נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר נתק של חודשים. השניים  שוחחו על הרפורמה במערכת המשפט בישראל, על הפיגוע בחווארה ועל האיום האיראני. 

הבית הלבן מביע דאגה מקידום הרפורמה ותומך במאמצי הפשרה של הנשיא
בלינקן: "הרפורמה המשפטית בישראל דורשת קונצנזוס"

הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד, שוחח הבוקר (שני) עם ניסים משעל וגדעון אוקו ב-103FM ופירט אודות השיחה: "נתניהו כן ידע שזו תהיה השיחה, נשיא ארצות הברית לא יכול להתקשר לראש ממשלת ישראל בימים אלה ולדבר איתו בשום דבר אחר חוץ מסוגיית תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט. אני חושב שנתניהו הבין את זה כשהוא קיבל את ההודעה שהבית הלבן מחפש אותו".

"אני חושב שגם השיחה הזאת התקיימה בעיתוי הנוכחי בגלל שאנחנו עומדים בנקודה הקריטית של החקיקה, וגם האמריקאים ידעו את זה וזה לא היה במקרה. היו הרבה דיונים בבית הלבן מה לעשות בדיוק ואחת ההחלטות הייתה לקיים שיחה של ביידן עם נתניהו שבעצם תשימו לב - האמריקאים העבירו מסרים בצורה של רמות ובעצם הגענו רק לקצה עכשיו – שביידן ידבר עם נתניהו. וזה מה שקרה אתמול", הוסיף.

לדבריו, "זו הייתה שיחה די מדהימה, אני חייב להגיד, מכיוון שבמהלך השיחה הזאת, לפחות לפי ההודעה הרשמית שהבית הלבן הוציא, נשיא ארצות הברית נותן לראש ממשלת ישראל משהו שאי אפשר לקרוא לו בשום שם אחר חוץ משיעור אזרחות על עקרונות הדמוקרטיה. דיברתם קודם על סוגיית הביקור של נתניהו בבית הלבן, בכיר אמריקאי שתדרך כתבים נשאל על הנושא הזה והוא התפתל ימינה ושמאלה כדי להגיד שזה רק עניין של לוחות זמנים וכו'. ואז כשהתפרסמה ההודעה על השיחה, נכתב בשורה התחתונה שלה 'הנשיא וראש הממשלה סיכמו להישאר בקשר'". 

נתניהו במסיבת העיתונאים בגרמניה עם הקנצלר שולץ

בסיום דבריו, התייחס לדבריו של השר סמוטריץ' שאמר במהלך ביקורו בפריז כי "אין עם פלסטיני": "יש כל מיני אנשים מוזרים בארצות הברית שהם מאמינים שהעולם שטוח, יש ממש קהילות שלמות כאלה, והם ככה מחנכים את הילדים שלהם. אני חושב שסמוטריץ' הוא הגרסה הישראלית לדבר הזה".

"כשאתמול במשך חמש שעות יושבים נציגי ממשלת ישראל, שבה הוא חבר, עם הנציגים הרשמיים של העם הפלסטיני, יושבים יחד עם שרי החוץ של מצרים וירדן ועם יועצו הבכיר של ביידן במזרח התיכון, יושבים בשארם השיח' חמש שעות, מדברים, מוציאים הודעה משותפת שכולה מבוססת על עקרונות הסכמי אוסלו, וסמוטריץ'  אומר 'זה לא קיים'. גולדה מאיר אמרה את זה לפני חמישים שנה, הוא קצת באיחור, הוא קצת איטי. זו אתנחתא קומית, עצם העובדה שמתייחסים לכאלה דברי הבל ברצינות, זו בדיחה", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm