היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה הבוקר (שישי) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי נאומו אמש על הרפורמה במערכת המשפט מהווה הפרת הסדר ניגוד העניינים.

היועמ"שית לנתניהו: "עליך לגבש חוות דעת למניעת ניגוד עניינים"
נתניהו נגד היועמ"שית: מטילה עליי הגבלות לא ענייניות בנוגע לרפורמה המשפטית

"בהיותך ראש ממשלה הנאשם בפלילים, עליך להימנע מנקיטת פעולות אשר מעוררות חשש סביר לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה, ולשם כך לפעול בהתאם לחוות הדעת אש ניתנה על ידי היועץ המשפטי לממשלה למניעת ניגוד עניינים", כתבה היועמ"שית.

עוד נכתב כי "עליך להימנע מכל עיסוק ביוזמות לשינויים במערכת המשפט, לרבות בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שכן עיסוק בהן הוא פעולה בניגוד עניינים. הצהרתך אמש וכל פעולה שתבוצע על ידך בניגוד לאמור היא בלתי חוקית ונגועה בניגוד עניינים". 

בסביבת ראש הממשלה התייחסו למכתב ומסרו: "כל אדם בר דעת מבין שבעת הזאת של משבר לאומי בעל השלכות פנימיות וחיצוניות למדינת ישראל, ראש הממשלה חייב לפעול כדי לנסות להביא להסכמה לאומית רחבה ככל האפשר, למניעת אלימות ולהבטחת החוק והסדר והתפקוד השוטף של המדינה.".

"ראש הממשלה נתניהו לא הפר שום פסיקה של בית המשפט העליון ושום הסדר ניגוד עניינים. להודעת ראש הממשלה אתמול אין שום השלכה על ענייניו האישיים. ממילא, ראש הממשלה נתניהו כבר הודיע לבית המשפט העליון, שאף שופט חדש שיבחר על ידי הועדה לבחירת שופטים לא יטפל במישרין או בעקיפין בענייניו של ראש הממשלה", נמסר. 

התנועה לאיכות השלטון: "נדרוש להטיל על ראש הממשלה את הסנקציות הקבועות בחוק"

מארגוני המחאה נמסר: "מכתב היועצת המשפטית לממשלה לראש הממשלה בעניין הפרת ניגוד העניינים – לאחר מכתב בהול שנשלח הבוקר על ידי עורכת הדין דפנה הולץ לכנר ובו דרישה להורות לנתניהו כי הוא מנוע מלכהן כראש ממשלה עקב הפרה בוטה של הסכם ניגוד העניינים והוראות היועצת".

עורכת הדין הולץ לכנר, בשם חברים בקבוצת 'מבצר הדמוקרטיה': "אנו מביעים סיפוק רב מכך שהיועצת המשפטית לממשלה פעלה במהירות ובנחישות, ברוח מכתבנו. קביעתה החד משמעית כי אם נתניהו יפעל כפי שהצהיר אמש הוא מפר את פסיקת בג"צ ואת חוות דעתה אינה משתמעת לשני פנים ומשמעותה אחת - כל עיסוק של ראש הממשלה בענייניה של מערכת המשפט הינה בלתי חוקית ותחייב הוראה להפסקת כהונתו אחרת נעתור לבגצ שיורה על כך". 

מכתב היועמ''שית לנתניהו על הרפורמה המשפטית (צילום: צילום מסך, משרד המשפטים)
מכתב היועמ''שית לנתניהו על הרפורמה המשפטית (צילום: צילום מסך, משרד המשפטים)

בתנועה לאיכות השלטון הודיעו כי יגישו בקשה בהולה "לביזיון בית המשפט" וידרשו להטיל על ראש הממשלה את הסנקציות הקבועות בחוק, לרבות קנסות כבדים ומאסר. יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "ראש ממשלה שלא מציית לבית המשפט ולהוראות החוק הוא אנרכיסט ופריווילג. שלטון החוק שולט גם בשלטון וראש הממשלה יאלץ להרכין את ראשו בפני החוק ולקיים את הוראות החוק כלשונן וככתבן. כקטן כגדול תשמעון. משפט אחד יהיה לכם. גם לראש הממשלה".

כאמור, אמש הצהיר נתניהו בין היתר כי "לצערי עד היום ידי היו כבולות הגענו למצב אבסורדי. אני מודיע - עד כאן. אני נכנס לאירוע. שם בצד כל שיקול אחר ולמען המדינה והעם - אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפיתרון. נפגשתי עם שורה של שרים, ביניהם שר הביטחון ושמעתי את הטענות והחששות- אני לוקח הכל בחשבון. אין שום מקום לסרבנות, היא מסכנת את הביטחון הלאומי והאישי. אעשה הכל כדי להביא להרגעת הרוחות ואיחוי הקרע בעם. אנשים אחים אנחנו, יחד נעשה ויחד נצליח".