ההפגנות הרבות שהתקיימו בשבועות האחרונים ברחבי הארץ, אליהן התווספו אמש גם הפגנות של התומכים ברפורמה המשפטית, לצד הביקורת הרבה, הובילו את ראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע על השהיית החקיקה. הדבר התאפשר בין היתר, לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע על הסכמתו למהלך - בתמורה להקמת משמר לאומי שהיה תחת סמכותו.

ברקע האירועים, שוחחו הבוקר ברקע האירועים, שוחחו הבוקר (שלישי) ב103FM בן כספית וינון מגל עם ניצב בדימוס ברטי אוחיון, לשעבר ראש אגף המבצעים במשטרת ישראל.

לשכת בן גביר טענה שמפגינים פרצו לביתו; המשטרה: זה לא קרה
מראשי המחאה נגד הרפורמה על השהיית החקיקה: "לא מאמינים לאף מילה"

"המצב לא טוב. אני מאוד מקווה שבנושא של ההידברות שאמורה להתבצע, שבאמת ימצאו את הדרך להסכמות למרות שאני לא כל כך אופטימי בתחום הזה", פתח אוחיון את השיחה באשר לרפורמה המשפטית.

בהמשך, התייחס אוחיון להקמת משמר לאומי תחת פיקודו של בן גביר: "מה שקורה עכשיו זה פשוט מיליציה פרטית בהרכב של 1,800 שוטרים תחת פיקודו הישיר של בן גביר. למשמר הלאומי הזה, או המיליציה הפרטית, יהיו חייבים להיות שוטרים, יס"מים, חוקרים, אנשי תנועה, כל אלה עם סמכויות של שוטרים. במשטרה יש כבר שלט של משמר לאומי, אז אפשר להעביר את כל התקנים האלה לגוף הזה ולא ליצור שני גופים".

"איפה הסכנה? בעת אירוע חירום כמו בשומר החומות המשטרה תפעל בשטח לפי הוראות המפכ"ל, ולשטח יזרימו את כוח המיליציה של בן גביר. שני כוחות בפיקוד של שני מפקדים. העיקרון ששולט במשטרה ובכל האירועים הביטחוניים בכל העולם בתחום הפיקוד זה עיקרון אחידות הפיקוד - מפקד אחד לאירוע. מה שייווצר פה זה כאוס, כאוס של שני גופים ביטחוניים שהם יפעלו באותו תא שטח", הזהיר. 

אוחיון הוסיף: "לפי ההחלטה עכשיו שאני קראתי, ראש הממשלה מכפיף את המשמר הלאומי ישירות לבן גביר, לא ישירות למפכ"ל. מצד שני, המשטרה על פי חוק כפופה למפכ"ל. יש פה שני גופים שונים, עם אותן סמכויות, יצטרכו להקים גם במשמר הלאומי חוקרים, ראש אגף חקירות, זה משהו שונה לגמרי. המשטרה בבעיה קשה מאוד בנושא של תקני כוח אדם. קחו את כל התקציב הזה ותתנו את זה למשטרה".

באשר להשלכות העלולות להיווצר ביהודה ושומרון, אם אכן בן גביר יפקד על המשמר הלאומי, אמר אוחיון: "יש כללים בין המשטרה והצבא, כל אירוע שמתקיים באזור יו"ש אחריות של גורם אחד - הצבא. כל אירוע שמתקיים בתחומי הקו הירוק רק המשטרה, אין דבר כזה גם משטרה וגם צבא. בשיטה הזו של המיליציה בתחומי הקו הירוק יהיו שני מפקדים. היום כל היס"מים, הכוחות הגדולים של המשטרה, כפופים למפקדי המחוזות והמפכ"ל, נקודה. ההחלטה האחרונה מגדירה בצורה ברורה - כפוף ישירות לשר בן גביר". 

"המשמר הלאומי הוא לאירועים קיצוניים ואירועי חירום. אירוע חירום זה יכול להיות בהפגנה של הימין, הפגנה של השמאל. אותו דבר. זה פשוט לא ייתכן. ההחלטה הזו היא החלטה קשה מאוד, ואני מאוד מקווה שלא תצא לפועל. מאיפה יקחו את השוטרים?", תהה.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm