סערת נתניהו-ביידן: למרות הדיווחים שיצאו מישראל על דברי הרגעה שצפויים, כביכול, בממשל האמריקאי לא הרבו בדברי הרגעה מאז ההתבטאות החריגה של הנשיא ג’ו ביידן. הנשיא מתח השבוע ביקורת פומבית על קידום המהפכה המשפטית בישראל והכריז שבעתיד הקרוב ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוזמן לוושינגטון.

"הברית בלתי ניתנת לערעור": נתניהו במסר לאחר העימות עם ביידן
גורם מדיני בכיר: "דברי ביידן הפתיעו מאוד, השגריר אמר דברים אחרים"

דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי הסביר כי האמירה של ביידן, שלפיה נתניהו "צריך לצאת מזה" (מהמהפכה המשפטית), תואמת לחלוטין את העמדה הרשמית של ארה"ב, שלפיה יש צורך בפשרה ובהגעה לקונצנזוס "ביחס להחלטות". "ישראל היא דמוקרטיה ומדינה ריבונית ויכולה לקבל החלטות ריבוניות. אולם צריך הסכמה רחבה לשינויים כאלה", אמר עוד קירבי.

במקביל, השבועון "ניוזוויק" פרסם כי חברים במפלגה הדמוקרטית, שרובם נחשבים לפרו־ערבים, לחצו על ביידן "לבצע שינוי במדיניות האמריקאית" כלפי "ממשלת הימין הקיצוני החדשה בישראל". 

לעומת זאת, בארה"ב נשמעו אתמול גם קולות התוקפים את ביידן על דבריו. הסנאטור הרפובליקני טד קרוז צייץ בטוויטר: "ביידן מארח רדיקלים אנטי־אמריקאים כמו לולה (נשיא ברזיל - ג"ק) בשמחה, בזמן שהוא מתרחק מבעלי ברית קרובים כמו נתניהו". 

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, שתתמודד מול דונלד טראמפ על המועמדות הרפובליקנית בבחירות לנשיאות בשנה הבאה, אמרה כי "זו שערורייה שביידן מטיף מוסר לישראל על נושא שהוא עניין פנימי. אנחנו לעולם לא היינו רוצים שהממשלה הישראלית תתערב לאמריקה בנושאים הנוגעים לבית המשפט העליון שלנו, והם לא היו עושים את זה. אנחנו צריכים לתת לישראלים להחליט בעצמם". 

ביידן (צילום: רויטרס)
ביידן (צילום: רויטרס)

בינתיים בארץ, אף על פי שנתניהו אסר על שרים וח"כים מהקואליציה להתבטא בנושא, ח"כ דן אילוז (הליכוד) שלח מכתב לחברי הקונגרס האמריקאי, שבו כתב כי "אמירתו של הנשיא ביידן חצתה קו אדום בידידות שבין המדינות". לדבריו, הוא העביר את המכתב לחברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים לבקשת נתניהו.

ואילו ח"כ אושר שקלים (הליכוד) אמר: "אני מכבד מאוד את נשיא ארה"ב. אולם ביידן צריך להבין שנתניהו זה לא לפיד. הוא יודע טוב מאוד על הרפיסות שלפיד ובנט שידרו. הוא צריך להבין שזה לא כך עם נתניהו". בתוך כך, עם או בלי קשר למתיחות המדינית, משרד החוץ האמריקאי שפך מים צוננים על ההצהרות החגיגיות בישראל בנושא הפטור מוויזות.

סגן דובר משרד החוץ האמריקאי, ודנט פאטל, אמר: "אנו רואים את ההכללה העתידית של ישראל בתוכנית הפטור מאשרות כניסה כמשהו שמיטיב הן עם ארה"ב והן עם ישראל. ואנו ממשיכים לפעול בסוגיה זו. אנו ממשיכים לעבוד עם שותפינו הישראלים לקראת עמידה בכלל הדרישות. אולם, כרגע, ישראל אינה עומדת בכלל הדרישות המתבקשות כדי להיכלל בתוכנית. לישראל עדיין עבודה משמעותית בלוח הזמנים הקצר כדי לעמוד בכל הדרישות לפני תום השנה התקציבית, ב־30 בספטמבר".