חבר הכנסת גלעד קריב שוחח היום (שלישי) עם רוני בר-און ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על השעיית החקיקה ועל "הנס" לדבריו שבגישתו החדשה של שר המשפטים יריב לוין. בנוסף, סיפר על צוות המשא ומתן שהוקם לצורך ההידברות בבית הנשיא.

בעיצומה של סערת הרפורמה: המהלך שנועד לשים סוף למשבר החוקתי
ח"כ מהעבודה על הדרת חברי המפלגה מניסיון ההידברות: "מורכבות גדולה"

בפתח הראיון, התייחס קריב לשר המשפטים יריב לוין: "מדובר בשר משפטים שכבר 20 שנה עובד על התוכנית שלו. זה נס גדול שברגע האחרון הוא גילה גילוי מזהיר שכזה והשעה את הרפורמה. לגבי שמחה רוטמן זה נס עוד יותר גדול, למה? עברתי על פרוטוקולים של ועדת החוקה ואנחנו אמרנו את הדברים האלה מהדיון הראשון, ביום שהוא הביא את ההצעה. כנראה הייתה איזו בעיית שמיעה של רוטמן, וברגע האחרון נפתחו אוזניו".

"אנחנו שותפים להידברות. הוקם צוות משא ומתן ואני נמצא בו. נמצאת בו חברתי אפרת רייטן, שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן. למרות זאת, מסיבה עלומה, לא הוזמנו לאותה פגישה בה ישבו נציגי המחנה הממלכתי ונציגי יש עתיד. אנחנו באמת מצפים שהאופוזיציה תגיע מאוחדת לדיונים האלה, ואנחנו בהחלט נכונים להידברות", המשיך.

לאחר מכן, נשאל חבר הכנסת לגבי התבטאותה של מרב מיכאלי שלא תהיה פשרה: "אני יודע שזה נדיר במחוזותינו, אבל במפלגת העבודה כן מתנהל סיג ושיח בין יושבת הראש לבין יתר חברי הסיעה. אנחנו היינו בדעה שצריך ללכת, וכך הוחלט. גם מרב מיכאלי, והאמינו לי שהיו לי איתה הרבה שיחות בנושא, האמירה שלה כוונה כנגד הידברות שמטרתה להכניס שינויים קוסמטיים בתוכנית יריב לוין ושמחה רוטמן. כשמגיעים למשא ומתן מגיעים בלי תנאים, אבל עם עמדות. כאן צריך לומר בצורה ברורה, אם ההידברות הזו מכוונת להשגת הסכמה לאומית רחבה על מהלכים חוקתיים יש טעם לנסות להידבר, אבל על שינויים קוסמטיים זה לא רלוונטי".

"בראש ובראשונה, אני חושב שישנה הבנה בקרב יותר ויותר שחקנים בליכוד שהאירוע הזה, אם הוא יימשך כפי שהיה עד עכשיו, הוא לא טוב. אני בכלל לא משתמש במילים כמו 'ניצחנו' כי אני חושב שכולנו מודעים לכך שבהינתן במציאות הביטחונית ובאתגרים החברתיים כלכליים האירוע הנוכחי כפי שהוא התקיים עד לאחרונה הוא אירוע הרסני. אני חושב שההבנה הזו היא הבסיס לאותה הדיינות, הייתי אומר, יותר חיובית. אחת הבעיות הגדולות היא שקשה מאוד להבין מה עובר בראשו של ראש הממשלה. בשעה שהחבורה בבית הנשיא משמיעה אמירות יותר רכות, אנחנו רואים דוברים שונים בליכוד שלא פחות מקורבים לראש הממשלה ומדברים בשפה אחרת", הסביר קריב.

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב צילום: אבשלום ששוני
בסיום הראיון חתם חבר הכנסת: "אני חושב שצריך להתנהל כאן בקפדנות, בזהירות, לבוא עם רצון טוב, אבל גם עם מידה גדושה של חשדנות בריאה. כדרך אגב, אני חוזר לנקודה שהתחלנו בה, זה נהדר שיריב לוין אומר 'התפקחתי, נגלתה לי תובנה דמוקרטית שלא חשבתי עליה 20 שנה', אבל צריך לזכור שגם המתווה המרוכך שרוטמן ולוין הציגו מוביל אל אותה התוצאה. רוב הקואליציות בתולדות מדינת ישראל לא ממנות יותר משני שופטים בתקופת הכהונה שלהם. אתם יודעים שבתלמוד נאמר 'גדול תלמוד שמוביל לידי מעשה'. הרוח אכן יותר חיובית, אבל בסוף המבחן הוא מבחן הפרטים הקטנים ושם, עם כל הכבוד, הם עוד לא מראים לנו שהם מוכנים לוותר על השליטה". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM