ישראל, ארה"ב, ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית פרסמו היום (ראשון) הצהרה משותפת לאחר סיום הפסגה בשארם א-שייח במצרים, בה סוכם כי ישראל מתחייבת לעצור את הדיון בבניית יחידות דיור חדשות בהתנחלויות למשך ארבעה חודשים, וכי תפסיק לאשר מאחזים במשך שישה חודשים.

הפסגה הביטחונית בשארם א-שייח': הזדמנות אחרונה לרגיעה ברמדאן?

בנוסף, הרשות הפלסטינית וישראל הסכימו "לתכנן מנגנון לטיפול באלימות ובהסתה שעלולים לגרום להסלמת המצב", שני הצדדים גם אישרו את "הסכמתם לטפל בכל הנושאים הבעייתיים באמצעות דיאלוג ישיר", בעוד שהצדדים קראו "להקים מנגנון שיפעל לשיפור התנאים הכלכליים של העם הפלסטיני בהתאם להסכמים קודמים (עקבה), דרך שתורמת משמעותית לחיזוק מצבה הפיננסי של הרשות הפלסטינית".

כמו כן, הצדדים אישרו מחדש את ההתחייבות לקידום הביטחון, היציבות והשלום עבור הישראלים והפלסטינים כאחד, וכאמור, הכירו בצורך למנוע הסלמה ואלימות נוספת, באמצעות חיזוק האמון ההדדי.

ישראל והרשות הפלסטינית אישרו שוב את נכונותם לפעול באופן מיידי להפסיק את הצעדים החד צדדיים לתקופה של 3-6 חודשים, כולל התחייבות של ישראל להפסיק את הדיון ביחידות דיור חדשות בהתנחלויות לתקופה של ארבעה חודשים.

כזכור, לאחר מאמצי שכנוע של גורמים אמריקאים, הסכימו הפלסטינים להשתתף בפסגה. מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', הצהיר כי "ההשתתפות של המשלחת הפלסטנית בפסגה באה כדי להגן על זכויות העם הפלסטיני". כמו כן, א-שייח' קרא "לעצור את התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד העם הפלסטיני ולהפסיק את כל הצעדים שמתירים את דמם ומפרים את אדמתם, רכושם וקדושתם".

הפסגה התקיימה היום בצל המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון ובעזה, בנוכחות נציגים מארה"ב, ירדן ומצרים. זאת, כדי להוריד את גובה הלהבות לקראת חודש הרמדאן. מקורות מצריים ופלסטינים מסרו לעיתון "א-שארק אל-אווסט" כי הפסגה הביטחונית שואפת להשיג שקט בחודש הקרוב, וגם כדי לדחוף את ישראל לקיים את ההחלטות שנקבעו בפסגה הביטחונית בעקבה".