יו"ר מפלגת רע"ם מנסור עבאס החליט להציע אף הוא מתווה פשרה לאופן בו תיראה הוועדה למינוי שופטים, פרט הנמנה עם סעיפי הרפורמה במערכת המשפט; על פי הצעתו, ימונו שלושה שרים, שלושה שופטים שמתוכם שופט ערבי, שלושה חברי קואליציה, שני חברי אופוזיציה וחבר כנסת אחד מהמפלגות הערביות, כך שהוועדה תייצג את כל חלקי העם. עבאס שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM והתייחס לדברים. 

עבאס קורא להידברות: "יש לקיים משא ומתן מיידי בין ראשי הקואליציה לאופוזיציה"

בפתח השיחה תיאר עבאס את שאירע אמש בוועדת החוקה: "במהלך הישיבה היו וויכוחים בין שני הצדדים, גם מהצד שלי. הצגתי את המתווה שאני מאמין שיכול להיות באמצע ונקודה ששני הצדדים יסכימו לה. אנחנו נמצאים במצב שכל צד מתבצר בעמדות שלו, אין הידברות, ולכן ההצבעה היא שמובילה את כולם, והקואליציה סימנה לעצמה את היעד. הם רוצים להעביר את החלק הראשון הזה של הרפורמה, ולכן אנחנו נמצאים באותו מצב".

"אנחנו רואים את זה בוועדה במשך חודשיים, יש התבצרות בעמדות, אין נכונות לפשרות, יש מטרה שסומנה - לעשות את השינוי במערכת המשפט או ביחסי הגומלין בין הרשויות השונות, ולכן אין רצון אמיתי להגיע לפשרה", הוסיף.

באשר לשאלה האם הוא מאמין לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שטען אתמול כי פני הקואליציה להידברות, השיב: "לא. אמירות בכיוון אחד ומעשים בכיוון השני. יש כאן עמדה ורצון להגיע למצב חוקתי חדש וזה לא יעזור. אפשר תמיד לעטוף את הדברים במילים וניסוחים אחרים, אני לא מזהה שיש כאן רצון אמיתי להגיע לפשרה. אני רוצה להזכיר, אני הצעתי נוסחה שהיא ווין ווין - במקום ללכת על הכרעה בוועדה, הצעתי להקים וועדה של 12 חברים שאפשר לחלק את זה לחמישים אחוזים חמישים אחוזים".

על ביטול חוק ההתנתקות אמר עבאס: "יש כוחות בקואליציה שהולכים למהלכים חד צדדים שהם חושבים שזה בעצם תרגום של מה שאמר שר האוצר לפני כמה ימים בפריז - מצד אחד יש משלחת ישראלית שנפגשת עם משלחת פלסטינים בניסיון להגיע להסכמות, לנהל את האירועים ברמדאן, למנוע הסלמה, ואז יש לך תגובה שהיא סותרת את הגישה הזו. החוק הזה נוטה לצד של ההצהרות של סמוטריץ', להכריע את הסוגיה הפלסטינית לא על שולחן המו"מ אלא על שולחן הכנסת עצמה".

"אני חושש מהמהלכים שמבטלים את האפשרות לפתרון של שתי מדינות ואז לוקחים אותנו בעל כורחנו למציאות שבה אין אפשרות להגיע לפשרה על סמך שתי מדינות והפרדה", אמר והוסיף: "אני מקווה שהמאמצים שנעשים כדי לשלוט באירועים ברמדאן, לא לתת להם להתפתח להסלמה יצליחו. אני קורא בהחלט להודנא בחודש רמדאן ובפסח, שנוכל למשש את הרצון שלנו לרוחניות, לעבודת האל, לעשייה של מעשים טובים בחודש הזה. לא להתעסק עם הסלמות והתנגשויות".

לאור אמירותיו ונוכח המצב הפוליטי הסבוך תהתה דוידוב האם לדעתו ראש הממשלה בנימין נתניהו חלש, וח"כ עבאס הדגיש: "ראש הממשלה תלוי במפלגת הציונות הדתית. מי שמנהל היום את הממשלה הוא לא הליכוד וראש הממשלה, אלא מפלגות הלוויין, במיוחד הציונות הדתית וזה מאוד מסוכן לתת למיעוט בקואליציה לנהל את הקואליציה עצמה ואת הממשלה. ראינו את ההצהרות, הגישה של סמוטריץ' וחבריו ידועה לנו והיא מסוכנת. לוקח אותנו למחוזות שאנחנו כמעט ומאבדים תקווה לפתרון של שלום בין שני הצדדים".

לסיום התייחס חבר הכנסת לשאלה למי נשמעים במידה ובג"ץ פוסל את החוקים שצפויים להגיע לפתחו: "לבג"ץ, אחרת זו עוד הידרדרות לעריצות הרוב ומשטר שהוא לא דמוקרטי. אנחנו לא מייצרים משהו חדש, הכנסת מחוקקת, הממשלה מושלת, ובג"ץ מכריע בסוגיות משפטיות. זה בכל העולם. אנחנו לא ממציאים את הגלגל. אם שואלים היום את השאלה הזו, זאת אומרת שאנחנו מערערים על היסודות של הפרדת הרשויות, אחד מבסיסי המשטר הדמוקרטי. אין וויכוח בנושא הזה. יש שופטים בירושלים, צריך להישמע להם".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM