פרסום ראשון: ארגון משמר הדמוקרטיה עתר היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה לקבוע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנוע מלכהן בתפקידו בשל כתב האישום והמשפט המתנהל נגדו. בעתירה הם דורשים משופטי בג"ץ לקבוע כי נתניהו מנוע לשמש כראש הממשלה "בשל ניגוד עניינים מובהק בין מעמדו כנאשם בכתב אישום חמור ובין תפקידיו וסמכויותיו כראש ממשלת ישראל".

נתניהו מודיע על השהיית חקיקת הרפורמה (צילום: לע"מ)

בעתירה טוענים העותרים כי נתניהו "מנוע מלמלא את תפקיד ראש ממשלת ישראל, נוכח הצהרותיו ופעולותיו להפר את הנחיותיה המפורשות של היועצת המשפטית לממשלה ולהפר את פסקי דינו" של בג"ץ.

עוד דורשים בארגון כי שופטי בג"ץ יוציאו צו הצהרתי כי נתניהו אינו יכול למלא את תפקיד ראש ממשלת ישראל בשל ניגוד עניינים בו הוא מצוי בין מעמדו כנאשם לבין תפקידיו וסמכויותיו של ראש ממשלה "ולנוכח סירובו לחתום על הסכם ניגוד עניינים שנוסח על ידי היועצת המשפטית לממשלה, ואשר התחייב במפורש בפני בית המשפט לחתום עליו ולפעול על פיו".

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין יובל יועז, אביגדור פלדמן, אוהד שפק ורינה ענתי, נכתב: "מעורבותו העמוקה של נתניהו בתהליכי החקיקה של המכונה "רפורמה משפטית", שוב אינם בגדר ניחוש והשערה אלא מציאות אפלה של ניסיון לעקר את מערכת המשפט הישראלית מיסודותיה הדמוקרטיים".

"קובץ החוקים העושים דרכם במהירות הבזק מועדות הכנסת אל מליאת הכנסת נושאים עמם הטבות מופלגות לנתניהו, ומבטאות באורח מעורר צמרמורת השקפת עולם הרואה במערכת המשפט, מערכת מושחתת שהתגייסה לשלול ממנו את הישגו בבחירות".

עוד נכתב כי "ההשמצה הפרועה של המשטרה והפרקליטות, כגופים הפועלים להפיל את נתניהו  נבחר העם, ולשלול ממנו את הישג הבחירות דאז, היא מעבר לכל דמיון והזיה. למעשה ראש הממשלה מייחס לפרקליטות ולמשטרה קשירת קשר פלילי, לפגוע בתוצאות הבחירות הדמוקרטיות, ולהתערב בתוצאותיהן על ידי תפירת תיק פלילי לראש הממשלה".

בארגון הוסיפו כי נתניהו "מאשים למעשה את מערכת אכיפת החוק בבגידה ביסודות הדמוקרטיים של משטר מדינת ישראל. מעולם לא נשמעו במדינת ישראל דברי הסתה ובלע כאלה שיצאו מפיו של ראש הממשלה. לא מפי ראש ממשלה ואף לא מפיותיהם של נאשמים בפלילים, ראשי ארגוני פשע, רוצחים, אנסים סוחרי סמים".

העתירה של ארגון משמר הדמוקרטיה הישראלית אינה מתמקדת בטיעון המשפטי לפיו יש להוציא את נתניהו לנבצרות, אלא כי הוא מנוע לשמש בתפקיד בשל ניגוד העניינים בו לטענתם נתניהו מצוי.

לעמדת הארגון, כאשר נתניהו אמר כי לאחר שינוי חוק הנבצרות המגבלה המונעת ממנו להתערב בהליכי הרפורמה המשפטית הוסרה, הוא "שגה שגיאה חמורה". בעתירה נכתב כי "לא החשש מפני הוצאה לנבצרות עמד למכשול בפני ראש הממשלה ומנע התערבותו בחקיקת "הרפורמה", אלא הכלל המשפטי הוותיק החל על כל ממלאי תפקידים ציבוריים, ובכלל זה נתניהו, של איסור על הימצאות בניגוד עניינים האוסר על ממלא תפקיד שלטוני לעסוק בנושאים הנוגעים לו אישית".

עו"ד יובל יועז, יו"ר משמר הדמוקרטיה הישראלית: "במדינת חוק כללי ניגוד העניינים חלים על כל עובדי הציבור, עד צמרת הפירמידה, לרבות על ראש הממשלה. נתניהו הודיע שהוא "נכנס לאירוע" ומנהל את פעולות הקואליציה במסגרת חקיקת חוקי ההפיכה המשטרית, ובכך הוא גם נכנס למצב של ניגוד עניינים. אין לו מנדט להתעלם מהיועצת המשפטית לממשלה, וכשזה קורה - החסם האחרון מפני אנרכיה שלטונית הוא בית המשפט העליון".