מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון. הצעת החוק עברה בתמיכה הכוללת גם סיעות מהאופוזיציה, והחוק עבר ברוב של 31 מול 18 שהצביעו נגד.

ע"פ הצעת החוק, שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות", וכי סעיפים בחוק, אשר נוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ולאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו. בכך, לא תהיה שום מניעה להמשיך את התפתחות הישיבה בחומש והישובים במקום. 

הצעת החוק הוגשה כבר שבע פעמים ברציפות, בשבע כנסות שונות, בדחיפת ראש מועצת שומרון יוסי דגן. בכנסת הנוכחית יוזמי הצעת החוק היו השרה אורית סטרוק ויו''ר ועדת חו''ב ח''כ יולי אדלשטיין, שדאג לקידומו.

העברת חוק ההתנתקות בכנסת  (צילום: מועצה אזורית שומרון)
העברת חוק ההתנתקות בכנסת (צילום: מועצה אזורית שומרון)

בדברי הסבר הצעת החוק נכתב כי "החוק ליישום תכנית ההתנתקות נועד להכשיר את עקירתם וגירושם של כ-10,000 איש מבתיהם, מפרנסתם וממרקם החיים שלהם במסגרת תכנית ההתנתקות. משאף לא אחת מתכליותיה של תכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם. על כן מוצע בהצעת החוק לבטל חלקים בחוק יישום תכנית ההתנתקות, ובכך למחוק במידת-מה את הכתם הלאומי והמוסרי שזו הכתימה בבגד יומה של מדינת ישראל".

ראש המועצה האזורית שומרון ומגורש משא -נור, יוסי דגן, שהוביל שנים את המאבק לביטול חוק ההתנתקות, אמר לאחר ההצבעה: "אנחנו נאבקנו כולנו בשם כל עם ישראל לתקן את הפשע הזה של המאיסה בארץ ישראל,  ברוך השם הגענו לרגע הזה בזכות ח"כ יולי אדלשטיין, השרה אורית סטרוק ח"כ לימור סון הר מלך, צבי סוכות שנכנס כרוח סערה, חברות וחברים שותפים פעילי "חומש תחילה", גיבורי ישיבת חומש והמשפחות השכולות".

"אנחנו מסתכלים כאן כלפי שמיים ואומרים לקב"ה - אנחנו עשינו את שלנו, אנחנו מחזירים הערב את הכבוד שלך לארץ ישראל ואתה תחזיר את הכבוד של העם שלך כאן, בהגשמה של הייעוד המלא: בניית חומש שא - נור גנים וכדים מחדש ועוד ישובים בצפון השומרון. אנחנו מתקדמים הלילה שלב משמעותי אחרי 17.5 שנים של מאבק. בכפר עציון לקח 19 שנה ואנחנו אחרי 17 שנים וחצי מתחילים את החזרה עד לבניית הישובים מחדש ותיקון העוול. דגל ישראל יחזור ויתנוסס מעל הישובים הבנויים", קרא. 

העברת חוק ההתנתקות בכנסת  (צילום: מועצה אזורית שומרון)
העברת חוק ההתנתקות בכנסת (צילום: מועצה אזורית שומרון)

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק הגיבה לשינוי החוק גם כן, ואמרה: "זה יום גדול למדינת ישראל! היום אנחנו זוכים לממש את רעיון "חומש תחילה" - הרעיון של השיבה לארץ האהובה שננטשה ולישובים שנעקרו והוחרבו. 'אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן' - זה היה העקרון שהוביל אותנו לרעיון "חומש תחילה", אותו אנו זוכים לממש היום".

"כשהגשתי את הצעת החוק הזו בימים שהיא נראתה הזויה וחסרת סיכוי, ידעתי שיום יגיע והיא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, כדי להתחיל למחוק מהספר הזה את הכתם המביש של 'תכנית ההתנתקות'", סיפרה. "אשרינו שזכינו! היום המרגש הזה הגיע בזכות הנאמנות לדרך של רבים וטובים ובראשם ראש המועצה האזורית שומרון, בזכות מסירות הנפש האדירה של של תלמידי ישיבת חומש, בזכות המוני התומכים בחומש, שצעדו אליה למרות המחסומים ובתנאי מזג אויר קשים, ובזכות פעילות רבת שנים של שדולת א"י ושדולת חומש, שעשו את כל המאמצים הפרלמנטרים הנדרשים".

ח"כ יולי אדלשטיין אמר לאחר אישור החוק כי "17 שנים של ניסיונות, מאבק בלתי מתפשר ואמונה חזקה בצדקת הדרך התנקזו לרגע אחד בו מליאת הכנסת הצביעה בעד ביטול חוק ההתנתקות. מדינת ישראל התחילה הלילה את תהליך ההחלמה שלה מאסון הגירוש. ההיסטוריה הראתה וממשיכה להראות לנו כי כל אימת שנוותר על שטחי מולדת - נקבל טרור הולך וגובר. זוהי משווה ברורה וידועה, עם תוצאות שלא משתנות אף פעם. זהו הצעד ראשון ומשמעותי לתיקון אמיתי ולביסוסה של ישראל בשטחי המולדת השייכים לה".

יגאל ברנד, מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר ותושב השומרון אמר בתגובה לביטול חוק ההתנתקות: "חומש וישובי צפון השומרון הם ישובים שהוקמו על ידי תנועת בית"ר ההיסטורית לפני יותר מ-40 שנה. חורבנם היה אות קלון להתיישבות כולה. כעת, עם ביטול חוק ההתנתקות ראוי להשיב את הסדר על כנו ולהקים אותם מחדש בהקדם האפשרי. אין צדק היסטורי חשוב מזה".

מנגד, מתנועת 'שלום עכשיו', נמסר בתגובה לאישור חוק ביטול ההתנתקות: "ממשלת ארץ ישראל השלמה מהים עד החידקל מביאה לחורבן הבית.  עכשיו כבר ברור שלצד ההפיכה המשטרית, מתחוללת הפיכה משיחית מסוכנת, אשר תביא בהכרח להעמקת הכיבוש ולהבערת השטח. לא בכדי מתריעים במערכת הביטחון כי חזרת המתנחלים לצפון הגדה תהיה נטל ביטחוני אדיר ומוקד של אלימות מתנחלים".

התנועה הוסיפה: "במקום לפרק את חומש עם בולדוזר ולעצור את ההפקרות הביטחונית, הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה מטביעה אותנו בבוץ. זו תהיה בכייה לדורות".