ברקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית: הרשימה המלאה של שיבוצי השרים לבתי העלמין השונים ברחבי הארץ ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה פורסמה היום (חמישי) וכך גם רשימת שיבוצי הח"כים. זאת, ברקע המחאה הצפויה והתנגדותן של חלק מהמשפחות השכולות להגעת פוליטיקאים התומכים ברפורמה. 

גלנט מגיב לביקורת: "על נבחרי הציבור להיות נוכחים בבתי העלמין הצבאיים"
לקראת יום זיכרון סוער? "יש משפחות שכולות שייצאו מהטקס ברגע שפוליטיקאי ינאם"

בין היתר, נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף כנהוג בטקס בהר הרצל ושר הביטחון יואב גלנט ישתתף בטקס בקריית שאול. השר יריב לוין יגיע לאופקים והשר איתמר בן גביר יגיע לבאר שבע. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ישתתף בטקס בתל מונד ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יגיע לטקס בהרצליה. 

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הצהרה מיוחדת בה קרא: "מבקש מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, להשאיר את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין, אחדות היא צו השעה". קודם לכן גם שר הביטחון יואב גלנט שלח מכתב ליו״ר הכנסת ומזכיר הממשלה בו הדגיש את הצורך לבטא בנאומי השרים וחברי הכנסת מסרים ממלכתיים-ציוניים המבליטים את ערך האחדות והשותפות, ולהימנע מכל אמירה פוליטית. 

נתניהו בהצהרה לקראת יום הזיכרון: "להשאיר את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין, אחדות היא צו השעה"

נתניהו: "להשאיר את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין, אחדות היא צו השעה"

כאמור, ראש הממשלה פרסם התייחסות לטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים: "בימים הקרובים נישא את עינינו אל החלקות הצבאיות בבתי העלמין. כל מצבה שם מספרת סיפור חיים שנגדע באיבו. אחדות האבל הדוממת של בתי העלמין זועקת אלינו בימים אלה. יקירינו שנפלו, יקירינו ששילמו בחייהם למען תקומתנו, עשו זאת עבורנו - ואנחנו חייבים לעמוד יחד עבורם. מאוחדים כדי להיות ראויים להקרבתם. ולכן, רגע לפני הימים הקדושים שעומדים בפנינו, אחדות היא צו השעה".

"בחודשים האחרונים ניטש בתוכנו ויכוח חשוב בדמוקרטיה שלנו, אבל בימים אלה, אני מבקש מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, להניח בצד את הוויכוח, להשאיר אותו מחוץ לבתי העלמין. לאפשר למשפחות השכולות, לכולנו, להתייחד בדממה עם זכר יקירינו. מגיע לכולנו לחוות את הימים הללו כשכל עם ישראל עומד מאוחד, מאחורי גיבורינו, בלי שום ויכוח. מי ייתן ונהיה ראויים להקרבה הגדולה של יקירינו, של גיבורינו".

שיבוצי השרים - הרשימה המלאה: 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף כנהוג בטקס בהר הרצל, שר המשפטים יריב לוין יגיע לבית העלמין באופקים ושר הביטחון יואב גלנט ישתתף בטקס בקריית שאול. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יגיע לבאר שבע, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יגיע לטקס בלוד ושר התרבות מיקי זוהר יהיה בשדרות. 

השר ניר ברקת - נתניה, השרה מירי רגב - חולון, השר אבי דיכטר - פתח תקווה, השר שלמה קרעי - אשקלון, השר עמיחי שיקלי - אנדרטת הבדואים (צומת המוביל), השרה עידית סילמן בקריית ענבים והשר אופיר אקוניס בנחלת יצחק. 

השרה גילה גמליאל - עוספייה, השר יעקב מרגי -אשדוד, השר יואב בן צור והשר מיכאל מלכיאלי - הזר הזיתים, משה ארבל - רחובות, מאיר פרוש - חורפיש, השר יצחק וסרלאוף - צפת, השר עמיחי אליהו - מגדל העמק, השר אופיר סופר - זכרון יעקב, השר רון דרמר - יבנה, סגן השר משה אבוטבול - רמלה, סגן השר אורי מקלב - נתיבות וסגנית השר מיכל ולדיגר - רעננה.

לצד זאת, ישנם שרים וחברי כנסת שביטלו את הגעתם לטקסים הממכלתיים.  השרה גלית דיסטל אטבריאן ביטלה את הגעתה לנס ציונה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הודיע כי לא יגיע לטקס יום הזיכרון בקריית גת, וכך גם השר במשרד החינון חיים ביטון וסגן השר יעקב טסלר שלא יגיעו לטקסים בבית העלמין . במקביל, השרה מאי גולן הודיעה גם היא כי לא תשתתף בטקס יום הזיכרון בראשון לציון, וכך גם חבר הכנסת צביקה פוגל, שלא יגיע לטקס בראש פינה. כמוהם, גם ח"כ אלמוג כהן הודיע כי לא יוכל לגיע לטקסים.

מטעם השרה אורית סטרוק נמסר כי "משום השרה מה לא מופיעה ברשימה שהתפרסמה. השרה סטרוק ביקשה כבכל שנה לייצג את הממשלה בבית העלמין בחברון השרה רוצה לעלות עם מישהו מהאופוזיציה ומחפשת כרגע בן או בת זוג כדי לייצר מסר של אחדות בימים הקדושים הללו".

