ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) התראיינה היום (רביעי) בתוכניתם של אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM, והתייחסה לעונש שקיבלה מוועדת האתיקה לאחר שהאשימה את נשיאת בית המשפט העליון חיות בפיגוע שאירע בירושלים בסוף חודש ינואר האחרון.

"מי צריך אויבים": טלי גוטליב הורחקה מהמליאה, והגיבה בסערה
ח"כ גוטליב נגד הנשיאה חיות: "אשמה בשיסוי והפילוג שלא ידענו שנים"

"זה לא משנה ימין או שמאל, יש דבר אחד בסיסי לחבר כנסת - חופש הביטוי שלו", אמרה גוטליב בפתח דבריה, "מה שמקומם אותי בהחלטת ועדת האתיקה זה שיושבים בה שני חברים מהקואליציה, אז מה אתם יורים בי בנגמ"ש? אין לכם בושה? אומרים שמגיע לי עונש שאני העזתי להביע ביקורת על הנשיאה חיות ולהאשים אותה בפיגוע. אני לא מתנצלת ועומדת מאחורי כל מילה שלי".

"מי אתם שתסתמו לי את הפה? לי אתם מצביעים פה אחד? אתם אויביי בית? אני לא אפגע אף פעם בקבוצה", הוסיפה על ועדת החוקה, "אתמול אמרתי להם 'אם נדמה לכם שאני נשארת פה ואתם משתמשים פי להצבעות בוועדת חוקה אתם מדמיינים את זה'. גם היום, כשיש מליאה ואני לא יכולה לדבר בה ובוועדות, אני מגיע אך ורק להצבעה לחוק הנבצרות, כי אני אף פעם לא אפגע בחוק שהוא בלב ליבה של העשייה הפרלמנטרית שלי. אני לא באה להיות בובה. אני נגעלת ממתלוננים על התנהגות של חברי כנסת".

לאחר מכן, נשאלה גוטליב האם היא משוכנעת שנשיאת בית המשפט העליון אחראית לפיגוע, והשיבה: "היא לא הרימה גרזן וערפה את ראשו של אזרח תמים, אבל היא במילים שלה, כשהיא שיקרה את עם ישראל היא גרמה לשיסוי כזה, היא אחראית למצב היום. הגברת חיות שהיא פשעה בכללי האתיקה לשופטים והביעה עמדה בניגוד לכללי האתיקה גרמה למצב שאנחנו נמצאים בו היום".

טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, חבר ועדת האתיקה, ח"כ עמית הלוי (הליכוד), כתב פוסט בחשבון הפייסבוק שלו וביקר את התנהגותה של גוטליב: "אני מבין את אי הנחת, אך אני חלוק עלייך במקרה הספציפי הזה ומקווה שבסופו של יום, פעולתה של וועדת האתיקה תובן, וכולם יבינו וירגישו את השינוי לטובה. המנדט של ועדת האתיקה בה אני חבר, הוא לשמור על שפה פרלמנטרית, המכבדת את הכנסת ואת הציבור ששלח אותנו אליה. העקרון המנחה אותנו הוא ההבחנה בין עלבונות והשפלות אישיות, לבין הטחות אידיאולוגיות חריפות וקשות ככל שיהיו".

"המקרה של חברת הכנסת גוטליב, שאיננה צריכה ציונים ממני, וידועה כחברת כנסת חרוצה, הינו אכן מקרה מורכב", הוסיף, "תוכן דבריה היה ללא ספק אידיאולוגי ולא אישי ולכן מלכתחילה לא היה מקום להתייחסות של הוועדה. הבעייתיות היתה בנוסח הדברים, אם היא היתה אומרת שהמדיניות של נשיאת בית המשפט העליון, או פסקי הדין שלה, מהווים סכנה לציבור, מונעים מלחמה אפקטיבית בטרור, עד כדי סיכון חיים של ממש - זו לא רק היתה זכותה, אלא גם חובתה".

"אבל נוסח הדברים שלה היה האשמה ישירה של אסתר חיות בפיגוע ספציפי. אני בטוח שחברת הכנסת גוטליב לא התכוונה לייחס אחריות ישירה עם כוונה פלילית לנשיאת בית המשפט, אבל נוסח הדברים הישיר והספציפי הזה, עלול להתפרש כך ולכן אינו ראוי. לצערי, בתשובתה לוועדה ובכל הפרסומים בימים האחרונים חה"כ גוטליב בחרה לחזור על האשמה ישירה זו ולא להבהיר את דבריה. בעיני חברי הוועדה ובעיניי, נוסח כזה, על אף שתוכנו אידיאולוגי, לא צריך להיות חלק מהשפה הפרלמנטרית שלנו", הבהיר ח"כ הלוי.

עמית הלוי (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
עמית הלוי (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

בתגובה על הדברים שכתב ח"כ הלוי, ענתה גוטליב: "פעולתו של הלוי לא תובן. זו שערוריה וחציית קו אדום, שלא לומר ירי בנגמ"ש. פגיעה בכלי פרלמנטרי ראשון במעלה. החלטה הזויה של נציגי הקואליציה שמהווה חנופה מכוערת לבכירי מערכת המשפט".

כאמור, ח"כ גוטליב הודיעה כי תחרים את ההצבעות במליאה, למעט חוק הנבצרות שדורש רוב של 61, ולדבריה היא לא תפגע בחקיקה של חוק זה, אך לכל השאר לא תגיע". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM