היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הביעה את התנגדותה לתוכנית להקמת משמר לאומי, ואמרה: "המשטרה צריכה ויכולה להתמודד עם בעיות הביטחון ללא צורך בגוף נוסף". 

לפי טענת היועמ"שית, הצעת המחליטים לוקה בכך שמבחינה תהליכית היא מגלמת היפוך בסדר הפעולות ועבודת המטה הרגילים הדרושים לשם קבלת החלטת מדיניות חדשה, קל וחומר לגבי הקמת גוף ביטחון ואכיפת חוק חדש. על פי ההצעה, הממשלה מחליטה כבר עתה על הקמת גוף חדש ואף קובעת את ייעודו ותפקידיו, כאשר תפקיד הוועדה הבינמשרדית הוא יישום החלטת הממשלה. 

זאת, צוין בהודעתה, עוד בטרם נערכה עבודת מטה שתגדיר את הצורך בגוף החדש, את ייעודו, את תפקידיו ומשימותיו, את שיוכו הארגוני, את דפוסי פעולתו ומקורות מימונו.  "בכך, נראה כי החלטת הממשלה על הקמה של גוף מורכב שכזה ועל קביעת ייעודו ותפקידיו, לוקה בהיעדר תשתית עובדתית ומקצועית נחוצה, ומגבילה מראש את שיקול דעתה של הוועדה". 

בתגובה, תקף הבוקר (ראשון) השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, את היועצת המשפטית והאשים אותה כי היא "מנסה לתקוע מקלות בגלגלים". לדבריו "ראינו כיצד המשטרה לא הצליחה להגיב בצורה מהירה וחלקה באירועי 'שומר חומות'. אין מי שיטפל בפשיעה במגזר הערבי. השוטרים הנפלאים עושים ככל יכולתם, אך הם עמוסים בעבודה".

המפכ"ל נגד בן גביר: "המשמר הלאומי עלול לפגוע בביטחון האזרחים"
בן גביר תוקף: "למפכ"ל יש אילוצים והוא לא יודע לעמוד בלחצים האלה"
המשטרה תציג לבן גביר מתווה להקמת המשמר הלאומי

"בהרב מיארה לא מבינה את מקומה כיועצת", תקף, "המשמר הלאומי חייב לקום על מנת להחזיר את הביטחון לרחובות".

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, התריע במכתב שהעביר הבוקר לשר בן גביר כי להקמת המשמר הלאומי עלולים להיות השלכות "עד כדי פגיעה קשה בתפקוד מערכי ביטחון הפנים במדינה וביכולתה של המשטרה לממש את האחריות המוטלת עליה".

שבתאי ובן גביר (צילום: פלאש 90)
שבתאי ובן גביר (צילום: פלאש 90)

"הקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, בפרט כזה שתחומי אחריותו ופעילותו חופפים לאלה של משטרת ישראל, היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. אני סבור, כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ואשר עוסקים בכך היום, בפרט המשטרה. להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים ולהבנתי, יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לענין זה טרם קבלת ההחלטה, אשר יהיו לה השלכות הן על בנין הכח והן על הפעלת הכח של כלל הגופים", טען בפתח דבריו.

השר לביטחון לאומי הגיב להתרעת המפכ"ל בשיחה עם ינון מגל וחיים לוינסון ב-103FM: "חבל מאוד שהמפכ"ל מדבר איתי דרך התקשורת, אני נתתי למפכ"ל שלושה חודשים הזדמנות להקים משמר לאומי, אחרי השנתיים האלה שהמפכ"ל לא זירז את זה, ואחרי שלושה חודשים שישבנו והצהרנו על דברים האלה, לצערי זה לא קם".