ישיבת הממשלה התקיימה היום (חמישי) במרכז הקהילתי בעיר שדרות, כאשר מחוץ לאולם התקבצו פעילי ופעילות "מחאת העוטף" שהפגינו נגד הרפורמה במערכת המשפט. במהלך הישיבה, אישרו השרים את תוכניתו של ראש הממשלה ושרת התחבורה לחיזוק החוסן האזרחי ופיתוח העיר שדרות ויישובי עוטף עזה.

ההחלטה, בהיקף תקציבי של כ-1.7 מיליארד ₪, תכלול השקעה משמעותית לטובת פיתוח תשתיות ושדרוג המרחב הציבורי, פיתוח מנועי צמיחה מקומיים ומרחביים, פיתוח וחיזוק הכלכלה המקומית וחיזוק החוסן והביטחון האישי והקהילתי. 

כמו כן, בהתאם להצעת שרת התחבורה מירי רגב, הממשלה אישרה השקעה של מאות מיליוני שקלים בשורה של פרויקטים תחבורתיים בשדרות וביישובי עוטף עזה.
 
תוכניתה של השרה רגב אושרה במסגרת החלטת הממשלה הכוללת סיוע לתושבים ולרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה לשנים 2023-2024, ומגייסת את כל משרדי הממשלה, כל אחד בתחומו, לפעול לחיזוק הביטחון ושמירה על שגרת החיים באזור. במסגרת זאת, הודיעה השרה על שורה של פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של מעל ל-476 מיליון שקלים, שאותם יקדם המשרד לביצוע מיידי.

רה''מ בישיבת הממשלה (צילום: ארנולד נטייב)
רה''מ בישיבת הממשלה (צילום: ארנולד נטייב)

בתחום התשתיות הבינעירוניות, משרד התחבורה יקצה לפחות 36 מיליון שקלים מתקציב סל הבטיחות של חברת נתיבי ישראל, לתכנון וביצוע של פרוייקטי תחבורה בינעירוניים באזור עוטף עזה.
 
במסגרת תכנית החומש של נתיבי ישראל, משרד התחבורה יקצה 165 מיליון שקלים להרחבת כביש 232 בין מבטחים למעון, ושדרוג צמתים בכניסות ליישובי המועצה האזורית אשכול. בנוסף, המשרד יקצה 70 מיליון שקלים לתכנון וקידום זמינות מקטע מעון-סעד. המיזם ייתן מענה לעומס כלי הרכב בחירום והבטחת זרימת התנועה, ומענה לעומס כלי הרכב הכבדים הנעים על כבישים אלו לכיוון מעברי הגבול ורכבים חקלאיים.
 
120 מיליון שקלים יוקצו לביצוע כביש עוקף שדרות (כביש 333), שיחבר את השכונות שמדרום לכביש. הכביש, באורך של כארבעה קילומטרים, יהיה דו-מסלולי ובעל שני נתיבים לכל כיוון ויחבר בין צומת הכניסה לבן גוריון לבין כביש 34 (צומת אור הנר).
 
חיזוק נוסף ליישובי עוטף עזה יחול גם בתחום התחבורה הציבורית. במסגרת זאת, מקדם המשרד מודל חדשני של תחבורה מרחבית ביישובי עוטף עזה, הנבנה סביב מרכז תחבורה מרחבי. המרכז, שיוקם בצומת שער הנגב, בהשקעה של 8 מיליון שקלים, ישמש פיילוט ארצי ראשון של המודל. מרכז התחבורה יכלול חיבור לתחנת הרכבת שדרות וחניון "חנה וסע". כמו כן, יקודם שדרוג של הצומת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה ואמר במהלך הישיבה: "עוטף עזה הוא עוטף ישראל, כאן חיים כל חלקי עמנו. חיים כאן דתיים וחילוניים, מסורתיים, עולים וותיקים, מזרח ומערב - כולם. אנחנו נמשיך לפתח את יישובי העוטף - עוטף ישראל, גם לטובת התושבים וגם לטובת כל מדינת ישראל". 

שרת התחבורה, מירי רגב, בירכה על ההחלטה ואמרה: ״כחצי מיליארד שקלים יושקעו בשורת פרוייקטי תחבורה בישובי עוטף עזה ובשדרות, זוהי בשורה גדולה מאוד לאזרחים. התוכנית שהצגתי תאפשר לתושבי יישובי העוטף ושדרות, ליהנות מתשתיות תחבורה מתקדמות ובטיחות משופרת בכבישים ובכך תגביר את החוסן האזרחי של התושבים הממשיכים לחיות תחת איום ביטחוני מתמיד.״

מטעם 'מחאת העוטף' נמסר: "אנחנו רואים בבעתה איך קומץ גורמים קיצוניים השתלט על המדיניות. כשהם מדברים - נשאר לנו רק לחשב מתי יעופו עלינו טילים. ב-100 ימים של ממשלה עבריינית קיבלנו 64 טילים, על מלא. הדיקטטורה המתהווה פה פוגעת לא רק בזכויות שלנו, אלא גם בחיים עצמם. הבטחות שווא של מיליארדי שקלים לא יתקנו את המעוות הזה. לא נוותר על דמוקרטיה וביטחון".

בהמשך היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם ראשי הרשויות בעוטף עזה ולאחר מכן צפוי לבקר במפעל של חברת סינרג'י בשדרות.

מחאת סטודנטים בשדרות לקראת ישיבת הממשלה (צילום: ארנולד נטייב)
מחאת סטודנטים בשדרות לקראת ישיבת הממשלה (צילום: ארנולד נטייב)