אחרי דיון סוער בישיבת סיעת הליכוד: חברי סיעת הליכוד קיימו היום (שני) דיון סגור על ההצעות לריכוך מתווה הרכב הוועדה למינוי שופטים, בסיומו הצביעו על הנוסח של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לפיו הקואליציה תמנה שני שופטים והשאר "בהסכמה רחבה", שהתקבל ברוב קולות. התנגדו: דני דנון, דודי אמסלם, משה סעדה, מושיקו פסל. בתוך כך, ועדת החוקה תאשר מחר לקריאה שניה ושלישית את המתווה החדש של הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

גלנט יתפטר אם לא תהיה פשרה? השיחות הקשות בין נתניהו ושר הביטחון
"צריך הפוגה": ח"כ מהליכוד קורא "לעצור את החקיקה"

מהליכוד נמסר כי "סיעת הליכוד הצביעה כעת ברוב מוחץ בעד החוק שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא-דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם. שיטה זו שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה ׳קץ הדמוקרטיה׳ - משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים". 

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד מסר: "ממשלת יריב לוין ממשיכה לשקר לציבור הישראלי. אם השינוי בוועדה למינוי שופטים יעבור זו השתלטות עוינת ומסוכנת של פוליטיקאים חסרי מצפון על מערכת המשפט. זה לא יביא לגיוון מערכת המשפט, היא פשוט תהפוך לסניף של מרכז הליכוד. אין בשום מקום בעולם מנגנון שאפילו מזכיר את ההצעה המחפירה הזו. במו ידיהם הם מובילים את ישראל למשבר חוקתי נורא שיהרוס את הכלכלה, יפגע בבטחון, ירסק את יחסינו עם העולם ויקרע את עם ישראל לגזרים".

בהמשך יצאה הודעה משותפת לראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו״ר העבודה מרב מיכאלי ויו״ר רע״מ מנסור עבאס, שפנו במכתב ליו״ר הכנסת אמיר אוחנה בו טענו כי "כינוס ועדת החוקה מחר הוא זילות של הכנסת וזילות של חקיקת חוק יסוד שיוביל לשינוי מהותי של שיטת הממשל בישראל".

עוד כתבו: "אנו מבקשים להורות ליו"ר הוועדה לכנס דיון נוסף בהשתתפות חברי הכנסת ומומחים רלוונטים ולאפשר זמן נוסף ללימוד והבנת ההצעה החדשה ולכתיבת הסתייגויות".

הליכוד (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הליכוד (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

הדיון שימש את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוביל לפשרה ולריכוך, לצד קולות שנשמעו לא רק מצד שר הביטחון יואב גלנט אלא כמה מחברי הסיעה, ביניהם כמה שגם התבטאו בפומבי כמו יולי אדלשטיין ודני דנון, והם ממש לא מעטים.

גם השר אבי דיכטר מתח ביקורת על אופן קידום הרפורמה ותהה למה מלכתחילה הלכו על השליטה ב-3 הרשויות. לדבריו אין מקום לשלוט בשלוש הרשויות. לעומתו הח"כים דנון, סעדה ומילביציקי מתנגדים למתווה מהצד השני וטוענים כי הוא רוכך יותר מדי. 

נראה שדווקא איום הפריימריז הוא זה שדוחף את חברי הליכוד שלדבריהם התעוררו הבוקר לסערה רבתי והודעות רבות מספור ששלחו אליהם חברי מרכז הליכוד, כשהם זועמים וכועסים ואומרים שמדובר בכניעה ותוהים מדוע הליכוד "ספג ביקורת והפגנות במשך שלושה חודשים רק כדי 'להיכנע'". 

בנוסף עלה בישיבה זעם רבתי על יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן בקרב חברי הליכוד שהם חברי ועדת החוקה. חלק מההאשמות שעלו במהלך ישיבת סיעת הליכוד: "רוטמן מתנהג בבריונות, לא נותן להשחיל מילה, מעיף מהדיונים", ובעיקר "לא עדכן אותנו הנוגע למתווה הפשרה, פשוט קבע עובדה בשטח. נשקול את המשך חברותנו בוועדת החוקה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM