סגן השר לשעבר אביר קארה שוחח הבוקר (ראשון) עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM על הורדת תחזית האשראי של ישראל בעקבות הרפורמה המשפטית ותקף את ממשלת נתניהו: "זו ממשלה שהגיעה עם יצר נקמנות לדרוס את המדינה. ההצגות שנתניהו יכול לעשות בתעמולן של ערוץ 14 לא עובדות על חברות דירוג האשראי".

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את אופק דירוג האשראי של ישראל
נתניהו וסמוטריץ' לאחר הודעת מוד'יס: "הם לא מכירים את החוסן הישראלי"

הפגנות נגד הרפורמה, שבוע 15 (צילום: רויטרס)

בפתח הדברים סיפר קארה כי שלומו "ברמה האישית מעולה, ממש טוב, וברמה הלאומית אני מודאג כמעט כמוכם. מודאג מאוד ממה שקורה במדינת ישראל מכל ההיבטים, יש איזו הרגשה כאילו יש ממשלה שמנסה לדרוס את כולם, שהיא פשוט דוהרת לדרדר אותנו לתהום. אנחנו רואים את זה עכשיו בתוך הדו"ח של מוד'יס, וכל הכלכלנים בישראל הזהירו, היו פה אזהרות של כולם. כשאני מסתכל על מי, על האזרחים הכי טובים שבונים את המדינה, כל האזרחים הטובים". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"חברת דירוג האשראי מוד'יס, כל ההצגות שנתניהו יכול לעשות בתעמולן של ערוץ 14 זה לא עובד עליהם. החברה הזו שהורידה את האופק של דירוג האשראי של ישראל מחיובי ליציב, אחרי שבשנה שעברה זה עלה, באפריל שנה שעברה הייתה עליה לתחזית חיובית. פשוט שלומיאליות של ממשלה שהגיעה עם יצר נקמות כדי לדרוס את מדינת ישראל. בעקבות הפעילות של הממשלה, ממש כותבים בדו"ח שיש הרעה של הממשלה בישראל, אין משהו אחר. דווקא את מי מציינים לטובה? את אותם אלה שהממשלה מנסה לדרוס, את אותם הייטקיסטים, פטריוטים, מציין הדו"ח לטובה שדווקא אלו הצליחו לעצור את הדבר הזה".

"זה מאוד ישפיע על האזרח הקטן וצריך להבין - יש שלוש חברות שנותנות דירוג, החברות הללו שמדרגות את דירוג האשראי של ישראל מה שהן עושות, הן קובעות את גובה הריבית. מדינת ישראל לוקחת הלוואות, יש לנו אגרות חוב, וכאשר התחזית שלנו היא תחזית חיובית הריבית שאנחנו משלמים יורדת, וכאשר הסיכון עולה או שאין אופק לישראל שבעתיד הריבית תהיה חיובית העלות של הכסף שאנחנו לוקחים גבוהה יותר.

"התגובות הן תגובות מיידיות. אנשים לא מצליחים להבין את העניין עם הדולר־שקל, כאשר המשקיעים לא משקיעים כאן כסף זה ביקוש וביצע, המשמעות היא שיש פחות דולרים בישראל, יש יותר שתקלים ולכן השקל נחלש. השקעות בהייטק שלא ייעשו היום במדינת ישראל, ב־7 שנים אנחנו נפגע באזרחי ישראל כי התוצר ייפגע ואחרי זה יהיה מאוד קשה לשקם את הדברים האלה. צריך פה ממשלה שהיא מממשלה שהיא מאחדת, ממשלת אחדות. 

כשנשאל אם ראש הממשלה היה צריך אחרי הודעת מוד'יס לקום ולהגיד 'אני משהה את הרפורמה' אמר: "ראש הממשלה, האמת הם קיבלו מדינה מול שער ריק, הם היו יכולים לבוא, 64 מנדטים, לעשות כמעט כל מה שהם רוצים, ובמקום זה הם הצליחו להעיר אופוזיציה גמורה. יכל ראש הממשלה, ואני חולם על זה מ־2015, שבמקום לעלות ולהגיד 'אני מאשים אתכם ואת כל העולם', חוץ מלקחת אחריות, לבוא ולהגיד 'אני רוצה לקחת אחריות'. לא יקרה כלום אם חקיקה תתעכב". 

אם הוא עוצר היום לגמרי את הרפורמה, זה משפיע?
"חד משמעית, זה גם להוריד את הלהבות. לא צריך עכשיו לחוקק שום דבר במהירות. אני טוען שצריך רפורמה במשפט, ואז פתאום אתם רואים את דוד אמסלם אתמול בפגוש את העיתונות אומר שהוא רוצה להעמיד לדין את מי שמעביר ביקורת על הממשלה, בטח זה לא תורם לדירוג האשראי של ישראל. לכן אתם רואים שאנשים ממשיכים לצאת החוצה. ראיתם את מופע האימים של טלי גוטליב, אם אנחנו מתעוררים לבוקר שאין מופע אימים של טלי גוטליב אנחנו צריכים לבדוק אם הכול בסדר אצלנו". 

על טענתו של נתניהו שהוא "עושה כלכלה מצויינת" אמר: "כן, אז לא. בשנים האחרונות, ואנחנו צריכים לזכור, מ־2009 רמת המחירים בישראל הייתה זהה למחירים במערב, ב־2019 נכנסנו למועדון 6 או 7 המדינות היקרות בעולם המערבי. לפני שלוש וחצי שנים אני הגעתי לבלפור בעצמי, והבאתי מתווה רחב עם הרבה רפורמות, בין הרפורמות הייתה רפורמה במכון התקנים שבמשך שנים הייתה תקועה בכל שלטון נתניהו כי היה צריך לגעת שם בהרבה נקודות שהוא לא העז לעשות אותן. ונתניהו סיפר שם, מול השולמנים, הוא סיפר לנו את הלא נתנו לי ואת האכלו לי שתו לי המפורסם שלו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"אני קמתי, לקחתי את הרפורמה הזו לבנט, הקמנו ממשלה, לא פשוטה אבל הרפורמה עברה יחד עם שר אוצר ושרת כלכלה שהיו מחוייבים. פתאום אני רואה שנתניהו יושב בערוץ 14 ומתהדר ברפורמה הזו, והוא זה שהתנגד לה, בתור ראש אופוזיציה הם הצביעו נגד, ואני רואה אותו מתהדר בהישגים שלנו. אי אפשר לנהל כלכלה בבכי, אני יודע שהם מנסים לשכתב את ההיסטוריה ולקחת קרדיט שהוא לא שלהם, רק אני יכול להגיד שנתניהו פשוט יתחיל לעבוד למען הציבור במקום להתבכיין. בסוף אנחנו רואים ציבור פטריוטי שיוצא ושומר על המדינה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm