ברקע המשבר המחריף סביב חקיקת הרפורמה המשפטית, עשרות משפחות שכולות חתמו על מכתב שנשלח הבוקר (שישי) לחברי הממשלה והכנסת, הקורא להם שלא להגיע השנה לבתי העלמין הצבאיים לטקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל. "נוכחותם בטקסים עלולה להצית מלחמת אחים".

תמי ארד עונה לשלמה קרעי: "בעלי הלך לעזאזל כדי להגן על המדינה - אתה בקושי התגייסת"
אמו של אודי גולדווסר ז"ל: "איכשהו אנחנו צריכים להרים את קולנו, ולא באלימות"
אם לא מתייחסים למי ששילם את המחיר היקר ביותר, אז כלום כבר לא קדוש פה | דעה  

הפגנת משפחות שכולות נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות שכולות נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

 

"המשפחות השכולות, כולן ביחד, מחזיקות באחד מסמלי הלאום של העם הזה - השכול הלאומי", נכתב, "הוא ניתן לנו נגד רצונינו, הופקד בידינו לרוע הגזירה ואנחנו נושאות אותו מתוך יראה וכבוד. נוכח הקרע העמוק בעם, ובהתחשב בכך שהפוליטיקה היא המחוללת את הסערה, אנחנו מבקשים מכם לא להגיע לטקסי יום הזיכרון".

במכתבם הדגישו המשפחות השכולות כי פנייתם נוגעת לחברי כנסת הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה: "כל אחד ואחת מכם עלול להצית מלחמת אחים מעל הקברים. הפקידו את טקסי הזיכרון על צה"ל וקציניו. הם יהיו נציגי המדינה המכבדים בדבריהם ובנוכחותם את זכר הנופלים".

מכתב זה מצטרף למספר פניות שנעשו בשבועות האחרונים מצד משפחות שכולות, הקוראות לפוליטיקאים להדיר רגליהם מבתי העלמין הצבאיים. בשבוע שעבר השחקן והאב השכול שלמה וישינסקי, אביו של ליאור שנהרג בהיתקלות על ציר פילדלפי ב-2004 הצהיר כי הפוליטיקאים יפריעו לסדר היום הציבורי אם יגיעו לטקסים הממלכתיים.

שלמה וישינסקי (צילום: אריאל בשור)
שלמה וישינסקי (צילום: אריאל בשור)

"אני יודע שבדרך כלל בטקסים ראש הממשלה נואם בהר הרצל ושר הביטחון בקריית שאול, אני יודע מה יקרה בקריית שאול. לא יתנו להם להגיע בכלל, יחסמו אותם בגופם ויהיה בלאגן. אני לא רוצה שיהיה בלאגן ביום הזיכרון, תניחו לנו", אמר בשיחה עם סיוון כהן בתוכניתה ב-103FM. "יש משפחות שלא יגיעו ויש משפחות שהחליטו לעשות את הטקס בארבע וחצי אחר הצהריים, כי הם לא רוצים להיות איתם יחד. הם מפריעים לנו, הפוליטיקאים, מפריעים לנו להתייחד עם זכר יקירנו. אני לא אומר 'אנא', אני דורש - אל תבואו. אם מישהו בא באופן פרטי להתייחד, זכותו, לא אפריע לו, אבל על הבמה הוא לא יעלה".