שר המשפטים יריב לוין (הליכוד) רמז אמש כי הוא לא יכבד את הכרעת בג"ץ אם האחרון יפסול את הרפורמה המשפטית. היום (שלישי) התייחס שר הכלכלה ניר ברקת, גם הוא מהליכוד לסוגייה, והציג עמדה מנוגדת לזו של לוין: "במקרה בו בג"ץ חלילה יפסול את התיקונים, אכבד את החלטת בית המשפט כלשונה". ברקת אמר את הדברים בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות 2023 שמתקיימת במרכז הקונגרסים בחיפה.

"אין הצדקה": לוין רמז כי לא יכבד את הכרעת בג"ץ אם יפסול את הרפורמה
תרחיש האימים: מהו משבר חוקתי והאם אנחנו בדרך לשם?

ההצעה המרוככת (צילום: ללא)
ההצעה המרוככת (צילום: ללא)

בנוסף אמר ברקת, כי "התיקונים במערכת המשפט בישראל הם כורח המציאות. בראשם, גיוון השופטים ומתן ביטוי לפסיפס האנושי שמרכיב את החברה הישראלית. אני תומך מלא בתיקונים הנדרשים במערכת המשפט ואין מקום להתערבות של בג"ץ או פסילת החוקים. יחד עם זאת, אני לא תומך בשם אופן בהליכה עיוורת לעבר משבר חוקתי. האינטרס של מדינת ישראל אצלי הוא מעל הכל. לא אתן את קולי ואת ידי לכאוס בו אזרחי ישראל יאבדו את האמון במערכות השלטון והמשפט בו זמנית. אני מאמין שנמצא את הדרך בהסכמה רחבה לגוון את הרכב השופטים לטובת אזרחי ישראל".

"כמי שנלחם למען ישראל ואיבד חיילים, אני אומר בהתחייבות כי אעצור בגופי מלמחת אזרחים והתפרקות מוסדות המדינה. בעבודה חכמה ונכונה, נוכל להפוך את הקריות וחיפה למרכז עסקי גדול ומשמעותי", הוסיף. בסוף דבריו קמו מוחים מתוך הקהל ופצחו בשירת "התקווה".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יאיר לפיד תוקף יריב לוין (צילום: ערוץ כנסת)

בתוך כך התייחס בכיר בליכוד לדברי לוין, ואמר כי "בג"ץ לא יכול לדון בעתירה נגד חוק הוועדה לבחירת שופטים - מפני שזו תהיה תביעה שבג"ץ הוא צד בה, זה משפיע עליו באופן ישיר. לכן בג"ץ יעשה נכון אם יגיד שהנושא היחידי שבו הוא לא יכול להתערב זה הנושא של חוק הוועדה לבחירת שופטים כי הוא באופן מובהק צד בעניין".

בנוגע לאמירתו של לוין כי הפסילה, אם תהיה, לא תכובד ולא תתקבל, אמר הבכיר: "במקרה שבג"ץ בכל זאת ידון בעתירה בנושא הזה ויפסול את החוק, יריב לוין יקבל גיבוי של 100% בליכוד. במקרה זה תקודם חקיקה שתבטל את הפסילה באופן מיידי".

מהליכוד נמסר בתגובה כי "הדיון האבסורדי על משבר חוקתי רק ממחיש עד כמה דרושה הרפורמה המשפטית כדי להחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות. לבג"ץ אין שום סמכות או עילה להתערב בתיקון לחוק יסוד שקובע כיצד ימונו השופטים, בדיוק כפי שלא התערב בעבר כשהחוק תוקן לפני למעלה מעשור. העיקרון שלבג״ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד מופיע בכל המתווים, לרבות מתווה הנשיא, והוא יעוגן ברפורמה המשפטית. לכן אין שום מקום למשבר חוקתי".

כאמור, אתמול רמז השר לוין בראיון לערוץ 14 כי הוא לא יכבד את הכרעת בג"ץ אם בית המשפט יפסול את הרפורמה המשפטית. "אין שום הצדקה לדבר כזה", אמר. "זו תהיה חציית כל קו אדום. ברגע שהחוק יעבור ויהיה ברור שאנחנו נהגנו בקשב, אבל חוקקנו ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו, ההכרעה הדמוקרטית הזאת תכובד ותהיה לנו שיטה של בחירת שופטים הוגנת וצודקת".