נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לימים הסוערים בישראל עד הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על השהיית החקיקה, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזו. די הבהרתי את זה". בנוסף, הבהיר כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה בינמין נתניהו לבית הלבן בוושינגטון בעתיד הקרוב.

ארצות הברית מבהירה: "אין תוכנית קונקרטית לביקור נתניהו בוושינגטון"

מוקדם יותר היום, המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית הבהירה כי "אין תוכנית שראש הממשלה נתניהו יבקר בוושינגטון". זאת, לאחר ששגריר ארצות הברית בישראל טען כי נתניהו צפוי להיפגש בקרוב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן.

ג'ו ביידן נגד בנימין נתניהו: "לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב. ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו". צילום: לפי סעיף 27 א'

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על דברי ביידן, ואמר: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחוייבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו".

הוא הוסיף: "הממשלה בראשותי מחוייבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

בתוך כך, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל אמר בתדרוך לעיתונאים: "זמן רב כבר קראנו לפשרה בנושא (הרפורמה), ואנו ממשיכים להפציר במנהיגי ישראל ובאזרחיה להגיע לפשרה. אינני מתכוון להגיב באשר לדיווח על הקמת משמר לאומי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. אנחנו מודאגים מהעלייה באלימות בגדה המערבית, ומפצירים בשני הצדדים לנקוט בצעדים שימנעו שפיכות דמים".  

נתניהו במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נתניהו במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף בתגובה בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "הנשיא ביידן שיגר הלילה קריאת השכמה דחופה לממשלת ישראל. פגיעה ביחסים עם ארה״ב, ידידתנו הטובה ביותר ובעלת בריתנו החשובה ביותר – היא פיגוע אסטרטגי. רה״מ חייב להנחות את צוותי המו״מ שלו בנוגע לחקיקה המשפטית, לפעול מהר כדי לתקן את המצב ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית שבבסיס הערכים האלו. ולא פחות חשוב, עליו לנהוג באחריות מדינית וביטחונית – להודיע עוד הלילה שהשר גלנט יישאר בתפקידו, להפקיע את סמכויות הביטחון מהשר סמוטריץ׳, ולא לאפשר את ההשתוללות של השר בן גביר״.

יו"ר יש עתיד וראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב גם ומסר: "במשך עשרות שנים ישראל היתה בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה״ב, הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה קילקלה את זה בשלושה חודשים".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער אמר: "דברי נשיא ארה״ב מהווים עדות מכאיבה נוספת לכך שבתקופה הקריטית ביותר מכהנת פה ממשלה שפוגעת באינטרסים הלאומיים של ישראל. חלפו 3 חודשים מהקמת הממשלה. מעולם לא גרמה ממשלה כלשהי נזקים אדירים למדינה בזמן קצר כל כך. התבטאויות השרים והח״כים של הליכוד מלמדות על אובדן מוחלט של שיקול דעת".