יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הכריז הערב (שני) על הפסקת השביתה הכללית במשק לאחר דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע כי הוא עוצר את חקיקת הרפורמה במערכת המשפט. כמו כן, קרא לאחדות הקרע בעם. בעקבות כך, הופסקה גם השביתה במערכת הבריאות ונמל תעופה בן גוריון החל לחזור לפעילות מלאה ונפתח להמראות.

נתניהו: "אני לוקח פסק זמן להידברות, המשבר מחייב לפעול באחריות"

"אני מברך את ראש הממשלה על עצירת תהליך החקיקה ועל הבחירה באחדות העם. אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו, בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים, ותביא לאיחוד הקרעים בעם", אמר בן דוד. "אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין, השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו.

"בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה", הוסיף.

ראשי אוניברסיטאות המחקר הודיעו הערב גם כן כי לאחר הצהרת רה״מ על השהיית החקיקה וכניסה להליך של הידברות, האוניברסיטאות ישובו מחר לפעילות מלאה וסדירה. "אנו מצפים שהחקיקה העתידית העוסקת בשינויים המשפטיים תתקבל בהסכמה רחבה", מסרו.

כמו כן, גם השלטון המקומי ישוב לפעילות מלאה. חיים ביבס, יו"ר מרכז שלטון מקומי, הודיע: "ראש הממשלה קיבל את ההחלטה הנכונה. עם השהיית החקיקה, זה הזמן לאיחוי הקרעים שנפערו בעם ולהליך הידברות שיביא להסכמות נרחבות. שמירה על אחדות עם ישראל וביטחון מדינת ישראל הם הדבר החשוב ביותר".

מרשות שדות התעופה נמסר כי במקום פועלים להחזיר את לוח הטיסות לפעילות שגרתית ולהוציא את כל המטוסים והנוסעים הנמצאים בנתב"ג על פי האילוצים בעולם. 16 טיסות מתוכננות להמריא עד חצות, והחל מחצות עד סגירת הלילה בשעה  01:40 עוד 16 טיסות ימריאו. "אנחנו מאפשרים לחברות התעופה להוסיף טיסות ללוח הטיסות והמראות החל מחר על פי בקשתם. אנו קוראים לציבור לבדוק בחברות התעופה את טיסתם הערב והלילה. אנחנו מודים לציבור הנוסעים על הסבלנות והסובלנות", מסרו.

מחברת אל על נמסר: "עם קבלת ההחלטה על סיום השביתה אנו פועלים על מנת לתת מענה מהיר לייצוב לוח הטיסות. בשלב זה אנו יכולים לעדכן כי הלילה תצאנה כמתוכנן כל הטיסות ליעדים הבאים: כל יעדי ארה״ב, תאילנד- בנגקוק ופוקט, יוהנסבורג, סלוניקי, בוקרשט, וינה, טיביליסי. כמו כן, כל הטיסות מחר תצאנה לפי לוחות הזמנים המתוכננים. מומלץ להקדים ולהגיע לשדה כשלוש שעות לפני הטיסה". 

"בנוסף אנו פועלים לתגבור לוח הטיסות מחר, על מנת לתת מענה לטיסות שבוטלו היום ,נעדכן בנושא זה בהמשך. אנו מודים ללקוחותינו על ההבנה והסובלנות שגילו במהלך היום ואנו מתנצלים על אי הנעימות״, הוסיפו.

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, הודיע בעקבות הודעת ראש הממשלה: "השהיית החקיקה היא צעד מבורך שצריך היה לקרות מזמן, אולם עלינו לעמוד על כך שהדבר יוביל להידברות כנה ואמיתית תוך חתירה להסכמות רחבות". לדבריו, "בכל מתווה שיגובש יש להבטיח את עצמאות מערכת המשפט ולעגן את זכויות האדם הכלולות בחוקי היסוד לרבות הזכות לבריאות".

בתוך כך, ההסתדרות הרפואית הודיעה, על מנת לא לפגוע במטופלים ולנוכח השהית החקיקה, כי מחר לא תתקיים שביתה במערכת הבריאות, אולם נמשיך במאבק על מנת להבטיח את זכויות המטופלים והרופאים.

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

מוקדם יותר היום, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד כינס מסיבת עיתונאים במהלכה הכריז על שביתה כללית במשק בעקבות החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, שקרא לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית. בתוך כך הודיעה ההסתדרות הרפואית כי גם היא תשבית את מערכת הבריאות וועדת עובדי רשות שדות התעופה הודיעה על עצירת ההמראות מנתב"ג ומסתמן שגם השדה עלול להיות מושבת. מרשות שדות התעופה נמסר כי היום אמורים לעבור בנתב"ג כ-73 אלף נוסעים שבימים הקרובים לקראת פסח מספרם ילך ויגדל.

גם הנהלת השלטון המקומי והשלטון האזורי הודיעו על הצטרפות לשביתה במשק. "צו השעה מחייב אותנו לפעול באופן מידי ולהודיע על הצטרפותו של השלטון המקומי לשביתה הכללית", אמר חיים ביבס, מבכירי הליכוד המכהן כיו"ר מרכז השלטון המקומי.

קבוצת עזריאלי הצטרפה גם היא למחאה והודיעה על סגירת הקניונים שבבעלותה היום. דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי, אמרה: "אסור לנו לעמוד מנגד כשישראל בוערת. אנו כראשי המשק מצטרפים למאמצי ההסתדרות ומודיעים על סגירת הקניונים היום החל משעה 12:00. יש לעצור את החקיקה שקורעת ומפלגת את העם. כולנו עם אחד".

גם קניוני עופר הצטרפו לשביתה של ההסתדרות וקראו לשוכרים בקניונים לסגור את החנויות החל מהשעה 12:00. השירותים החיוניים יישארו פתוחים לקהל.

בתוך כך הראל ויזל, הבעלים ומנכ"ל קבוצת פוקס ומוביל פורום העסקים הודיע כי קבוצת פוקס מצטרפת לשביתה וסוגרת את חנויותיה. "רגע האמת הגיע וכולנו מתייצבים למען אחדות ישראל", אמר.

גם איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הצטרף להודעת יו"ר ההסתדרות. בהודעה מטעם האיגוד נמסר: "מזה שלושה חודשים מתקיימת מחאה נרחבת נגד הליכי החקיקה של הממשלה. המחאה הלכה והתרחבה, והגיעה לשיאה בימים האחרונים. ההתנגדות חריפה והקרע בעם מעמיק, עד כדי סיכונים שנשקפים לאינטרסים הציבוריים: כלכלה, משפט וביטחון".

נוסעים בנתב''ג לאחר ההכרזה על השביתה וביטול הטיסות (צילום: אבשלום ששוני)
נוסעים בנתב''ג לאחר ההכרזה על השביתה וביטול הטיסות (צילום: אבשלום ששוני)

"החל מרגע זה אנחנו, העובדות והעובדים הסוציאליים, יחד עם כלל עובדות ועובדי ישראל, שובתים! יחד נעלה להפגנה בירושלים מול כנסת ישראל. כעובדות ועובדים סוציאליים יש לנו אחריות כפולה ומכופלת לפעול למען צדק חברתי, ולעמוד יחד עם שאר העובדות והעובדים במשק למען הציבור והמדינה.  החל מרגע זה כל העובדות והעובדים הסוציאליים, ללא יוצא מן הכלל, שובתים. מי שעובדות בשירותים הציבוריים (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, רשות שיקום האסיר וכו') יצאו ליום שביתה. מי שעובדות בשירותים המופרטים או הפרטיים יקחו יום חופש, ויצטרפו לפעולות המחאה. זוהי שעת חירום, נפגש בשעה 14:00 בהפגנה בירושלים".

מאוחר יותר הודיעה רשת בתי קולנוע לב על השבתת רשת בתי הקולנוע החל מהיום בשעה 13:00. גיא שני, מנכ״ל הרשת, אמר: "אנחנו מצטרפים ומזדהים עם המאמץ והמאבק למען הדמוקרטיה ונסגור את בתי הקולנוע. לא נוכל לעמוד מנגד".

כמו כן הודיעה חברת החשמל על סגירת מרכזי קבלת הקהל. בהודעת החברה נמסר כי מוקדי השירות 103 ותיקון הפסקות החשמל יעברו לטיפול במתכונת חירום בלבד. "החברה מייחלת לאיחוי הקרע והשבת האחווה והערבות ההדדית, בין כל תושבי המדינה".

גם עיריית תל אביב הצטרפה לשביתה הכללית. בפוסט שהעלתה לפייסבוק נכתב: "יחד עם המשק ולצד האנשים בקפלן, באיילון או בבית, נעשה הכל כדי לשמור על הדמוקרטיה, המדינה והעם שלנו".

"אנחנו ביום היסטורי, סוגרים את ישראל"

בפתח דבריו במסיבת העיתונאים אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "אנחנו ביום היסטורי, לא פחות מזה, נמצאים פה היום באולם הזה נציגי עובדים, ראשי ועדי עובדים, חברי הנהגת ההסתדרות, מנהיגי העובדים במדינת ישראל לצד המעסיקים במדינת ישראל. חברות הביטוח, אלופים, כולנו דואגים לגורל עם ישראל. דומה שמשהו לא ברור קורה לכולנו, דומה שאיבדנו את הדרך. זה הזמן שבו אנחנו ביחד נחזיר את מדינת ישראל לשפיות ולדרך הנכונה".

"זה הזמן שאנחנו ביחד נגיד 'עד כאן', זה הזמן שנגיד ולא משנה אם אנחנו ימין או שמאל, אין פה עניינים פוליטיים, וההסתדרות בראשותי מתרחקת מהפוליטיקה ואני נמצא בכל המפלגות, אבל זה הזמן להגיד-אי אפשר יותר לקטב את העם הזה, עד כאן, אי אפשר לשסות מגזר במגזר", הוסיף.

"חייבים לחזור לשפיות. בראשון לנובמבר היו בחירות במדינת ישראל, אבא שלי סגן אלוף במילואים ז"ל, הלך להצביע בבוקר בקלפי, בערב פינינו אותו לאיכילוב. משם חצי שנה ניסינו לשקם אותו ולא הצלחנו, הוא לא ראה את מה שקורה, בארצו האהובה, את השסע שקורה פה, את המדינה שהוא נלחם עליה בכל מלחמות ישראל כמ"פ טנקים, הוא לא ראה את זה, ואני שמח שהוא לא ראה את זה לפחות. אבל אנחנו רואים, ולא מאמינים, לאן הגענו? לאן אנחנו מובילים את מדינת ישראל האהובה שלנו, לתהום?! אז לפני שנלך לתהום, אנחנו היום עוצרים את הירידה לתהום של כולנו!".

כל הטיסות בוטלו. נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
כל הטיסות בוטלו. נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמר בר דוד: "אני איש של שלום, איש של משאים ומתנים, אני נגד מלחמות, אני יודע לסגור מאחורי הקלעים הרבה מאוד דברים, חשבתי שגם פה נצליח לעצור את הטירוף מבלי שנגיע לרגעים האלה. ב-12 השבועות האחרונים עשיתי כל מה שאני יכול יחד עם חבריי מהנהגת ההסתדרות כדי לעצור את זה, לתווך, להרגיע את הרוחות, מתווה הנשיא, מתווה כזה, כל הזמן היה בעניין אולי זה מפסיק. וזה לא מפסיק! יש גבול כמה אתה יכול לעמוד מנגד ולראות שאי אפשר שהדברים לא נעצרים. לא רציתי שנגיע לעימות הזה, ניסיתי ככל יכולתי להימנע משביתה והשבתה, אבל אי אפשר להישאר מול הקיטוב והשיסוי הזה שקורע את החברה הישראלית מבפנים. אנחנו ניצבים היום בפני רגעים היסטוריים ושביתה היסטורית שבה המעסיקים והעובדים במדינת ישראל משלבים ידיים ביחד וסוגרים את מדינת ישראל".

בהמשך אמר: "המדינה היא שלנו, לא של אף אחד אחר, היא של כלל אזרחיה. זאת לא המדינה של קהלת. זו המדינה ששייכת לכל אזרחיה, לאזרחים שבנו אותה, שנלחמו עליה, שאיבדו את המשפחות שלהם כדי שהמדינה הזאת תחיה. פגשתי אתמול בלילה אנשים ברחובות בוכים - לקחו לנו את המדינה. אתה ראש ממשלה? אתה ראש הממשלה של כולם! אז אני קורא לראש הממשלה, תעצור את החקיקה הזו לפני שיהיה מאוחר".

לאחר מכן התייחס לפיטוריו של גלנט: "אתמול בלילה מה שהדליק לי נורה אדומה זה הפיטורים של שר הביטחון. שר ביטחון עומד ומתריע מפני סכנות ביטחוניות וזו חובתו כשר ביטחון, הוא אחראי והמוביל של צה"ל. שר ביטחון תותח! מפטרים אותו! בהינף יד! מה אנחנו, רפובליקת בננות? מה זה הדבר הזה? יושבים בחדרי חדרים ומפטרים שר ביטחון. יש לזה איזשהו היגיון? אתמול בלילה נחצו כל הקווים האדומים ונחצה פה קו אדום מאוד ואני קורא לראש הממשלה תשקול שנית את הפיטורים של שר הביטחון".

יואב גלנט (צילום: ללא קרדיט)
יואב גלנט (צילום: ללא קרדיט)

"אנחנו הולכים מפה לשביתה כללית במשק", הכריז יו"ר ההסתדרות. "ברגע שאנחנו מסיימים פה את האירוע ההיסטורי הזה, יש פה אנשי מגזר עסקי שזו פעם ראשונה שהם בבית ההסתדרות. בנינו ביחד את המדינה, נלחמנו ביחד בקורונה, נלחמנו ביחד אתם כדי להציל את מדינת ישראל, בשביל מה? בשביל מינוי שופט כזה או אחר? על מה היו בחירות פה? הבחירות היו על רפורמה משפטית או שהיו בחירות על יוקר המחיה, על שלום עם סעודיה, לקדם את הביטחון? יש לנו משימה לעצור את גל החקיקה הזה. ננצח ונעצור את הגל הזה ונחזיר את מדינת ישראל לשפיות".

"אני קורא לראש הממשלה ולחבריי השרים, ולכל חברי הכנסת - תעצרו! כמו שאמרתי קודם רגע לפני התהום - תעצרו. יש פה שיקולים ביטחוניים, כלכליים, מדינת ישראל הולכת לקצה, הבורסות יורדות, המצב בביטחון בעייתי, ואנחנו רבים בינינו לבין עצמינו, על מה? על מינוי שני שופטים, שפורום קהלת הכניס למישהו שככה זה צריך להיות?, אמר בר דוד.

ההסתדרות הרפואית, שהודיעה כי גם היא תשבית את מערכת הבריאות, הכריזה על "שביתה מלאה במערכת הבריאות עד להודעה על מסלול ברור ורציני של הידברות, בדרך להסכמות רחבות. לא נסתפק בעצירת החקיקה ללא תוכן מהותי יותר שיבטיח הגנה על זכויות המטופלים".

השביתה תכלול את כל בתי החולים הציבוריים ואת כל מרפאות הקהילה. ההסתדרות הרפואית תפעיל ועדת חריגים כמקובל ותאפשר טיפולים ושירותים מצילי חיים. השביתה תיעצר ככל שיגובש מתווה ברור ומוסכם להידברות שיבטיח בין היתר קרקע יציבה לשמירה על זכויות המטופלים במערכת הבריאות.

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אמר: "חזרנו והדגשנו לאחרונה שההסתדרות הרפואית היא ארגון א-פוליטי. אנחנו מייצגים רופאות ורופאים שמגיעים מכל קצוות הארץ ומכל הקשת הפוליטית. אבל אנחנו לא נמצאים באירוע פוליטי. אנחנו לא דנים פה לא בהסכם שלום ולא בחלוקת התיקים בממשלה. אנחנו נמצאים ברגע של משבר היסטורי וחסר תקדים בחייה של אומה, בניסיון אחרון לשים אצבע בסכר או בעולם המושגים שלנו – לחבוש את הפצע המדמם לפני שנאלץ לכבות את המוניטור. לכן לא נסתפק בעצירת החקיקה ללא תוכן מהותי יותר".