ח"כ דני דנון, יו"ר הליכוד העולמי, שוחח היום (שישי) עם אריה אלדד ב-103FM על הרפורמה המשפטית והמחאות נגדה והודה: "שומע קולות שאומרים שנכנסנו לא טוב לאירוע הזה, הדרך והסגנון היו בעייתיים". הוא הוסיף וטען: "המחאה והאמירות השפיעו על החלטת נתניהו להמתין". 

בפתח הדברים סיכם דנון את השבוע שהיה: "שבוע סוער לכל מדינת ישראל. אני חושב שכולנו מרגישים טוב שיש עכשיו את פגרת פסח, גם לעשות חשבון נפש, להיות עם המשפחה, לנוח. בהחלט אני חושב שפסק הזמן הזה הכרחי, חשוב, אני מקווה שנצא ממנו מחוזקים. הציבור שבחר בנו יצא בהמוניו ואמר 'יש לנו גם קול', קול שחשוב לנו להשמיע, קיים בציבור. לכן אני מקווה מאוד שנוכל להתקדם בהסכמה, אם לא בהסכמה אז נעשה זאת לאחר פגרת הפסח".

הפגנות נגד הרפורמה ברחבי הארץ (צילום: רויטרס)

כשכנשאל אם יש קולות בליכוד שאומרים חבל שנכנסו לרפורמה טען "לא, אני שומע קולות שאומרים שנכנסנו לא טוב לאירוע הזה. אין עוררין על הצורך במהלכים האלו, בצדקת הדרך, אנחנו מאמינים את זה ועדיין חושבים שצריך לקדם את זה, אבל יש באמת שיח לגבי הדרך בה זה נעשה, בלי הכנת מסרים נכונים. הדרך והסגנון היו בעייתיים ועל כך יש לנו זמן להפיק לקחים, נחשוב איך עושים את הדברים בעתיד".

המגיש אלדד ציין כי "במבחן התוצאה, לפחות של השבוע, נתניהו הוכרח להודיע שהוא עוצר את התהליך ונכנס להידברות, מה שהוא לא רצה בו בחודשיים האחרונים. הוא רצה לקדם את החקיקה ואולי הכישלון בקידומה, או לפחות חוק אחד, עד הפגרה הוא נזק גדול מתועלת?", תהה. דנון השיב: "אנחנו קודם כל חושבים שדברים כאלו צריכים לקרות, אם זה לא קרה עכשיו זה יקרה בעתיד. הדרך שבה הדברים בוצעו לא הייתה תקינה.

"אני חושב שצריך לקדם את הרפורמה אבל בדרך אחרת. לפי דעתי עכשיו יעשו את זה, יעשו את הניסיונות כן להגיע להסכמה רחבה ואם לא נתקדם לפי מה שאנחנו מאמינים וחושבים. היינו יכולים לחסוך הרבה זמן אם מהתחלה היינו נוהגים בדרך הזו וגם זה משליך על היחסים שלנו עם השותפים הקואליציוניים, כי יש שם שחקנים שמכתיבים את הקצב בנושאים רבים. אנחנו בליכוד צריכים להבין שאנחנו מפלגת השלטון, אנחנו אמורים להוביל את המהלכים ולא להיות מובלים על ידי גורמים שנמצאים בצדדים".

קל להגיד, הליכוד תלוי בכל אחד מהשחקנים האחרים בקואליציה. 
"נכון אבל גם הם תלויים בנו, אנחנו לא צריכים להתנהל בחשד שאנחנו אוטוטו מפרקים ממשלה. בסוף גם להם יש אחריות, ציבור שהם מחויבים אליו, לכן אני חושב שאנחנו צריכים לשנות את התפיסה מבחינת ההתנהלות של הליכוד כמפלגת שלטון מובילה, לקבוע את הדברים ולא להתיישר על פי הגחמות של כל חבר כנסת כזה או אחר. 

דנון דחה את הטענה לפיה נתניהו הבין שאין לו 61 להעביר את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים השיב "לא, אני חושב שכן היו את הקולות בכנסת, אני לא יודע להגיד בדיוק כמה אבל בין 61 ל-64 בוודאי, לכן אני לא חשוב שזה היה השיקול. ראינו את המחאה, את האמירות ואת כל מה שעברנו בשבוע האחרון, זה השפיע על ההחלטה של ראש הממשלה להמתין עד לאחר יום העצמאות ואז לחזור לעסוק בנושא הזה. החלטה נכונה שלו. אבל מבחינה קואליציונית אני כן חושב שהקואליציה, אולי לא במלואה, הייתה תומכת במהלך הזה".

אלדד ציין כי "אם לא יוותרו על חלק מהיעדים, שוב הרחובות יבערו ושוב תוכרז שביתה והסרבנים לא יתייצבו לאימונים. יש משהו שממשלה יכולה להכין לקראת צעדים כאלה, שאל את דנון. 

"בהחלט, אני חושב שפסק הזמן הזה הוא זמן טוב למחשבה עבור כל הגורמים. גם שאר הגורמים צריכים לעשות חשבון נפש, גם המפגינים, כוחות המשטרה שלפעמים הייתה תחושה של אוזלת יד מבחינת היכולת לנהל את האירוע הזה, וגם כמובן על הסרבנות. בנושא הזה אסור לגמגם, אם נתרגל לכך שאנשים יחליטו מה מותר ומה אסור זה לא ייגמר ברפורמה משפטית. מחר תהיה החלטה להתקיף יעד מסויים ויהיו כאלו שההחלטה לא תראה להם והם יחליט להביע את עמדתם. בנושא הזה אנחנו צריכים לנקוט במדיניות של אפס סובלנות", הבהיר הח"כ.

אפס סובלנות זה אומר מה?
"אני חושב שבעיניי מי שעושה דין לעצמו צריך לדעת שזה אוטומטית גורר צעד שבו הוא גורע את עצמו מהשירות אליו הוא מתנדב או שהוא נמצא. אוטומטית זו המשמעות. ואז כל אחד ואחד יבינו שזה המהות של סרבנות. לא יכול להיות שעכשיו סרבנות משמאל תהיה לגיטימית, מחר יצטרכו לפנות איזה מאחז ויבוא קצין שיגיד 'אני לא מוכן לפנות', אין לזה סוף. ברגע שאתה פותח את הפתח הזה זה מדרון מסוכן".

כשנשאל אם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לוותר עליהם השיב "לפי דעתי אנחנו צריכים לבנות מנגנון שזה גריעה אוטומטית, אני מקווה שלא נגיע לשם, אבל באופן אוטומטי כמו שיש פקודות ברורות, אותו דבר. אם מישהו בוחר לא להתייצב, לא להגיע, גורעים אותו מהשירות, נקודה. זה לא עניין של הצבא לעסוק בדברים האלו.

"צריך לעשות משהו שהוא לא דורש שינוי סדרי עולם, משהו שהוא בתוך הנהלים של הצבא, אי ציות לפקודות או אי התייצבות בפועל זה גורר את הגריעה משירות. אנחנו כרגע בתוך האירוע אז כולנו נרגשים, אבל בעוד שנתיים שלוש יסתכלו אחורה וצריך שהתובנה תהיה שלא כל אחד עושה דין לעצמו - היום זו הרפורמה מחר זה התקפה כזו או אחרת או פעילות צבאית. כבר היינו שם במלחמת לבנון, אינתיפאדה, עברנו סרבנות". 

כשאלדד שאל "מה אפשר לעשות נגד שביתה כללית במשק? לקחת את יו"ר ההסתדרות ולהעמיד לדין פלילי?", השיב דנון כי "קודם כל שביתה כללית יש לה כללית וחוקים. זה לא תקין. אני לא מכיר את הסעיפים המדוייקים אבל בהחלט אם יש חוק במדינת ישראל, כמו שלא יעצרו מחר תקציבים מסויימים באופן חד צדדי, כך גם שביתה".

על פרשת טראמפ שצפוי להסגיר את עצמו לשלטונות החוק אמר כי "אני מכיר את הנשיא טראמפ עוד כשהיה מועמד ושום דבר לא משמעמם אצלו, גם לא אחרי הכהונה. בהחלט זה אירוע משמעותי, אני חושב שזה מייצר שני דברים - זה אירוע מבחינת טראמפ העמדה לדין בניו יורק, ובתוך המפלגה הרפובליקנית זה יכול לייצר בדיוק ההפך, זה יכול לייצר גם אהדה לנשיא על כך שהוא נרדף לטענתם ושמחפשים אותו. בארה"ב התובע הכללי הוא איש נבחר, פוליטי. זה אירוע פוליטי קודם כל, אחר כך משפטי, יהיה מעניין.

לסיכום נשאל אם הדבר יכול להפוך אותו למועמד הבלעדי והשיב: "קודם כל כעת הוא מועמד מוביל במפלגה. אין לי ספק שזה יחזק את מעמדו במפלגה, אבל השאלה היא איך זה יקרין החוצה לציבור הבוחרים. הנושא הזה עוד מורכב ופתוח".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm