שיחת ביידן - נתניהו: עיתון "הניו יורק טיימס" האמריקאי חשף הלילה (בין שני לשלישי) פרטים חדשים על שיחת הטלפון בין הנשיא האמריקאי לראש הממשלה. גורמים בממשל ביידן מסרו כי "בפרטיות, השיחות היו בוטות יותר, מה שהצביע על כך שתדמיתה של ישראל כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון על כף המאזניים".

עוד מסרו, כי שגריר ארה"ב בישראל, תומאס ניידס, שלו שורשים עמוקים במפלגה הדמוקרטית, העביר את המסרים ממשל ביידן. במקביל, ברט מקגורק, יועץ הנשיא לענייני המזרח התיכון, היה בקשר תדיר עם שגריר ישראל בארה"ב, מיכאל הרצוג. בתוך כך, פקידי הבית הלבן הגיעו לשתי מסקנות, הראשונה היא שראש הממשלה נתניהו "טענה בחישוב", כשהודיע על פיטוריו של שר הביטחון, יואב גלנט, והמסקנה השנייה היא שנתניהו חיפש מוצא למשבר שאליו נכנס, ונהנה מלומר לשותפיו בימין, כי הוא לא מוכן להסתכן באובדן התמיכה האמריקאית.

בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כאמור, בשבוע שעבר, לאחר נתק של חודשים, נשיא ארצות הברית שוחח עם נתניהו. לאחר נתק של חודשים. השניים שוחחו על הרפורמה במערכת המשפט בישראל, על הפיגוע בחווארה ועל האיום האיראני. נתניהו אמר לביידן כי ישראל תמשיך לפעול בכל מקום נגד המחבלים ואדריכלי הטרור, ובעניין הרפורמה המשפטית אמר ראש הממשלה כי "ישראל הייתה ותהיה דמוקרטיה חזקה ותוססת". מדובר היה בשיחה הראשונה בין ביידן לנתניהו מזה חמישה חודשים והפעם הראשונה שבה הם שוחחו על סוגיית המהפכה המשפטית.

בחודש שעבר, התייחס הנשיא האמריקאי לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה בראיון לעיתון "ניו יורק טיימס", ואמר כי עצמאות מערכת המשפט היא מרכיב חשוב בדמוקרטיה בישראל ובארצות הברית וכי כל שינוי מהותי שנעשה צריך להתבסס על הסכמה רחבה.

כותב הטורים הבכיר של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, ציטט בטורו בעיתון דברים מפי ג'ו ביידן ובהם התייחסות ראשונה שלו לרפורמה במערכת המשפט המתוכננת בישראל. "הגאונות של הדמוקרטיה האמריקאית ושל הדמוקרטיה הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על איזונים ובלמים, ועל בית משפט עצמאי. הסכמה רחבה לשינויים רחבים היא חשובה מאוד על מנת להבטיח שהציבור יקבל אותם והם יחזיקו מעמד".