מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הבהיר היום (שלישי) כי הוא תומך בהצעתו של השר איתמר בן גביר להקים משמר לאומי, אולם הבהיר כי הוא צריך להיות חלק מהמשטרה וכפוף לה.

היועמ"שית מתנגדת להקמת המשמר הלאומי, בן גביר: "שוכחת את מקומה"

"לא סוד הוא שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי, כי הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה. למען הסר ספק - אני אומר, משמר לאומי כן, הקמת גוף בטחוני נוסף מקביל למשטרת ישראל - לא", אמר שבתאי.

"משמר לאומי תחת משטרת ישראל לעולם לא ימצא את עצמו מתנגש עם החוק, אלא משרת אותו. כל ניתוק ממוטטת שליטה ופיקוד משטרתי יהווה הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים, הן ברמת בנין הכֹח והן בהפעלתו", הוסיף. "אמשיך לפעול לשמירת עצמאות המשטרה וְלהיותה הגוף הפוקד היחיד במדינה, בתחום בטחון הפנים. קרי, נוהל אחד, פיקוד אחד, מערכת מידע ומודיעין אחת". הבהיר.

"לא למיליציה": הפגנות נגד הקמת "המשמר הלאומי" בסמכות בן גביר (צילום: רויטרס)

כזכור, בתחילת השבוע התריע מפכ"ל המשטרה במכתב שהעביר לשר איתמר בן גביר כי להקמת המשמר הלאומי עלולים להיות השלכות "עד כדי פגיעה קשה בתפקוד מערכי ביטחון הפנים במדינה וביכולתה של המשטרה לממש את האחריות המוטלת עליה". 

"הקמת המשמר כגוף עצמאי ונפרד מהמשטרה, בכפיפות ישירה למשרד לביטחון לאומי עלולה לגרום נזק כבד ליכולות התפעול של מערכי הבט"פ במדינה בשל פגיעה באחדות  הפיקוד, כפילות במאמצים ובמטות, חשש מדו "צ, מאבקי כח בין ארגוניים ומידור ובעיקר – חוסר בהירות ביחס לגורם הפוקד, הנושא באחריות הכוללת בשטח טריטוריאלי. כל אחד מהגורמים שייקבע כגורם פוקד אחראי יתקשה מאוד לממש את אחריותו שכן חלק מהכוחות המרכזיים בפעילות לא יהיו כפופים אליו", טען.

בתגובה לדברים, לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. ש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי", הוסיף.