השר לשעבר חיים רמון שוחח הבוקר (חמישי) עם אריה אלדד על שיחות הפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא הרפורמה המשפטית, והטיל ספק באפשרות להגיע לפשרה.

השינויים שמקדמת הממשלה עלולים לפגוע במעמדה הטכנולוגי באירופה | דעה
"מרסק את משולש הברזל": מה חושב בן דודו של נתניהו על הרפורמה המשפטית? | בן כספית  

"אין שום סיכוי לפשרה, אלא אם הקואליציה תחליט להיכנע", טען. פשרת הנשיא היא המקסימום שהאופוזיציה יכולה לקבל ומבחינת הקואליציה עדיף המצב הנוכחי, לכן אני לא מאמין שיצא משם משהו. הקואליציה צריכה לחשב צעדיה מחדש, ולחשוב מה היא עושה, ואני אומר להם דבר פשוט - תעזבו את מה שהצעתם, לא כי זה לא נכון אלא כי לא הסברתם".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"נדמה לי שמישהו אמר באיזו כתבה שהחכם לא הצליח להסביר לציבור הרחב מה רצו לעשות ואיך, וכמובן התנהלה פה שטיפת מוח שקשה לתאר", הוסיף רמון. "לכן, צריך לבוא ולהגיד 'כל מה שרצינו לעשות - אנחנו עכשיו מתחילים להסביר למה'. הוויכוח הזה הוא לא וויכוח בני אור ובני חושך, הוא וויכוח בין מה שהיה פה טוב, התקבל והיה פה 45 שנה, ולא פסלו חוקים פרט לאחד מינורי, את זה מבקשים לחזור אליו. אם החזרה אליו היא דיקטטורה אז כולם היו דיקטטורים? כולל אהרן ברק? אתה יודע מה אמר בוגי? שבית המשפט העליון פוגע בביטחון המדינה. עכשיו אני בא ואומר מה צריך לעשות".

בהמשך, אמר כי חלק מהאנשים "נעולים" והם רוצים להפיל את הממשלה, הם מוחים נגד תוצאות הבחירות, "וזה בסדר", ציין. "אבל חלק גדול, בעיקר אלה שנטשו את הליכוד, הם אלה שאיתם צריך לדבר ולהסביר להם. בלי סטופר, לאט, יקח חצי שנה - זה לא נורא".

השיחות בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון לע''מ)
השיחות בבית הנשיא (צילום: קובי גדעון לע''מ)

"הדבר השני שצריך לעשות זה לקחת את המצע של גדעון סער, של תקווה חדשה, ולפצל את תפקיד היועמ"ש. האופוזיציה רוצה להפיל ממשלה, זה בסדר, אבל הקרב הוא על דעת הקהל. יש משאבים לממשלה להסביר מה היא עושה. הדבר השלישי, שבעיניי הכי חשוב, יש בישראל, במשפט הפלילי, רמיסה של זכויות נחקרים, נאשמים כמו שאין בשום מקום בעולם. לא יכול להיות שתיק בפרקליטות נמשך עשר שנים, תקבעו זמן. לא יכול להיות שכל השופטים, הרוב המכריע, באים מהתביעה. כל נשיאי בתי המשפט העליון בשלושים השנה האחרונות. לא במקרה רומן זדורוב זוכה על ידי ארבעה שופטים. תעשו את זה, תביאו יותר שופטים", אמר.

"ועוד דבר", הוסיף רמון, "הבטחתם ועדת בדיקה בנושא הרוגלות והאזנות הסתר. אתה יודע שבישראל מספר האזנות סתר זהה למספר בארה"ב? הדברים האלו פוגעים בכל אחד, כל אחד מאיתנו חשוף. אם תהיה הפרדה בין תפקידי היועמ"ש, והיועמ"ש יהיה זה שיגן, התובע החדש שיתפנה לא יגע בשום תיק פתוח של איש ציבור, ויותר מזה - תיק פלילי שנפתח - רק השופטים יכולים לסגור אותו. גם בעניין הזה יש שטיפת מוח. לצערי הרב הרפורמות האלה, מי שניסה לעשות אותן, עשה את כל הטעויות האפשרויות אבל אפשר לתקן. אני מאמין שזה המתווה הנכון".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm