פיקוד העורף מתכנן לבצע ניסוי של מערכת ההתראה האזרחית שישראל מפתחת עבור אוקראינה בבירה קייב במהלך החודש הבא. כך דווח היום (חמישי) על ידי ברק רביד ב'וואלה!'. על פי הדיווח, השאיפה במערכת הביטחון להפוך את המערכת למבצעית כבר בקיץ.

"הכריחו אותי לחפור את הקבר שלי": עדויות חדשות נגד הצבא הרוסי באוקראינה
הצבא הרוסי לקראת תבוסה? מקורבו של פוטין קרא לעצור את הלחימה באוקראינה

ככל שהמהלך ייצא לפועל, פיתוח מערכת ההתראה האזרחית הוא המשמעותי ביותר שישראל עשתה עד כה כדי לספק לאוקראינה סיוע הגנתי מפני מתקפות טילים של רוסיה. מערכת ההתראה תפעל בצורה דומה למערכת של פיקוד העורף ששולחת התראות "צבע אדום" לאזרחים.

המערכת מתחברת למערכת המכ"מ האוקראינית וכך יכולה לשלוח התראות מהירות ומדוייקות יותר לטלפונים ניידים של אזרחים ולהפעיל את צופרי האזעקה רק באזורים בהם עלולים לפגוע טילים. בצורה כזו אזרחים אוקראינים באזורים אליהם נורו טילים יקבלו יותר זמן להגיע למרחב מוגן ואזרחים שנמצאים באזורים אחרים יוכלו להמשיך בחייהם ללא הפרעה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לפי הדיווח, בכירים ישראלים ואוקראינים אמרו כי בחודשים האחרונים קצינים מפיקוד העורף נפגשו כמה פעמים בפולין עם קצינים בצבא אוקראינה ובכירים במשרד הפנים האוקראיני. במהלך אותן פגישות הציגו נציגי פיקוד העורף לעמיתיהם האוקראינים את מערכת ההתראה ודנו בשינויים שיהיה צורך לעשות בתוכנה כדי להתאים אותה לזירה האוקראינית.

המסקנה העיקרית מהמפגשים הללו היתה כי ההבדלים בגודל בין אוקראינה לישראל והשוני בטילים אותם יורה רוסיה על ערים באוקראינה, מחייבים לבצע התאמות במערכת ההתראה. בכוונת בכירים ישראלים ואוקראינים לבצע פרוייקט "פילוט" בקייב ולהתחיל בניסויים של המערכת בקייב כבר בחודש מאי. במידה והניסוי יוכתר בהצלחה המערכת תופעל בעוד כמה ערים באוקראינה שבכל אחת מה יותר ממליון תושבים.