טבלת שיבוץ שרי ממשלה בבתי העלמין הצבאיים by maariv on Scribd

בעקבות הודעותיהם של שרים אשר הודיעו שיעדרו השנה וביטלו את השתתפותם בטקסים, יו"ר סיעת 'עוצמה יהודית' ח"כ יצחק קרויזר, קרא לשרים וחברי כנסת, להגיע ולהשתתף בטקסי הזיכרון בבתי העלמין ברחבי הארץ: "כאח שכול אני רוצה לפנות אליכם אחיי ואחיותי למשפחות השכול, אני רוצה לפנות אליכם נציגי ציבור. לשכול אין ימין או שמאל הוא לא מבדיל בין דתי לחילוני". 

עוד הוסיף קרויזר: "מאז ומעולם יום הזיכרון היה קודש קודשים של אחדות וזיכרון לאומי למען הגיבורים שחירפו את נפשם בהגנה על המולדת. אני קורא לכם משפחות יקרות אל תתנו לשוליים לפלג אותנו, אל תתנו לדעות אישיות לבטל יום ממלכתי ולאומי. אני קורא לכם נבחרי הציבור להתעשת ולהגיע לטקסים הממלכתים אתם נציגי ציבור והציבור בחר בכם להגיע ולכבד את הנופלים'".

רשימת שיבוצי חברי הכנסת

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ייצג כנהוג את הכנסת בטקס המרכזי בהר הרצל. ראש האופוזיציה יאיר לפיד ישתתף בטקס בתל מונד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יגיע לטקס בהרצליה וח"כ גדעון סער יגיע למרר. 

שיבוצים נוספים: ח"כ יולי אדלשטיין - חדרה, דני דנון - נוף הגליל, קטי שטרית - עפולה, אריאל קלנר  - קריית אתא, ניסים ואטורי - קריית שמונה, אתי עטייה - ראש פינה, אליהו רביבו - ראש העין, אושר שקלים - בית ג'אן, שלום דנינו - דימונה. 

ח"כ מירב בן ארי - פרדס חנה, ח"כ אפרת רייטן - אילת, יפעת שאשא ביטון - בנימינה, זאב אלקין - נהריה, עודד פורר - דגניה א', שרון ניר - חיפה, אוהד טל - טבריה, דבי ביטון - כפר ורבורג, טטיאנה מזרסקי - כרמיאל, פנינה תמנו שטה - כפר סבא, אלון שוסטר - רביבים, מטי צרפתי הרכבי - נגבה. 

גלנט לשרים ולח"כים לקראת יום הזיכרון: "להימנע מכל אמירה פוליטית"

כאמור, מוקדם יותר היום שר הביטחון יואב גלנט שלח מכתב ליו״ר הכנסת ומזכיר הממשלה בו הדגיש את הצורך לבטא בנאומי השרים וחברי הכנסת מסרים ממלכתיים-ציוניים המבליטים את ערך האחדות והשותפות, ולהימנע מכל אמירה פוליטית. 

השר גלנט פתח את מכתבו: "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הינו מהימים הקדושים והרגישים בשנה. בימים אלו, יותר מתמיד, עלינו להעביר לחברה הישראלית מסר מאחד. בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללי מערכות ישראל, מכל חלקי החברה והעם שמסרו את נפשם למען המדינה". 

השר ציין כי "כולנו ערים לשיח הציבורי, בעד ונגד השתתפות נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון. נבחרי הציבור המייצגים את הציבור בכנסת ובממשלה נבחרים ע"י העם ומהווים סמל. אני סבור שיש חשיבות רבה לנוכחות ממלכתית של נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון ובבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה". 

"עם זאת, אל לנו להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים. אזכיר בהקשר זה את היוזמה הבורכה של ח"כ חילי טרופר שבמסגרתה חתמו כמאה חברי כנסת עכל ההתחייבות שלא לשלב בדבריהם כל אמירה פוליטית". 

"אבקש לפנות באמצעותכם לשרים ולחברי הכנסת, ברוח האחדות, ולבקש מהם לבטא בנאומיהם בטקסים בתי העלמין מסרים ממלכתיים וציוניים המדגישים את תקומתה של מדינת ישראל ומעלים על נס את ערך השותפות והאחדות, לצד הבעת כבוד והוקרה לנופלים ועמידה כתף אל כתף לצד המשפחות השכולות, אשר שילמו את המחיר הנורא מכל". 

בתוך כך, ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי וח"כ משה סולומון מהציונות הדתית פרסמו הודעה משותפת: "אנו כנציגי ציבור, כסא"ל וכרס"ן במילואים בצנחנים ובגולני, ובעיקר כאזרחים מן המניין במדינת ישראל רואים ביום הזיכרון יום קדוש, יום שכולו כאב לבני עמינו על אחינו ואחיותנו שהקדישו את חייהם כדי שאנו נוכל להגשים את חלום אבותינו ולחיות בארץ ישראל". 

"אנו נענים לקריאת פורום 'בוחרים בחיים' וביום שלישי הקרוב נגיע יחד אל בית הקברות הצבאי בירוחם ונעמוד יחד לצד קברו של אחי, אברהם ביטון ז"ל ונתייחד עם 24,068 חללי מערכות ישראל. אנו קוראים לחברינו לבית המחוקקים, שימו כל מחלקות בצד והגיעו יחד, זה לצד זה אל בתי העלמין כדי לכבד את הנופלים, לחזק את העם ולהוקיר תודה למשפחות השכולות על ההקרבה היומיומית שלהם למעננו".