משלחות הנוער לפולין שוב במוקד הסערה: משרד החינוך הכחיש היום (שני) את הפרסום לפיו ההסכם שהושג לפני כחודש על החזרת משלחות הנוער לפולין כולל הצעה לביקור באתרי הנצחה פולניים לרוצחי יהודים.

לדברי ההיסטוריונים שביקרו את המהלך, מדובר ב"כניעה" לפולנים, שכן בין רשימת האתרים בהם יבקרו בני הנוער במסעות לפולין גם שורת מוזיאונים פולניים שמציגים נרטיב שגוי על השואה, מציגים את הסבל של העם הפולנים במלחמת העולם השנייה ו"שוכחים" מי סייע לנאצים בהשמדת יהודי פולין. 

לדברי משרד החינוך, "לבקשת הפולנים נוספו אתרים לרשימה אולם אין כל מחויבות לבקר באתר ספציפי כזה או אחר". ביד ושם הודו כי מדובר "באתרים בעייתיים שלא נכון לבקר בהם במסע חינוכי", אך ציינו כי "ההסכם לא מחייב ביקור בהם". 

שלוש שנים לאחר הפסקתן: משלחות הנוער לפולין יחזרו לפעילות

ממשרד החינוך נמסר: "בעקבות פרסום שקרי בנושא של עיתון הארץ לפיו תלמידי ישראל ״יחויבו לבקר באתר המתעד פשעים שעשו הגרמנים בפולנים״, משרד החינוך מבהיר כי אין כל חובה לבקר באתרים מהסוג הזה כפי שטען עיתון הארץ הבוקר - מדובר בפייק מוחלט".

"לאור המשבר שנוצר בתקופת הממשלה הקודמת, עמלו אנשי המקצוע על מציאת פתרון מוסכם לחידוש המסעות לפולין. במהלך יצירת התוכנית המחודשת למסעות, הסתמכו הצוותים על האתרים בהם ביקרו המשלחות בשנים קודמות כשהרציונל הינו להשאיר את אופיין של המשלחות כפי שהיה בעבר. במסגרת המסעות יעסקו התכנים בהנחלת זיכרון השואה, בהשמדת העם היהודי ובמאורעות היסטוריים בתקופת השואה, בדומה לשנים הקודמות של המסע החשוב". 

"לבתי הספר ישנה מחוייבות לבקר באתר אחד מתוך רשימת אתרים ארוכה של אתרים. רשימה זו מורכבת מאתרים היסטורים רבים שהיו כאמור חלק מתוכנית המסעות גם בשנים הקודמות. כל סיור שהיה בעבר יכול להתקיים בדיוק וללא שינוי גם בעתיד. לבקשת הפולנים נוספו אתרים לרשימה אולם אין כל מחויבות לבקר באתר ספציפי כזה או אחר".

יד ושם מסרו בתגובה לפרסומים: "יד ושם רואה ערך חשוב בקיום משלחות  מישראל לפולין ללימוד השואה ושימור זיכרונה. משלחות אלו צריכות להיערך עם הכנה, הדרכה ועיבוד מתאימים תוך עמידה על האמת ההיסטורית על שלל היבטיה, כולל אלו שנוגעים לחלקם של פולנים ברדיפת יהודים בשואה, הסגרתם ורציחתם וכן במעשי הצלה. לא נראה שההסכם שנחתם לחידוש מסעות התלמידים מכתיב או מגביל את האפשרות לקיום המשלחות באופן זה. 

"עם זאת רשימת האתרים המופיעה בנספח להסכם, שיד ושם לא היה שותף  להרכבתה, כוללת אתרים בעייתיים שלא נכון לבקר בהם במסע חינוכי. ההסכם גם אינו מחייב ביקור בהם. משלחות היוצאות דרך יד ושם לא יבקרו בשום אתר שיש בו משום חשד של עיוות אירועי השואה או נרטיב שאינו נכון היסטורית. אנו מאמינים שכך ינהגו כל משלחות הנוער שייצאו מישראל לפולין בעתיד".

ההסכם המלא by maariv on Scribd

לפיד: "הכניעה לפולין היא חרפה לאומית"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסר בתגובה להסכם עם פולין: "הכניעה לפולין היא חרפה לאומית. הפולנים כבר שנים מנסים בכל דרך להסתיר ולהכחיש את חלקם של פולנים רבים במפעל ההשמדה (בצד חסידי אומות עולם שפעלו להצלת יהודים). הם העבירו חוקים שמעלימים את חלקם בהשמדת העם היהודי שאנחנו לא יכולים להשלים איתם". 

"ממשלת ישראל היא גם האחראית על שימור זכרון השואה והמאבק באנטישמיות, העובדה ששר החינוך קיש ושר החוץ כהן נכנעו לדרישה הפולנית להתערב בתכני מצעד החיים ולשלוח תלמידים ישראלים לאתרים שבהם מזייפים את ההיסטוריה ומציגים את הפולנים כקורבנות העיקריים היא חולשה וכניעה בלתי נסלחת". 

"לא ייתכן שמשלחות הנוער שבאות ללמוד את שואת העם היהודי ילמדו את הנרטיב הפולני, הפולנים היו שותפים פעילים במקומות רבים לרצח יהודים כפי שהוכח במחקרים היסטוריים רבים. כשהייתי שר החוץ ואחר כך כראש ממשלה ניסו כבר להכניע את ישראל ולא הסכמתי. כבן לניצול שואה וימים אחדים לפני יום הזכרון לשואה, אני מתבייש בממשלת ישראל שוויתרה על ערכיה ועקרונותיה. יותר משלושה מיליון נרצחו על אדמת פולין. דמם זועק מהאדמה היום".