אהוד ברק, לשעבר ראש הממשלה, שוחח הבוקר (שלישי) עם ניסים משעל וגדעון אוקו בתכניתם ב-103FM על המחאה סביב הרפורמה המשפטית שלא נרגעת אף על פי הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישהה את החקיקה.

גנץ ולפיד: "מוכנים ללכת להידברות"; ליברמן: "ניסיון למסמס את המחאה"
למרות השהיית החקיקה: מחאות "שבוע השיתוק הלאומי" יימשכו

ברק נשאל על הידי המראיינים האם הוא קורא לעצירת המחאה, והשיב בשלילה: "מה פתאום. נתניהו לא עושה את זה מהרצון למנוע קרע, הוא הרי מחולל של כל הקרע הזה, אלא להציל את שלטונו הקורס מהמחאה. המחאה חשפה את חולשתו מצד אחד והביאה אותו לשתי טעויות כבדות, גם פיטורו של גלנט וגם הקמת 'משמרות המהפכה' תחת פיקודו של בן גביר, שתי החלטות שמציבות סימן שאלה מעל כשירותו להוביל את המדינה בכלל", אמר. "אני לא קורא להפסיק את המחאה, שים לב שמה שהוא עשה, הוא לא הפסיק את החקיקה, הוא אפשר לה לדלג על הבקשה הראשונה של הנשיא, השנייה, על דרישות מהאופוזיציה. הוא למעשה השלים את כל החקיקה בקריאה ראשונה, שם את האקדח על השולחן, יש שם חוקים מוטרפים. יש שם חוק שהוא חוק לשוחד חוקי, חוק מתנות - חוק לחמדות חזירית. זה לא חוקים שמדינה נורמלית מעבירה והוא עצר את זה רק בגלל המחאה". 

לשאלה מדוע לא לתת צ'אנס להידברות, ענה ברק כי "אני לא הולך לבטל את ההידברות הזו, אני רק מעיר עליה. אין שום מובן להידברות הזו אם בראשיתה לא תהיה גניזה של כל החקיקה שהייתה, אחרת זו נפילה של האופוזיציה והנשיא למלכודת. נתניהו יתחיל את הדיון עוד חודש, בינתיים תהיה לו רגיעה מסויימת".

לטענה כי בני גנץ ויאיר לפיד נפלו למלכודת, אמר ש"אני מניח שכשיכנסו לבית הנשיא, אני הייתי מעדיף לשמוע את זה מהם בפירוש ובגלוי, את התנאים הפשוטים והמובנים - יש טעם להיכנס לדיון רק אם מקדימים לו את הורדת האקדח מהשולחן בצורת גניזה של כל החוקים הביזאריים שעברו. מה שמנסים לעשות ומה שנשיאת בית המשפט העליון קבעה שזו איננה רפורמה משפטית זה ניסיון בוטה לרסק את מערכת המשפט ולהוציא את מדינת ישראל ממשטר המדינות הדמוקרטיות. אני בטוח שגם הנשיא לא רוצה את זה, גנץ, לפיד, אבל היות ונתניהו תחמן לא קטן שכבר אף אחד לא מאמין לו, אז אחד הדברים שמסתכנים בהם כאשר נכנסים לדיון כזה הוא שנתניהו יתמרן את הציבור להאמין שמי שמכשיל את המו"מ זה לא אחרים מגנץ ולפיד, ושבסופו של דבר ברגע שיתאים לו, המטרה היא להוציא קצת רוח מהמפרשים של המחאה, הוא פשוט יעביר, הוא במרחק של 48 שעות מהשלמת המהפכה המשפטית".

ברק נשאל האם המחאה תישאר באותה העוצמה, ואמר ש"אני מקווה שכן, אבל גם אם זה יהיה עליות וירידות זה לא ישנה כלום. ברגע שנתניהו ינסה להגיע למצב שלא מדברים אלא שמממשים משהו מחקיקת הדיקטטורה העניין הזה יתפרץ אותו הדבר. על ההפגנות להימשך עד שיוסר האיום מכל כיוון על הדמוקרטיה הישראלית. זה אומר שלא מקימים פלוגות תחת שליטתו של בן אדם שכבר היו לו 53 כתבי אישום ו־8 הרשעות כולל בטרור, להקים משטרה שלישית בישראל ולתת לאדון בן גביר לגייס את האנשים, זה דבר שמעיד על איבוד כושר השיפוט בבוחן המציאות של נתניהו. צריך להפגין עד שמה שקורה בפועל מבטיח שאין שום אפשרות להפוך את ישראל לדיקטטורה, למשל עד שמבטלים את כל החקיקות שנעשו בשבועות האחרונים". 

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "זה לא יהיה אז יהיו דברים אחרים. נתניהו לא סתם מרים ידיים, הוא הרים ידיים אתמול, אם הוא היה מסוגל הוא היה מעביר את החקיקה הזו. ליברמן צודק, נתניהו היה מעביר את זה בשעריו, הוא נכנע בגלל המחאה. המחאה היא זו שנותנת כוח למערכת הפוליטית. למה אין לו רוב להעביר? כל זה בגלל המחאה. אין כוח לשומרי הסף אלא בגיבוי המחאה, אין כוח לבג"ץ אלא מכוח המחאה. המחאה הוא הדבר שעומד לנגד עיניו".

באשר למידת השפעתו של בנו, יאיר נתניהו, אמר: "אני לא מתעסק בבעיות המשפחתיות במשפחת נתניהו. אני מתעסק במעשה עצמו, המעשה של נתניהו מופקר, מעיד על זה שהוא איבד את כשירותו לשמש כראש ממשלה, והוא חסר תקדים בתולדות המדינה. עומד שר ביטחון שעל פי החוק בישראל הוא הממונה על צה"ל והוא אומר 'אני דורש לכנס את הקבינט משום שקיימת סכנה ברורה ומיידית לביטחון המדינה שנובעת מהחומר המודיעין שמונח לפניי ומהמשמעויות של חקיקת הבזק', ובתנאים רגילים מניסיוני, כששר ביטחון דורש את זה בשתיים בלילה עוד לפני השעה תשע בבוקר הקבינט ייתכנס. מדוע נתניהו לא כינס את הקבינט? משום שהוא הביא שאם הקבינט יתכנס וחבריו ישמעו את ראש אמ"ן, השב"כ, הרמטכ"ל ושר הביטחון באותו רגע הוא איבד את האפשרות להעביר את החוק שנחוץ לו כדי לשחרר את עצמו מהמשפט ואת דרעי, ולחלק לחרדים את מה שהם רוצים ולבן גביר וסמוטריץ'", טען.

עוד הוסיף: "אז בן אדם שמעדיף את האינטרס הפרטי של ההפיכה המשטרית שהוא רוצה על פני ביטחון המדינה לא ראוי לכהן כראש ממשלת ישראל. לפי מיטב הכרתי, נתניהו הוכיח בהתנהגותו בשבוע האחרון שמשהו התנתק אצלו, בוחן המציאות, כושר השיפוט שובשו. בן אדם במצב הזה לא ראוי שיוביל מדינה ששרויה בסביבה קשה ובעייתית כמו מדינת ישראל".

בכל הנוגע להזמנה מהבית הלבן: "שיזמינו אותו, אני לא מוטרד. אני לא חשבתי שהאמריקאים צריכים לעשות את העבודה בשבילנו. ביידן לא אמור להחליף את אזרחי המדינה, האמריקאים לא ילכו יותר רחוק מאשר אנחנו כדי לעצור את הדבר שקורה אצלנו. אם אנחנו אכן לא מוכנים לקבל את זה שמפטרים שר ביטחון משום שהוא עשה את חובתו, אם אנחנו לא מוכנים שדמות כמו בן גביר יהיה משטרה פרטית, מיליציה, הדברים האלה קורים כי ראש הממשלה נסחט על ידי המציאות והוא פשוט איבד את יכולתו. לכן המחאה חייבת להימשך, בהקשבה למה שקורה, אני אשמח מאוד אם נשיא המדינה ושני ראשי האופוזיציה יבהירו שהם לא מוכנים לדון כשיש אקדח על השולחן ואפשר בכל רגע תוך 48 שעות להעביר הפיכה משטרית שהופכת את ישראל לדיקטטורה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM