לאחר פרסום שיבוצי השרים ביום הזיכרון וברקע המחאה הצפויה: משפחות שכולות מבאר שבע אמרו הערב (חמישי) למעריב כי הן מתנגדות להגעתו המתוכננת של השר איתמר בן גביר לטקס האזכרה הממלכתי בבית העלמין הצבאי בבאר שבע: "הזיכרון יותר חשוב מכל פוליטיקאי", מסרו למעריב בני המשפחות. לדבריהם, עשרות משפחות שכולות תומכות בהתנגדותם. 

נתניהו לשרים: "יהיו פרובוקציות ביום הזיכרון, זה מחייב מכם איפוק"
לקראת יום זיכרון סוער? "יש משפחות שכולות שייצאו מהטקס ברגע שפוליטיקאי ינאם"

בני משפחה שמתנגדים להגעת בן גביר סיפרו ל"מעריב": "ההנחיה של האמא מהיום הראשון בשבעה זה שלא יהיו פוליטיקאים. הזיכרון יותר חשוב מכל פוליטיקאי. לא יעלה על הדעת שאיתמר בן גביר שנחקר בשבכ יגיע לבאר שבע. אנחנו לא מוכנים שהוא יגיע לבאר שבע. זה לא קשור לימין או שמאל, זה בן גביר - קיצוניות שלא הייתה כדמותה. המחאה היא נגד בן גביר, הוא לא היה בצבא, הוא היה טרוריסט ונחקר בשב"כ, הוא סדין אדום מעבר לכל דבר אחר".

הודעה ששלחה לבן גביר אחות שכולה (צילום: צילום מסך)
הודעה ששלחה לבן גביר אחות שכולה (צילום: צילום מסך)

"לא רוצה שמי שנאם באזכרה של טרוריסט ינאם גם באזכרה של אחי"

לירון, אחות שכולה סיפרה ל"מעריב": "בן גביר לא עשה צבא. הוא הורשע בתמיכה בארגון טרור, תלה תמונה של ברוך גולדשטיין בבית, הסית לרצח ראש ממשלה. האם זה האדם שראוי לנאום בחלקה צבאית? אני מאמינה שהם רוצים פרובוקציה, הם רוצים להפוך את המחאה ללא לגיטימית כדי לעורר את הקהל הימני שיזדעזע מחילול האזכרות.

היא הוסיפה: "אנחנו לא מתכוונים לצעוק ולהרוס את הטקס. בזמן הנאום של בן גביר אני רוצה לשים את הידיים על האוזניים ולשיר את שיר הרעות, שמדבר על אחווה בין אנשים. אני מקווה שזה לא יגלוש לצעקות, זאת המטרה של מי ששם אותו בטקס. אני מתנגדת ספציפית לבן גביר, אנחנו הרבה יותר מ-23 משפחות שמתנגדות להגעתו. לא משנה לי מי ראש הממשלה. אני ממש לא רוצה שמי שנאם באזכרה של טרוריסט - ינאם גם באזכרה של אחי".

חני סיפרה: "בעלי נהרג בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים, הייתי קצינת הנפגעים של החטיבה, הידיעה בדבר היעדרותו נודעה לי בטלפון. במשך שבעה חודשים הייתי צריכה להתמודד עם השאלה איפה הוא, הוא נקבר על שם מישהו אחר, חודש וחצי אחרי זה ילדתי את ביתנו המשותפת ומאז 48 שנים אני פוקדת את הקבר שלו. כל 48 הפעמים שהיינו בימי הזיכרון בבאר שבע, הנאומים של הפוליטיקאים תמיד היו בעייתים לא משנה מאיזה צד פוליטי. הם פעם לא התייחסו אלינו המשפחות, זה היה מיותר תמיד. אפשר היה להחליט שאת נאום הפוליטיקאים צריך להפסיק". 

"הבעיה שלי היא עם נבחרי הציבור שיש להם פה מלוכלך, שקוראים לי אנרכיסטית. נולדתי בארץ, אני בת לניצולי שואה. שמעתי שאנחנו טרוריסטים. אחרי התבטאויות כאלה, מה יש להם לחפש בבית העלמין הצבאי? אני לא רוצה לשמוע אותם. בן גביר זה אצבע בעין. בנאדם שלא לבש מדים, אין לו מושג. הזכות שלי לעמוד לצד קבר בעלי עולה על הזכות שלו לדבר.

"אני מרגישה שיהיה שם קטסטרופה, אני פשוט לא אהיה שם. אני ומשפחתי לא נהיה שם כי בן גביר רוצה להיות שם. מה בן גביר מבין? אישה בת 23 נשארה בהריון בלי בעל, מה יש לו להגיד לי? אני לא אהיה שם, אבל בן גביר כן. שיהיה לו לבריאות. אני לא ישנה בלילות כבר הרבה זמן מזה שאני מדמיינת את עצמי יושבת שם ומקשיבה לו. אני לא רוצה לראות איך המעמד הזה מתבזה".

מנגד, משפחה שכולה שתומכת בהגעת השר בן גביר מסרה "אין כאן עניין פוליטי. אנחנו מגיעים לכבד את הבן שלנו שנרצח עקב היותו יהודי קדוש וטהור. אנחנו לא מגיעים בשביל בן גביר, אין כאן עניין של ימין או שמאל. זה טקס ממלכתי רשמי של מדינת ישראל וראוי שיהיה נציג של הממשלה. זו זכות לבוא ולהתייחד עם החללים".

בזמן נאומו של בן גביר: מפגינים ישירו עם המשפחות את "שיר הרעות"

במקביל, מתארגנת יוזמה נוספת בבאר שבע מטעם המחאה. בהודעת המארגנים נמסר: "ביום הזיכרון כולנו מגיעים לבית העלמין הצבאי בבאר שבע - שרים יחד עם המשפחות השכולות שמתנגדות להגעת בן גביר למקום". בכוונתם לשיר ביחד את שיר הרעות בזמן שבן גביר יישא את דבריו, אם אכן יחליט להגיע ולנאום.

"בטקס יום הזיכרון, אשר יתקיים ביום שלישי, 25.4, בשעה 11 בבוקר, כולנו מגיעים לבית העלמין הצבאי בבאר שבע, בחולצות לבנות, לחזק את המשפחות השכולות אשר מזועזעות מהגעתו למקום, של השר איתמר בן גביר", נמסר. 

"הודעה זו נשלחת בהסכמת משפחות שכולות בבאר שבע, וכולנו נכבד את המעמד. אנו מבקשים לא לשאת סמלי מחאה, בלי שלטים, בלי סיסמאות, ובלי דגלים. נחבק את המשפחות בעצם נוכחותנו ונימנע מצעקות ואלימות. בעת שבן גביר ינאם, נפתח בשירה המונית בשירת שיר הרעות, המסמל את תקוותנו ורצוננו לאחווה בעם, ולאחר מכן נשיר את ההמנון. המסר שלנו - רעות ותקווה".