בעקבות הפרסום במעריב: יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן קרא הבוקר (ראשון) ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לעצור באופן מיידי את השיחות עם הקואליציה על מתווה הרפורמה המשפטית בבית הנשיא. 

על רקע ההידברות: בכירים בקואליציה מבהירים - זה הדדליין לסיום השיחות

"כולם כבר מבינים שחוק ההשתמטות הוא המטרה החשובה ביותר כרגע עבור ממשלת נתניהו. בלעדיו, המפלגות החרדיות יטילו וטו על תקציב המדינה. לכן אני קורא ללפיד וגנץ, לא לתת יד לתרגיל ההונאה ולעצור את השיחות בבית הנשיא עוד היום", כתב ליברמן. 

"המשבר הנוכחי חייב להסתיים בחקיקת חוק שוויון בנטל מלא מלא, בלי פטורים ובלי שטיקים. שירות צבאי או שירות אזרחי לכולם. אין יותר תורתם אומנותם. וכמובן, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה", הוסיף. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כאמור, דבריו של ליברמן מגיעים בעקבות הפרסום במעריב לפיו בקואליציה הבהירו מהו ה"דדליין" מבחינתם להידברות בבית הנשיא סביב המחלוקת על הרפורמה המשפטית. לפי גורם בכיר בקואליציה, ששוחח לאחרונה עם "מעריב", מסתמן כי בהחלט יש דדליין לסיום השיחות, ומה שמכתיב את הלו"ז הוא מועד אישורו של תקציב המדינה ל־2023 - משמע, עד 29 במאי. אם חוק התקציב לא יאושר עד מועד זה, הכנסת ה־25 תתפזר באופן אוטומטי ויוכרזו בחירות חדשות.

לפי ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם יהדות התורה, את נושא הגיוס של בני הישיבות הקואליציה חייבת להסדיר עד אישור התקציב. בכירים ביהדות התורה אף הבהירו כי מבחינתם תמיכה בתקציב קשורה באופן ישיר לקיום ההסכם הקואליציוני, קרי לאישור חוקי הגיוס. דרישה נוספת בסוגיית הגיוס היא שהחוק לא יוכל להיפסל בבג"ץ, לכן דרושה גם פסקת ההתגברות. לחלופין אפשר לחוקק את "חוק יסוד: לימוד תורה" (במקרה זה בקואליציה יוצאים מנקודת הנחה שבג"ץ לא יפסול חוק יסוד).

שבוע 15: הפגנות נגד הרפורמה ברחבי הארץ (צילום: רויטרס)

סוגיית הגיוס נחשבת למורכבת ונפיצה. גם בתוך הקואליציה עדיין אין תמימות דעים בנוגע למתווה הגיוס. שלא לדבר על האופוזיציה, שם מתבטאים בצורה חריפה נגד כוונות הקואליציה בנושא. באופוזיציה מעריכים גם כי סוגיית גיוס בני הישיבות עשויה להגביר את המחאה ולהחזירה לרמה של לפני עצירת הרפורמה. לפי גורמים בקואליציה המעורים בפרטי ההידברות, לא רק שנושא הגיוס חייב להיות מוסדר עד אישור התקציב - הוא אף מהווה חלק אינטגרלי מחבילת הסוגיות שנידונות במו"מ בבית הנשיא.

גורמים בקואליציה מבהירים כי מבחינתם, כמו גם מבחינת בית הנשיא, כל הנושאים שעלו במתווה הנשיא חייבים לעלות על שולחן המו"מ. לפי הגורמים, "אין כזה דבר: הגענו להסכמה בנושא אחד, אך לא הסכמנו בנושא אחר של הרפורמה. מבחינתנו זאת חבילה: הצוותים ידונו בכל הנושאים שנכללו במתווה הנשיא. או שנגיע להסכמות על הכל ונעביר את המתווה המוסכם, או שלא - ואז לקואליציה בהחלט יש רוב כדי להעביר את נושאי הרפורמה כמו שהם תוכננו".