סערה פרצה היום (שני) לאחר שנודע כי המדינה תפסיק לתמוך במיזם התרבות "שבת ישראלית" הפועל בשבת, זאת בהתאם להחלטתו של שר המורשת עמיחי אליהו. רבים באופוזיציה מיהרו לתקוף את הממשלה על זניחת המיזם: "הקואליציה מתעקשת לבטל כל פיסה של קירוב ואחדות". השר מצידו הכחיש: "אין לי בעיה שיימשך, אבל כרגע אין תקציב עד אישור תקציב המדינה".

ליברמן: "נתניהו משקר פעם נוספת, אחרת הוא לא היה מרים טלפון למודי'ס"

השר אליהו התייחס לדברים ברדיו "קול ברמה" ואמר ״יש לי פרוייקט חדש שאני רוצה לקדם ׳שישי מסורתי׳. המטרה היא לקרב יהודים לבוא לתפילת שבת לבית הכנסת, מיזם יותר חשוב משבת ישראלית". 

בהמשך הבהיר השר: "חברים, צר לי לאכזב, אבל מעולם לא הודעתי על סגירת פרויקט שבת ישראלית. כשנשאלתי לגביו עניתי, שאין לי בעיה שיימשך, אבל כרגע אין תקציב עד אישור תקציב המדינה. ללא קשר לזה, נשאלתי איזה סוגי תוכניות אני מעוניין בקידומן, וסיפרתי למשל על שישי מסורתי והבאת תלמידים לאתרי מורשת. לא במקום ולא על חשבון. תמשיכו להפיץ שנאה".

שר התרבות מיקי זוהר טען בגל"צ כי "זו לא החלטה שאנחנו יכולים להתערב בה. אם ירצו להמשיך את הפעילות ביוזמת גופים מסויימים, ומשרד התרבות והספורט יסייע בתקצוב של זה - בבקשה".

מיזם שבת ישראלית בוטל (צילום: צילום מסך)
מיזם שבת ישראלית בוטל (צילום: צילום מסך)

ח"כ נעמה לזימי תקפה: "לשר המורשת לא אכפת מהציבור המסורתי. אם היה לו אכפת - לא היה מבטל פרויקט של יהדות מחברת וטוב משותף. הקואליציה מתעקשת לבטל כל פיסה של קירוב ואחדות". 

"מרתיח שהשר עמיחי אליהו פועל בקלות דעת נגד פיתרון יצירתי והלכתי שמאפשר גישה לתרבות לכלל הציבור וכן לציבור שומר השבת שעובד כל השבוע וזכאי לחוות את אתרי התרבות והמורשת שהם הנכסים וההיסטוריה של כולנו. במקביל הוא מקדם עוד פרויקט הדתה שרק מרחיק מהדת".

"לא אכפת לו מהציבור המסורתי, כי אם היה לו אכפת - הוא היה מכיר בבסיס התפיסה המסורתית שהיא גשר בין כלל החברה. אי אפשר לקרוא לפרויקט "שישי מסורתי" ולהשתמש בו כדי להצדיק ביטול פרויקט של יהדות מחברת וטוב משותף. זה רק מראה שהקואליציה הזו מתעקשת לבטל כל פיסה של קירוב ואחדות במדינת ישראל".

ח"כ עודד פורר מסר: "ביטול מיזם 'שבת ישראלית' הוא עוד דוגמא לפעילות של ממשלת ישראל נגד אזרחיה, הדתיים ואילו שאינם דתיים. הקימו משרד לענייני מורשת שהפעולה הראשונה שהוא עושה היא לצמצם את הנחלת המורשת הציונית בישראל. הגיע הזמן שהממשלה תפסיק את הניסיון לקבוע לאזרחי ישראל מה מותר להם ומה אסור להם לעשות ביום המנוחה שלהם".

אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה התנועה הרפורמית: "יתכבד השר אליהו ויבין שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי ויהודיה ויש יותר מדרך אחת לציין את השבת. צמצום מהות השבת לתפילות בבית הכנסת בלבד מרחיק יהודים ויהודיות מציון השבת בכלל. שבת ישראלית, כשמה כן היא, נותנת מענה לקהל גדול מאוד של חילונים ושומרי מסורת (שכן חלק ניכר מהפעילויות הוא לשומרי שבת) הבוחרים להכיר ולאהוב את ישראל בטיולים ובאתרים".

"הפסקת מימון "שבת ישראלית" מהווה חטא על פשע - גם לקחת ממשפחות ישראליות את יכולת הבחירה איך לציין את השבת , וגם את היכולת להכיר אתרי מורשת ישראלים. ברור לנו כי הפסקת המימון לא תביא ולו משפחה אחת להתפלל בבתי הכנסת. חבל שבשנתה ה 75 של מדינת ישראל ממשיכה היהדות הקיצונית לכפות עלינו את דרכה".

הרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים: "דווקא בערב יום השואה הממלכתי אנו מגלים ששר המורשת החליט להפסיק את תקצוב התכנית החשובה של 'שבת ישראלית' באתרי המורשת ברחבי הארץ. הציבור הכללי בישראל מקדש את השבת בדרכו, ופתיחת אתרי המורשת בשבת מגבירה את החיבור בין העם למורשתו ולתרבותו ויכולה להוביל לצמצום בחילול שבת.

"סגירת המיזם תפגע בזהותה היהודית של מדינת ישראל. סגירת אתרי המורשת לא תוביל לפחות נסיעה בשבתות, אבל היא כן תוביל לכך שהשבתות של הציבור הישראלי יתמלאו בתוכן פחות יהודי. חבל".

תגובת מרכז השלטון המקומי: "מצער מאד שמשרד מורשת לא מצא לנכון להמשיך להפעיל את המיזם המבורך שמטרתו להנגיש אתרי מורשת, המחזקים את הזהות הישראלית והיהודית, לכלל הציבור במדינת ישראל, במיוחד בפריפריה. למיזם חשיבות רבה לרוב הגדול של תושבי מדינת ישראל ואנו תקווה כי הממשלה תמצא את התקציב המתאים להמשיך להפעיל אותו".