ח"כ אריאל קלנר ('הליכוד') שוחח הבוקר (חמישי) עם פרופ' אריה אלדד וגיא פלג ברדיו 103FM על רקע חוק הנבצרות שקובע כי נבצרות ראש ממשלה תהיה אך ורק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית של רה"מ למלא את תפקידו, ואשר הועבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

חוק הנבצרות אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית; לפיד: "חוק מגונה ומושחת"

"עצם הדיון שנקבע ושבג"ץ בכלל חשב לדון בנושא של נבצרות זו השערורייה האמיתית, עצם זה שבכלל דנו פה גורמים מסוימים במדינת ישראל בזה. צריך להיות, באמת, אני לא יודע איך אפילו להסביר את זה, כדי להגיד שנבצרות היא לא משהו פיזי, מישהו יכול להוציא ראש ממשלה לנבצרות, אדם נבחר שמקבל את תמיכת הכנסת. אז זה דברים שצריך להבהיר אותם כנראה", אמר בפתח השיחה.

לטענה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את פסיקת בג"ץ שהוא יכול להרכיב את הממשלה ובלבד שהוא יחתום על הסדר למניעת ניגוד העניינים, השיב קלנר: "אבל אין ניגוד עניינים".

לשאלה מדוע לא לחוקק חוק אבל לסייג אותו כך שאותם אנשים שממונים בקדנציה של נתניהו לא יוכלו לעסוק בענייניו, ענה חבר הכנסת: "בין זה לבין נבצרות אין קשר. יש הרבה דברים שאפשר לחוקק, אולי לדייק אותם, המציאות כרגע היא בדיוק הפוכה. כרגע אנחנו רואים יועמ"שית שעושה כל שביכולתה כדי להפריע לממשלה הנבחרת, אנחנו רואים עתירות מוזרות והזויות על נבצרות. אנחנו באנו לדייק את הדבר הבסיסי ביותר - נבצר מראש ממשלה לכהן זה נבצר, הוא לא יכול לכהן כי חלילה קרה לו משהו כמו שקרה לשרון בזמנו, במקרה שבן אדם לא מסוגל לתפקד. דברים כל כך בסיסיים, כל אחד צריך להסכים עליהם. אני חושב שלצערי הגענו למצב שבו אנחנו צריכים להגיד את המובן מאליו".

לעניין החשש כי נתניהו ימנה את איש שלומו כדי שזה יעצור את המשפט, טען קלנר: "אני מכיר את המציאות, ברמה התיאורטית יש הרבה מאוד בחינה שצריך לעשות, כרגע המציאות הפוכה - המציאות היא שנבחרי ציבור יש עליהם מורה של מערכות בלתי נבחרות, מערכות שאי אפשר אפילו להחליף אותן, אין עליהן לא איזונים, לא בלמים, אלו הדברים שאנחנו צריכים לטפל בהם כרגע, הם יותר מאיימים על הדמוקרטיה מאשר מה יוכל לעשות נבחר ציבור במקרה כזה ואחר". 

עוד התייחס להצבעה שעברה רק ברוב של 61 חברי כנסת וציין כי "קואליציה זה משחק קבוצתי, אנשים צריכים לשחק בקבוצה. עברנו 61, לפעמים גם בכדורגל 1:0 זה ניצחון, ויש משחקים שצריך לנצח באחד אפס. אני מניח שהדברים יסתדרו בהמשך. כל אחד מאתנו מתוך 64 חברי הכנסת שרוצה בהמשך קיום הקואליציה יצטרך לראות איך הוא משחק קבוצתי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM