חרף ההסלמה הביטחונית, בשיא הרמדאן ותחת אבטחה כבדה, כ-30 אלף מתושבי יהודה ושומרון לצד אנשי ימין מרחבי הארץ, בנוכחות שרים וחברי הכנסת מהקואליציה, משתתפים היום (שני) בצעדת ענק שהחלה באזור צומת תפוח ותגיע למאחז אביתר שבשומרון. המאחז פונה ביולי 2021, בסיכום פשרה עם הרשויות. סוכם כי המדינה תבחן בהקדם את מעמד הקרקע, ואם יוכר השטח כאדמות מדינה - תוקם במקום ישיבת הסדר ומאוחר יותר התנחלות.

הרכב ששימש את המחבלים מהפיגוע בבקעה אותר; גלנט: "נבוא בחשבון"
הליכוד ממשיך בהתרסקות ובכמה מתחזק גנץ? | סקר חדש ומפתיע

בצה"ל אישרו לקיים "צעדת ענק" מצומת תפוח לנקודת ההתיישבות שבשומרון לבקשת פעילי תנועת הימין נחלה לקיים אירוע המסמל "חזרה לאביתר". כוחות צה"ל ומג"ב מאבטחים את אלפי המשתתפים שצועדים בדרישה מהממשלה להכשיר את ההתנחלות הלא־חוקית. 

בצעדה משתתפים שבעה שרים ו-20 חברי כנסת, בהם: שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, שר המורשת הרב עמיחי אליהו, השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי, השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן וכן חברי כנסת מכל מפלגות הקואליציה: בועז ביסמוט, ניסים ואטורי, טלי גוטליב, עמית הלוי, משה סעדה, אריאל קלנר, קטי שטרית, חוה אתי עטיה, ששון גואטה, אביחי בוארון, שמחה רוטמן, משה סולומון, אוהד טל, צבי סוכות, לימור סון הר מלך, יוסי טייב, אברהם בצלאל, סימון מישיאשווילי, יונתן משריקי וארז מלול.

ח''כ בועז ביסמוט ואחרים בצעדה למאחז אביתר (צילום: רועי חדי)
ח''כ בועז ביסמוט ואחרים בצעדה למאחז אביתר (צילום: רועי חדי)

גם ראשי רבני הציונות הדתית לוקחים חלק בצעדה ובעצרת: רב השומרון - הרב אליקים לבנון, הרב יעקב אריאל, רבה של צפת - הרב שמואל אליהו, הרב דב ליאור, וראש ישיבת ההסדר הר עציון - הרב יעקב מדן.

הצעדה לאביתר (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
הצעדה לאביתר (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

את הצעדה מובילים ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראשי תנועת נחלה דניאלה וויס וצבי אלימלך שרבף.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס להסלמה הביטחונית במהלך הצעדה ואמר: "אנחנו לא נכנעים לטרור, לא באביתר ולא בתל אביב. מי שנכנע לטרור ייכנע בכל מקום אבל אנחנו כאן לומר - עם ישראל חזק. אני רואה את התמונות בתל אביב שאנחנו צריכים לשלוח חיילים ודווקא עכשיו מבינים כולם למה אני מתעקש על משמר לאומי כדי להגן על תושבי ישראל. זה צו השעה. אנחנו כאן ונישאר כאן, חג שמח".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בצעדה למאחז אביתר. ללא קרדיט

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר בפתח הצעדה: "הגענו עמך בית ישראל מכל רחבי הארץ כדי לומר לממשלה בצורה ברורה: אנחנו שלחנו אתכם למשול ואנחנו מצפים שתמשלו כממשלת ימין!  תגובתנו לגל הטרור ברורה, בניית ארץ ישראל והקמת יישובים חדשים ביהודה ושומרון, בגליל ובנגב. תגובתנו לגל הטרור היא מעשה ציוני בתגובה לרצח של אביתר בורובסקי, של יהודה גואטה, של נרצחי גל הטרור, אנחנו דורשים מכאן מחברינו בממשלה לתת אישור לבנות ישוב קבע באביתר בלב השומרון! אנחנו, עם ישראל כולו, לעולם לא נתייאש מלבנות את ארץ ישראל שלנו. הגעת עשרות האלפים לכאן, מראה לנו, מראה לראש הממשלה היקר שלנו ולכל הממשלה היקרה שלנו שהעם ייתן לכם את הגב בבניין ארץ ישראל. להרים את רוח עם ישראל אל מול אויבנו. אנחנו צועדים לאביתר בשביל שהוא יהיה יישוב מן המניין בשומרון".

הצעדה למאחז אביתר (צילום:  עזרי טובי, מועצה אזורית שומרון)
הצעדה למאחז אביתר (צילום: עזרי טובי, מועצה אזורית שומרון)

לפני הצעדה אמר דגן, כי "הגעת ההמונים היום היא ההוכחה לכך שעם ישראל רוצה את אביתר רוצה ציונות. יחד אנו צועדים עכשיו ואומרים: לעולם לא נתייאש מארץ ישראל, אפשר וצריך להתגבר על חולשות ועיכובים אפשר וצריך להתיישב בארץ ישראל הנצחית שלנו. אתם הרוח האדירה של עם ישראל. הניצחון של עם ישראל על הטרור הוא הקמת יישובים חדשים. הם רוצים להוציא אותנו מארצנו ואנחנו נרים את הרוח, נצעד בראש מורם לאביתר שהוא סמל לאמונה וכוח של עם ישראל ונדרוש את הדבר הכל כך פשוט, לבנות בארצנו בחופשיות, להסדיר את מתווה אביתר, ולאפשר ל-53 המשפחות לחזור הביתה. יחד ננצח".

יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס אמרה: "ההתמודדות היעילה עם טרור כמו שהייתה במשך ההיסטוריה היא להקים יישובים חדשים. אנחנו רואים את הציבור הגדול שמצביע ברגליים על יישוב הארץ והחזרה המידית לאביתר".

יו"ר תנועת נחלה צבי אלימלך שרבף הוסיף: "מדהים לראות את הציבור הגדול שהגיע היום לחזק את ממשלת ישראל לממש את מדיניות בניינה של ארץ ישראל שלשמה נבחרה. אנו מצפים כי הממשלה תאשר מידית את חזרת המשפחות והישיבה לאביתר ותקים יישובים חדשים רבים ביהודה ושומרון, בנגב ובגליל".

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: "צעדת אביתר באה לסמן לנו בממשלה את הכיוון להמשך מגמת חיזוק ההתיישבות שהחלה בהכשרת תשעת יישובי ההתיישבות הצעירה ובמימוש ההסכם הקואליציוני עם 'עצמה יהודית' להקמת תשתיות ביישובים אלו. הקמת יישובים חדשים ביו"ש בכלל, ובאביתר בפרט,  מהווה נכס אסטרטגי למדינת ישראל. דגל ישראל יונף בגאווה ביישוב החדש אביתר בקרוב מאוד כפי שהממשלה התחייבה בקווי היסוד שלה".