פסגה נוספת התקיימה אתמול בשארם א'־שייח בין ישראל והפלסטינים בניסיון להשגת שקט אזורי לקראת חודש הרמדאן. אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 12" שוחח הבוקר (שני) עם ניסים משעל וגדעון אוקו ב-103FM על ההשגות בפסגה, במהלכה התחייבה ישראל להפסיק לדון על הבנייה בהתנחלויות.

למשך ארבעה חודשים: ישראל התחייבה במצרים להפסיק לדון על הבנייה בהתנחלויות

"לכל אחד ברור שהקפאה של הרחבת התנחלויות, שהימנעות מאיו"ש של מאחזים למשך שלושה חודשים, זה לא הדבר ששופך מים צוננים על נפח הפיגועים שישנו בגדה", אמר יערי בפתח הראיון. "השאלה המרכזית היא האם אותו מנגנון שעליו הם סיכמו כביכול בין ישראל לפלסטינים, יכול להביא לכך שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית יפעלו גם בג'נין, גם בשכם, גם במקומות אחרים שהם בכלל לא נכנסים אליהם, כדי לייתר חלק מהצורך של צה"ל לשלוח כוחות מיוחדים לתוך מחנות הפליטים ושכונות העוני שם". 

הוא הוסיף כי "הם איבדו שליטה על מה שאני תמיד קורא 'איים של מתרחבים של האנדרלמוסיה', אבל הם יכולים, אם יקבלו את הגיבוי המתאים, לעשות לאין שיעור יותר ממה שהם לא עשו עד היום. אני לא אומר שזה עומד לקרות, בעיניי המסמך של שארם השיח הוא מסמך שיש בו יותר מדי מילים ופחות מדי בשר. לעיתים רחוקות אתה רואה הודעה דיפלומטית מנוסחת, עם כל כך הרבה סעיפים ותתי סעיפים וכל מני התחייבויות כלליות וכו'". 

"על הפרק הרשות הפלסטינית תקבל יותר כסף שתעביר ישראל ואני לא אתרגש אם אשמע הכחשה ממר סמוטריץ' אבל זה מה שיהיה. הרשות הפלסטינית קיבלה את ההתחייבות שלא יהיו מחאות פרובוקציות בתחום ההתנחלות בזמן הקרוב והיא בתמורה לזה הסכימה למנגנון שהוא כפי שאני מבין את זה מנגנון משותף עם שב"כ ועם תיאום הפעולות בשטחים כדי לנסות לאתר מוקדים של חיכוך בשטח בעיקר סביב התחלת הרמדאן ביום שישי", ציין.

על חודש הרמדאן הקרב אמר: "רמדאן לאורך שנים לא מחויב להיות חודש של עליה בטרור, זה היה ככה בכמה מן השנים האחרונות. השאלה היא ההתנהלות בהר הבית, התנהלות המשטרה, התנהלות ה'בן גבירים' למיניהם והיכולת לרסן קבוצה של אני אומר בין 400 ל־600 צעירים מהשכונות במזרח ירושלים שהפכו את הרמדאן כבר מזמן לקרנבל של התפרעויות ועד עכשיו לא רוסנו. אני חושב שכשאתה מדבר על רמדאן, הר הבית הוא הנושא המרכזי, כל העיניים יופנו לשם. ואם תהיינה עוד התנגדויות פרובוקטיביות, כלומר, אדון בן גביר או מי שכתמותו שינסו להצית להבות ולהראות שהם מותחים את מה שקרוי 'סטטוס קוו' למרחבים חדשים שלא היו קודם, אז תהיה תגובה". 

"בסך הכל אנחנו צריכים להיות ישרים עם עצמנו ולומר, המצב העובדתי הוא שכל ההחלטות הפוליטיות האלה, אין להם שום השפעה על אותו גיל של צעירים שמבצע עכשיו פיגועים לסירוגין בלי שיש ממש מחתרת מסודרת וכו'. כל זה על רקע ניסיונות של הארגונים חמאס, הג'יהאד האסלאמי וסיוע כזה או אחר של חיזבאללה להכניס מטעני נפץ וכלים אחרים חדשים לתוך הזירה בגדה המערבית". 

לאחר מכן התייחס לחיסול באזור דמשק של בכיר בג'יהאד האסלאמי, ואמר: "הוא מכין פצצות, האיש הזה הוא מרכיב פצצות, הוא לא בכיר והוא לא איזו חוליה מרכזית. אמרתי משהו על מטענים עכשיו. צריך לשים לב לדבר אחר, אסד התקבל בכבוד מלכים באמירויות, עם שטיח אדום ו־21 מטחים ונשיא איראן קיבל הזמנה לבוא לסעודיה, לא עניין פשוט. אני לא יודע אם אנחנו צריכים כל כך לדאוג כי אני לא חושב שאנחנו הולכים לראות איזה יחסי אהבה מלבלבים בין האיראנים לבין סעודיה או בין האמירויות לבין אסד. אנחנו רואים השלמה של האזור עם העובדה שהמציאות שנוצרה מחייבת את המדינות הערביות האלה, המתונות כמו שהן נקראות, לעשות את הסידורים של עצמם. לאמור, סעודיה רוצה לסיים את המלחמה הכושלת שלה בתימן, היא צריכה לדבר עם איראן. האמירויות מבינות שנכשל הניסיון להפיל את אסד, גם הטורקים דרך אגב מבינים את זה, ולכן צריך איכשהוא לנסות לחבק אותו, לשלב זרועות איתו, אולי אפשר על ידי זה להקטין במשהו את התלות שלו באיראנים". 

במענה לשאלה עד כמה חמאס יהיה פעיל בחודש הקרוב השיב הפרשן: "אני חשוב שהם ימשיכו בקו שהם נוהגים בו כל הזמן, להדליק כמה שיותר את הגדה המערבית, לשמור על השקט ועל הפועלים שיוצאים לעבודה לישראל ברצועת עזה. סינוואר ואחרים מצמרת חמאס הבהירו בצורה מפורשת, רק צריך לקרוא את הדברים ולהבין אותם ולא תמיד זה בערבית דווקא, הם אומרים 'אין טעם בסיבוב לחימה נוסף עם ישראל, אלא אם יש גורמים נוספים באיזור, נאמר חיזבאללה, שמצטרפים'. זו העמדה של חמאס, הלקח שלהם מסדרת הסיבובים של הלחימה עם צה"ל היא, 'זה לא נותן לנו הרבה, לא כדאי'. ואני לא חושב שזה משנה בכלל אירועים בגדה. אז כן, הוא ייתן לירות כמה רקטות בודדות, לא מטחים, אבל לא יותר מזה, זו דעתי". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון, 103fm