פגישות ההידברות בנושא הרפורמה המשפטית ממשיכות להתקיים לאחר שאתמול נרשמה התקדמות במשא ומתן. במסגרת זו, במחנה הממלכתי הבהירו כי מבחינתם "ניתן להגיע לאותן תוצאות בהרכב הוועדה הקיים - עם תיקונים מסוימים". הפגישות ימשיכו להתקיים היום ובימים הבאים במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים מאחר ובבית הנשיא נערכות הכנות לטקסי יום העצמאות.

התקדמות במו"מ? במחנה הממלכתי הציעו תיקון להרכב הוועדה לבחירת שופטים | פרסום ראשון

היום יתמקדו השיחות בחוק יסוד החקיקה לאחר שאתמול דנו הצדדים בהרכב הוועדה למינוי שופטים.

גורמים באופוזיציה אמרו כי "יש הבדל בין האווירה המקצועית לאווירה הפוליטית בחדר", והוסיפו כי רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים ומי שהוסמך על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבש פשרה ברפורמה המשפטית, הוא "האיש הכי מתון בהקשר הזה".

ראשי האופוזיציה   (צילום: אבשלום ששוני)
ראשי האופוזיציה (צילום: אבשלום ששוני)

לדברי הגורמים, דרמר הוא לא "יריב לוין או שמחה רוטמן והוא מבין שצריך פתרון ארוך טווח ולא חד צדדי", אך לא בטוח שהליכוד עומד מאחוריו באירוע הזה.

הגורמים ציינו כי באופוזיציה התרשמו כי לדרמר עמדות יותר שקולות ומתונות מאלה של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחהרוטמן באשר להבנה כי צריך פתרון ארוך טווח ולא חד צדדי. "עם זאת, לא בטוח האם הליכוד עומד מאחורי האירוע הזה והעמדה הזאת", מציינים באופוזיציה.

נתניהו מודיע על השהיית חקיקת הרפורמה (צילום: לע"מ)

"היחיד שפוליטיקאי מהליכוד זה דרמר. יואב קיש היה בסיבוב בקודם. הוא פוליטיקאי לייט והאיש הכי קרוב לנתניהו, אם הוא מתון ורוצה פשרה השאלה היא עד כמה רחוק הוא יילך", אמרו הגורמים והוסיפו: "הליכוד מבין שאין לו רפורמה בלי הסכמות, לכן הם יצטרכו לעשות ויתורים גדולים. הם מבינים את זה אבל לא בטוח שהם רוצים את זה".

חשוב להסביר כי לנתניהו עדיף בשלב זה למשוך את המשא ומתן כמה שיותר זמן, וזאת משום שכך הוא יוכל להעביר את התקציב. לפי ההערכות, מה שעומד לו לרועץ בשלב זה הוא החרדים, שלקחו את התקציב כבן ערובה לחוק הגיוס. במצב כזה מסתמן שהוועדה לבחירת שופטים תרד בסדר העדיפויות לטובת חוק הגיוס, שאינו חלק מהרפורמה.

בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

גורמים באופוזיציה ציינו כי "החרדים צריכים עד סוף יוני לחוקק חוק גיוס שיעמוד בדרישות בג"ץ, שדחה ויכול לדחות את זה עוד 700 פעם. מבינים שיש פה הזדמנות להגיע להסכם היסטורי. זה מתדלק את המחאה ברמה מאוד גבוהה וזו טעות להעביר את הקריעה של העם לגיוס".

יצוין כי השיחות היום תימשכנה שלוש שעות בלבד מאחר וב-16:00 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בו חברים דרמר ומזכיר הממשלה יוסי פוקס.