הפטור מוויזה לארה"ב: מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק 'סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ג-2023'. 18 חברי כנסת תמכו בהצעה, לא היו מתנגדים. לאחר אישור הצעת החוק הושלמו למעשה כל שלבי החקיקה עבור הפטור מוויזה לארה"ב לתושבי ישראל.

מה הלאה? זה מה שצריך לקרות כדי שנוכל לבקר בארה"ב בלי ויזה כבר השנה
שקד זועמת על הליכוד: "תקעו את החקיקה על הוויזה לארה"ב בכנסת הקודמת"

על ישראל לאשר מספר צעדים בירוקרטיים וביניהם הדרישה האמריקאית לפטור הדדי. אם ישראלים ייכנסו חופשי לארה"ב, אזי גם אזרחי ארה"ב צריכים להיכנס חופשי לישראל, כולל פלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית. נושא זה נפתר גם מול שב"כ, לאחר שהשב"כ הוריד את ההסתייגויות שלו נגד ההסכמה של הדדיות.

הצעת החוק שעברה מחייבת קבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. המידע האמור כולל פרטים המופיעים במסמכי נסיעה של נוסע בטיסה המונפקים על ידי מדינות וכן נתונים אודות הטיסה אשר נאספים על ידי חברות התעופה לצורכיהן. פירוט כלל פריטי המידע אשר נדרשות חברות התעופה למסור, במספר מועדים, אודות הנוסעים והצוות, מופיע בתוספת הראשונה לחוק. 

ניו יורק (צילום: אינגאימג')
ניו יורק (צילום: אינגאימג')

על פי הצעת החוק, המידע האמור יתקבל במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים (מלא"ן), אשר צפוי להיות מוקם ברשות המסים. המידע במאגר ייאסף וישמש לחמש מטרות: 1. זיהוי, מניעה, סיכול, חקירה או העמדה לדין בשל פעילות טרור. 2. אבטחת התעופה, ובכלל זה הגנה על ביטחון הנוסעים. 3. מאבק בהגירה בלתי חוקית ושיפור ביקורת הגבולות. 4. הגנה על בריאות הציבור באמצעות זיהוי, מניעה או טיפול באפשרות התפרצות או התפשטות מחלות אפידמיות. 5. זיהוי, מניעה, סיכול, חקירה או העמדה לדין בשל עבירות שעונשן שלוש שנים ומעלה, המפורטות בתוספת החמישית לחוק.

ראש הממשלה נתניהו מסר: "הבאנו בשורה חשובה לאזרחי ישראל. כפי שהתחייבנו, דרישות החקיקה לקבלת פטור מויזה לארה״ב הושלמו בהצלחה. בחודשים הקרובים נמלא את הדרישות הנוספות, ובספטמבר 2023 מדינת ישראל צפויה להכנס לרשימת המדינות הפטורות מויזה לארה״ב. מודה ליו״ר הקואליציה אופיר כץ, לראש המל״ל צחי הנגבי וליו״ר הכנסת אמיר אוחנה על קידום הפרויקט במהירות ויעילות".