יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שוחח היום (שלישי) בתכניתם של ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM והתייחס למשא ומתן שמתנהל בבית הנשיא על הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, כמו גם על המתקפה של שרים מהקואליציה על נגיד בנק ישראל אמיר ירון. 

"שכחת שהיה להם מה לומר גם על נשיא ארצות הברית. היו כמה מדינאים גדולים בליכוד כמו ניסים וטורי, ושלמה קרעי, שהיה להם מה לומר גם על נשיא ארצות הברית. בכלל, שלמה קרעי הוא מצטיין ויש לו מה להגיד גם על נגיד בנק ישראל - שזה רק מוסיף לטרלול ולשאלה איך אנחנו נתפסים בעולם. כלומר, העיקרון הבסיסי של כל בנק מרכזי הוא עצמאות מוחלטת. כששרים מנסים להתערב או להעיר לנגיד הבנק זה סימן ראשון לחברה לא בריאה, ולכלכלה לא בריאה", טען ליברמן.

עוד המשיך ואמר: "לצערי, ראינו גם את שר החוץ שהיו לו עצות לנגיד. אני חושב שהנגיד עשה חסד עם הפוליטיקאים ועם התחזיות. אני שוחחתי עם הרבה מאוד כלכלנים בכירים במדינת ישראל, ולא רק במדינת ישראל, והערכה של אובדן תוצר בשווי 14 מיליארד שקלים בשנה היא הערכה מינימליסטית. אני באופן אישי לא מאמין לה. אני חושב שהאובדן יהיה כפול, ואפילו יותר מזה. בכלל, כל הנתונים שאנחנו רואים הם נתונים יותר ממטרידים. אנחנו השארנו מעל ל־10 מיליארד שקל בקופה, השארנו צמיחה. עכשיו אנחנו רואים כבר כמה חודשים ברצף שישנה ירידה במיסים הישירים של 12 אחוז, ומצד שני אנחנו רואים תקציב שהוגש ובו יש עלייה של 32 מיליארד ביחס לשנה הקודמת. ברור שככה מראש הם יוצרים גרעון כלכלי גדול".

לשאלה מה זה אומר בפועל, השיב יו"ר ישראל ביתנו: "זה אומר שכל המחירים הולכים לעלות מיד אחרי החגים. לגביי האינפלציה, אני מקווה שהיא תישאר תחת שליטה. הולכים להצטמצם במקומות עבודה, כי הרבה חברות פשוט יוצאות מהארץ ועושות רילוקיישן. השקעות זרות בהייטק הישראלי עמדו בשנתיים האחרונות על כ־42 מיליארד דולר, ואם השנה נגיע ל־5 מיליארד זה יהיה נס. גם הריבית תעלה, גם המשכנתאות יהיו גבוהות. כמו שזה נמשך גם סוכנויות דירוג האשראי יורידו לנו את דירוג האשראי וכסף עוד פעם מתייקר. לצערי, אנחנו מגיעים להתרסקות כלכלית כבר בחודש יוני ועם השלכות מרחיקות לכת".

באשר להתנהלות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ציין: "אני לא יודע כמה זמן הוא נמצא במשרד, אני לא בודק. מה שצריך להטריד אותנו זה לא הנוכחות זה הביצועים - למשל, זה ששכחו להביא לכנסת נקודת זיכוי להורים עובדים זה פשוט טירוף. שום דבר לא מתנהל. מי שיודע לעשות חשבון ולמד לימודי ליבה יודע שהמספרים לא מסתדרים, הם פשוט לא מסתדרים. תראו מה שקורה למחירי העוף - זה הדבר הכי בסיסי - הם באים בטענות לנגיד בנק ישראל, כשיש פה חוסר ניהול. משחטות עושות קרטל, והמחירים עולים. שר החקלאות ושר האוצר היו צריכים להתערב ולקרוא אותם לסדר. הרי לנגיד אין קשר למחיר העוף ולמחירים האחרים. הממשלה נבחרה על הבטחות להוריד את יוקר המחיה איפה זה?" 

ליברמן נשאל מדוע החליט שלא להגיע למשא ומתן בבית הנשיא על הרפורמה המשפטית, וענה בתוקף שמדובר כי "זה לא משא ומתן, זה תרגיל הונאה ואני לא משתף פעולה עם תרגילי הונאה. אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן רציני ואמיתי. אי אפשר להסתפק רק במסגרת המשפטית. נתניהו הוציא את כל השדים מהבקבוק, ומבחינתי, כרגע צריך לשים את הכל על השולחן - שוויון בנטל מוחלט, אין תורת אמנותם, הכל חייב להיות על השולחן, גם חוקה. חוקה אי אפשר להעביר בקואליציה בה נמצאות ש"ס ויהדות התורה. כל הדברים האלו הם הליבה - גם הפרדה בין דת למדינה. אנחנו לא יכולים להמשיך בצורה כזו. מדינה מודרנית, שמתיימרת להיות בצמרת המדינות עם הייטק, מדע, טכנולוגיה - חייבת להגיע להפרדה בין דת ומדינה. אני מאמין בעיקרון חי ותן לחיות - אני לא רוצה להתערב להם ושהם לא יתערבו לי. כל אחד יחיה איך שהוא מבין". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM