בהצהרה לציבור שנשא שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' לצד יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הו הבהיר כי בקואליציה פתוחים להידברות על הרפורמה במערכת המשפט. הרמטכ"ל לשעבר חבר הכנסת רא"ל (מיל') גדי איזנקוט שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וניסים משעל ברדיו 103FM, הגיב לדברים ואף התייחס להשלכות הביטחוניות החמורות, לדבריו, של התנהלות הממשלה. 

על זימון השגריר מייקל הרצוג לסגנית שר החוץ ל"שיחת הבעת עמדה", אמר איזנקוט כי "הזימון האחרון, למיטב ידיעתי, של שגריר ישראלי לבירור היה לפני הרבה מאוד שנים. זה מעיד על גודל ההפרה השלטונית כפי שנתפס על ידי האמריקאים. ב-2005 נתנו הבטחות, זה אומר משהו גם על הדימוי שלנו וגם על היציבות השלטונית, אבל החלק הבעייתי יותר הוא העברת חוק שמשפיע אסטרטגית - זה חוסר אחריות לאומי, ניצול של מצב פוליטי וחולשה של ראש ממשלה שדחה ניסיונות להעביר חוק כזה בעשור הקודם. יותר חשוב שתהיה לנו מדינה יהודית, דמוקרטית וחזקה, ושההחלטות יתקבלו מתוך האינטרסים הלאומיים ולא ניצול ציני של המתמודדים איתו כדי להעביר חוק". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

כשנשאל על יחסי ישראל-ארצות הברית, הוא הסביר: "אני חושב שזה חלק מחולשה שאנחנו רואים אצלנו, וזה מקרין אל מול בת הברית הגדולה ביותר שלנו, גם במשענת האסטרטגית וגם בסיוע הביטחוני של ארבעה מיליארד דולרים בשנה. אנחנו רואים שוב - חולשה שלטונית והחלטות שהן קוניוקטורה פוליטית שמביאות לפגיעה באינטרסים הלאומיים של ישראל. אני מקווה שההחלטה הנמהרת הזו לא תעלה בדם".

"את הפגיעה ביחסים ובאמון בין ישראל לארה"ב יקח הרבה מאוד זמן לבנות מחדש ולשקם, בעיקר כשאנחנו אומרים שהמטרה המרכזית היא איראן ואנחנו רוצים אותם להרבה מאוד תחומים ואפילו גוררים את הנציגים שלהם עד שארם א־שייח כדי להשיג רגיעה ברמדאן". 

"שר האוצר הוא להטוטן של מילים", אמר איזנקוט כשהשלושה דיברו על קריאתו של סמוטריץ' להידברות. "הבעיה שלו זה חוסר ההבנה האסטרטגי וההבנה שאנחנו נמצאים במציאות הביטחונית הנפיצה ביותר בחמישים השנים האחרונות. בעיניי אנחנו נמצאים במצב החמור ביותר שמדינת ישראל עמדה מבחינה ביטחונית מאז סוף אוקטובר 1973, מלחמת יום הכיפורים". 

"זה צירוף של איומים", הסביר. "אני מתחיל מהרחוק, מאיום הגרעין האיראני, שזו הייתה הדת השנייה של נתניהו. האיראנים היום נמצאים במקום הקרוב ביותר ליכולת גרעינית, הגרוע ביותר מבחינתנו. מה שקרה בצפון עם חיזבאללה זו תפנית אסטרטגית, הרתעה של 17 שנים נשברה. התפנית הזו באה לידי ביטוי שהם שולחים את המחבל לבצע את הפיגוע החמור ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה, כפסע להסלמה. אם הוא היה מצליח להפעיל מטען על אוטובוס זה היה נגמר חמור מאוד. אני משוכנע שיהיה תחקיר נוקב בצבא. אבל יש פה משהו מעל צה"ל - חוסר התגובה זה מסר של חולשה לאירוע חמור ביותר".

"זו ממשלה חלשה מאוד. אנחנו רואים את זה מול חיזבאללה, בזירה הפלסטינית, ברצועת עזה - יש חוסר תגובה מתמשך. הדבר המטריד ביותר לזמן הקרוב זו הזירה הפלסטינית. צריך לפנות את הצבא ואת מערכות הביטחון להתעסק באיום הענק הזה ולא להתמקד באותה רפורמה משפטית", המשיך. 

איזנקוט אמר כי הבעיה המרכזית שנגרמה בעבקות הרפורמה במערכת המשפט הינה "פגיעה ענקית במרכיב החשוב ביותר עבורנו כחברה - הערבות ההדדית והסולידריות בחברה הישראלית".

לבסוף, סיכם: "צריך להגיד באופן חד וחלק - האצבע מול בן אדם אחד, שמו בנימין נתניהו. הוא ראש ממשלת ישראל, הוא לא קיבל שחרור מהתפקיד שלו, גם אם נאמר לו שהוא לא יכול להיכנס לעובי הקורה בנושאים המשפטיים. הוא לא מגלה מנהיגות, אחריות, הוא צריך לקחת החלטות מיידיות, אחרת זה ילך למקומות שיהיה קשה מאוד לחזור מהם. זו תהיה איוולת בקנה מידה היסטורי להמשיך את החקיקה הדורסנית ולתת לאנשים כמו סמוטריץ' ורוטמן להוביל את המהלך הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm