יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התראיין הבוקר (שני) בתכנית של ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לאירועי המחאות מהלילה, כמו גם לאפשרות שהחקיקה של הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט תיעצר והצדדים ילכו להידברות.

לפיד: "אם נתניהו לא היה כה חלש, כל זה לא היה קורה"

"אני כמוכם, כמו כל אזרח ישראלי- מודאג וחרד מה קורה במדינה הזו. פוטר שר הביטחון רק כעונש על זה שאמר את האמת לממשלה שמכחישה בפני עצמה את המציאות. זה מסכן את ביטחון ישראלי, את המרקם הפנימי שלנו. אני לא חושב שיש אזרח ישראלי שלא מרגיש עכשיו חרדה ומועקה גדולה", אמר לפיד בפתח הריאיון.

לשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין שולט במצב, השיב לפיד בשלילה: "ברור שלא. כל התקופה האחרונה, הרי לא בשביל זה הוא רצה כל כך לחזור להיות ראש הממשלה, בשביל להיות חתום על הרס החיים המשותפים שלנו. הכלכלה מתפרקת, הביטחון מתרסק, עם ישראל נקרע לגזרים - אם הוא היה בשליטה הוא היה מונע את זה. הוא לא יכול והוא לא מונע את זה אז מה שהוא עושה זה שהוא מנסה לפטר את המציאות, את המציאות אי אפשר לפטר, היא פה. הם צריכים לעצור ואם יש אנשים הגונים בליכוד, ויש, הם צריכים היום להגיד 'לא ניתן את ידנו לדבר הזה'". 

לנושא עצירת החקיקה, ציין יו"ר האופוזיציה: "אמרנו מהיום הראשון, אם הם יעצרו את החקיקה נלך לבית הנשיא כולנו ונתחיל דיאלוג לאומי שאולי אפילו יצא בסוף משהו טוב יותר מהמצב הנוכחי, אולי נגמור אותו עם בסיס לחוקה שמבוססת על מגילת העצמאות. אין פתרון אחר, צריך להוציא את הדיון הזה מתוך המערכת הפוליטית שהפכה להיות רעילה, להביא אותו לנשיא שהוא מתווך הוגן ולשבת בשקט ולעצב את השינוי". 

אף על פי כן, הוסיף כי "המחאה הזו בשלב זה לא צריכה להיפסק, זה פטריוטים ישראליים שמגנים על המדינה שלהם. היא צריכה להימשך עד שהחקיקה תעצור. אני חושב שלא נדבר על עצירת המחאה עד שלא נראה מה באמת קורה. הציבור הזה ואני למודים ניסיונות של נתניהו וחבורתו לרמות אותנו ואנחנו קודם כל נראה מה קורה. אין סיבה לעצור את המחאה, שר הביטחון פוטר אתמול מפני שאמר את האמת למדינת ישראל".

בכל הנוגע לפיטורי שר הביטחון יואב גלנט, אמר: "אני מאוד מתעקש לא להפוך את זה לפוליטיקה, הם מנסים מיד לשים את זה במונחים של ימין שמאל, זה לא המצב. הוא אמר את האמת, הוא מודאג מהתרסקות של ביטחון ישראל, מפירוק של המערכת הצבאית, זה תפקידו להגיד את האמת ותפקידה של הממשלה לשמוע את האמת, לכנס קבינט ולפעול על פי האזהרה".

לאפשרות כי אבי דיכטר יהיה זה שיחליף את שר הביטחון גלנט, טען לפיד כי "אני חושב שזה יהיה אחד המעשים הסמרטוטיים ביותר בתולדות המדינה. הוא יודע את האמת, הוא יודע שמה שגלנט אמר לחלוטין במסגרת תפקידו, שלא הייתה שום חריגה, גלנט איש ימין, לא מתנגד להפיכה המשטרית לצערי, הביא אזהרה של גורם מקצועי ופוטר בגלל זה בהתקף היסטריה של ראש ממשלה שאיבד שליטה. אם הוא יבוא להחליף אותו תמורת זה שהוא מחליט עכשיו שהוא יתמוך בהפיכה, שאנחנו יודעים שדיכטר לא בעדה, זה מעשה סמרטוטי". 

על האפשרות להפלת הממשלה הנוכחית, השיב: "לא יודע, לא רוצה לא להיראות, לא להישמע ולא להרגיש עם עצמי שאני מנסה לראות איזה רווח פוליטי יש פה אם הולכים לבחירות. הנושא כרגע זה להציל את מדינת ישראל, מדינת ישראל בסכנה, הכלכלה שלנו בסכנה, המדינה שלנו בסכנה, זה המקום שבו הילדים שלי חיים - צריך לעצור את החקיקה ולהתחיל לדבר". 

באשר לאפשרות כי יצטרף לממשלה במידה והחקיקה תיעצר, לפיד אמר כי "אני לא אכנס לממשלה של נתניהו אבל כן נדבר על שיתוף פעולה, אנחנו רוצים ללכת לבית הנשיא כדי לעצב חוקה לישראל, זה שיתוף פעולה אמיתי. אם החקיקה נעצרת צריך ללכת מיד לבית הנשיא ולהתחיל לדבר. אני מדבר עם אנשים בליכוד כל הזמן, כל התקופה האחרונה, ואומר להם פעם אחר פעם 'אתם לא רואים שזה נגרר להידרדרות איומה שמסכנת את המדינה שכולנו אוהבים?'"

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM