הצעת חוק חדשה אותה מקדם עורך הדין גיא בית און מנסה לשים סוף למשבר החוקתי בו אנו מצויים. עו"ד בית און, שמקדם את ההצעה מול סיעות הבית השונות, מציע לכונן מועצה משפטית לאומית שתתמקד בכתיבה חוקה למדינת ישראל.

האופציה שהועלתה מימין ומשמאל: האם משאל עם יפתור את משבר הרפורמה המשפטית?

עוה"ד בית און מסביר כי "מטרתו של חוק זה היא לכונן במדינת ישראל מועצה משפטית לאומית במטרה לשקוד על כתיבת חוקה למדינת ישראל, פיתוח והסדרת המשפט בכל שטח מדינת ישראל, לימודי המשפט, השפיטה ואיחוד כל זרעות המשפט והביקורת המשפטית, ייעוץ לכנסת, לממשלה ולבתי המשפט, וזאת מתוך מטרה לאחד את שלטון החוק במדינת ישראל ולחזק את הפרדת הרשויות, בהיותה של מדינת יהודית ודמוקרטית".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מליאת הכנסת (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
מליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

בדברי ההסבר נכתב: "נכון לשעה זו מדינת ישראל ניצבת בפני משבר חוקתי, ובמאבק בין הרשות השופטת לרשות המכוננת. מוצע כי על מנת לחזק את הפרדת הרשויות ולהבטיח כי הרשות השופטת לא משיגה את גבולה של הרשות המחוקקת, תהיה סמכות בידי המועצה להביא לביקורת שיפוטית חוזרת במסגרת בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק כל פסק דין או החלטה, אשר לדעתו ומתוך נימוקים שבחוק היא לא נכונה או לא מתאימה למצב המשפטי השורר במדינת ישראל".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עורך דין גיא בית און מנסח ההצעה חושב כי בעת הנוכחית, ובשסע בו מצויה המדינה, הצעת חוק יסוד הרשות המשפטית הלאומית יכולה להביא לאיחוי הקרע בעם ולהסדרת המצב המשפטי, החוקי והחוקתי בכלל מדינת ישראל, תוך הגנה על זכויות היסוד של מדינת ישראל והגנה על מדינת ישראל על פי ערכי היסוד שלה כמדינה יהודית ודמוקרטית.

יש לציין כי ישנן יוזמות נוספות על הפרק, בכללם הקמת בית משפט לחוקה והצעות חוק שלא במסגרת רפורמה גדולה, כאשר יש כוונה לקדם אותם לאחר הפגרה.