על רקע המשך המגעים המתקיימים בבית הנשיא בין נציגי הקואליציה לאופוזיציה, בניסיון להגיע להסכמות בנושא הרפורמה המשפטית. ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד), חבר צוות המו"מ בבית הנשיא, התראיין היום (שלישי) ב-103FM, ואמר כי "במידה והמגעים לא יבשילו לכדי הסכמה - נמשיך ונתקדם עם החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים וגם עם חוקים אחרים".

בעיצומה של סערת הרפורמה: המהלך שנועד לשים סוף למשבר החוקתי
ח"כ מהעבודה על הדרת חברי המפלגה מניסיון ההידברות: "מורכבות גדולה"

"הייתי בטוח שזה בזבוז זמן, מכיוון שחשבתי שבאים לבזבז את הזמן ולא באמת רוצים", הוסיף, "הייתה שיחה נוקבת, טובה וגלויה, ואנשים פתחו שם דברים גם ברמה האישית שאתה לא עושה, אם אתה לא רוצה לייצר איזשהו אמון גם בצד השני. כשאתה רואה את הדבר הזה מולך, אתה מבין שאנשים באו באמת לדבר. גמישות אפשר להראות בכל הנושאים, תלוי בחבילה הכוללת".

כמו כן, חברת הכנסת אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) התראיינה בכאן רשת ב' וביקרה את התמקדות הקואליציה ברפורמה, על חשבון נושאים חשובים בהרבה, לדבריה. "רוב הציבור כולל הליכודי, לא מבין למה אנחנו מתמקדים בדבר הזה שקורע את העם ומשלמים עליו כל כך הרבה מחיר", ציינה. 

עוד היא הוסיפה כי "אנחנו בעד הידברות, קיבלנו את מתווה הנשיא פעמיים, למרות שזה לא מושלם בכל נושא. אבל בוא לא נתבלבל - האחריות היא על הקואליציה. החקיקה שעומדת כרגע על השולחן היא לא נקודת המוצא של הדיון הזה. אנחנו קמים לעוד בוקר של פיגועים, חוסר משילות מוחלט, הכלכלה בהתרסקות".

נתניהו מודיע על השהיית חקיקת הרפורמה (צילום: לע"מ)

לאחרונה, התעורר חשש אצל נציגי הקואליציה בנוגע לחוסר רצון אמיתי של האופוזיציה לדון בסוגיות שנוגעות לרפורמה המשפטית. החשש נובע בעיקר עקב דרישת האופוזציה לצעדים מרחיקי לכת, כמו הדרישה לכינון חוקה. תומכי הרפורמה חושדים, כי כל מטרתה של דרישה זו היא לעכב חקיקה אפשרית עתידית של שינויים במערכת המשפט.  

מי שעוד התייחס הבוקר לסוגיית הרפורמה, הוא יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. "העם צריך לקבל את היכולת לבחור את השופטים, והוא אמור לעשות זאת באמצעות נציגיו בכנסת, זו אמירה פשוטה, שמקובלת בכל העולם. יש קבוצה בישראל, קטנה ואלימה, שחושבת שלא. שרוצה שבישראל בחירת שופטים תהיה במועדון סגור של חבר שמביא חבר שמביא בן דוד", תקף. 

עוד הוסיף: "בחרתם צד? יופי, עכשיו צריך לאזן. למה לאזן? כדי למנוע השתלטות מוחלטת על בית המשפט על ידי המערכת הפוליטית ברגע נתון או בתקופת זמן קצרה. יש מלא איזונים כאלה שכבר קיימים כיום".

יו"ר ועדת החוקה הציג את האיזונים לרפורמה עתידית, וציין כי "חלקם קיימים כבר כיום". בין היתר, הזכיר את כהונתם של שופטים עד לגיל 70, מה שימנע אינטרסים פוליטיים קצרי טווח, כמו גם אי יכולת לפגיעה בשכרם, על מנת לעודד את עזיבתם.  

כמו כן, חבר הכנסת חנוך מילביצקי (הליכוד), התראיין גם הוא בכאן רשת ב', וטען כי היה נגד השהיית החקיקה: "הייתי בין אלו שעד הרגע האחרון ניסו למנוע את העצירה הזו, ואמרתי – יש לנו רוב, למה אנחנו לא מעבירים את זה? למרות זאת רה"מ קיבל את ההחלטה לעצור כדי לאפשר הידברות".

"גלנט הצביע בישיבת הסיעה בעד ההחלטה. אף אחד לא סיכן את הרוב בכנסת. לא בטוח מה גלנט היה מצביע, אבל ברור לי שהיה את הרוב להעביר את זה", הוסיף.