יו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל שוחח היום (ראשון) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM והסביר מדוע החליט לא להגיע לבית העלמין הצבאי ביום הזיכרון: "כבודם של הנופלים ושל משפחות השכול חשוב יותר מכבודי, רוצה למנוע מהמפגינים לפגוע ברגשות המשפחות", אמר. 

ראש השב"כ לשעבר: "אוי ואבוי אם יוציאו משפחות שכולות מבתי עלמין"
לקראת יום זיכרון מתוח, במשטרה מבהירים: "לא יתעמתו עם המשפחות השכולות"

מיצג המשפחות השכולות בהפגנה לפני יום הזיכרון (רויטרס)

בפתח הדברים הבהיר פוגל כי "אני אגיע לבית העלמין, אך לא לשאת דברים, אלא לשבת בצד ולכבד את הנופלים שחלקם היו חברים שלי. ביקשו ממני להיות האישיות בבית העלמין בראש פינה. נתתי את הסכמתי, ואחרי שהבנתי שהולכים להפגין שם, אמרתי שאני לא אגיע. ביטלתי את ההשתתפות שלי, מכיוון שכבודם של הנופלים ושל משפחות השכול חשוב יותר מכבודי".

הוא הוסיף והתייחס להתעקשותו של יו"ר מפלגתו השר בן גביר להגיע ולנאום בטקס בבית העלמין בבאר שבע, למרות התנגדותן המפורשת של המשפחות השכולות. "שוחחתי על זה לא מעט עם איתמר. אני מאוד מחזק אותו. כל אחד מאיתנו בא ממקום אחר, מגישה אחרת. אני חי פה, אני גר פה, אלה חברים שלי, אלה אנשים שמפגינים בכל שבת וחג מול הבית שלי, ואני לא מתכוון לפגוע ברגשותיהם של אלה שמחר בבוקר אני אפגוש אותם במכולת או ברחוב".

אופנהיימר ציין: "אז אתה לא רוצה לפגוע ברגשותיהן של המשפחות השכולות, כלומר מי שהולך ועל הראש שלהם כן מגיע ונואם, פוגע ברגשותיהן". פוגל השיב: "הטעות שלך כל כך גדולה שאני מקווה שאני אצליח לתקן אותה. מי שפוגע ברגשותיהן אלה המפגינים. אני רוצה למנוע מהמפגינים לפגוע ברגשותיהן של המשפחות".

אופנהיימר הוסיף: "אני חושב שפוגל קיבל החלטה נכונה לא להגיע, כי הוא מייצג השקפת עולם כהניסטית כי היא לא מקובלת ולא ראויה בבית עלמין צבאי".
פוגל ענה: "התהום בינינו, הפעורה, גורמת לך לא להבין הרבה דברים כי אתה פשוט לא רוצה להבין. אני גר פה, אני חי פה, אלה אנשים שאני פוגש אותם ביומיום. אני מבין את כאבן של המשפחות השכולות, אני הייתי חלק מהן כמפקד שלהן או כחבר של כאלה שנפלו. אני מבין את הכאב ביום הזה ואני לא מתכוון לתת לכל אותם אנשים שמוכנים לפגוע בקדושת היום הזה ולבוא לשם עם שלטים ולצעוק ולקלל - אני לא מוכן לפגוע במשפחות השכולות, ולכן אני לא אהיה שם.

"אם מישהו אחר קיבל החלטה אחרת, אני מכבד מאוד את החלטתו, כי גם הוא בא מנקודה של כבוד. הוא כן רוצה לכבד והוא כן רוצה לשאת שם דברים, וזאת זכותו. אתה יודע מה? לפעמים אפילו חובתו. אני מעדיף לעשות את זה אחרת. אנחנו אנשים שונים, אין בעוצמה יהודית קו מחשבה אחד, יש פלורליזם מחשבתי. אני רוצה להזכיר לך יריב שאני מייצג חצי מיליון בוחרים, לא מעט מהם מפה, מהצפון".

הוא הסביר כי "לא קיבלתי איומים. קיבלתי הודעה שיהיו שם הפגנות בבית העלמין ואנשים יבואו. הם פה כל שבת וכל חג מול הבית שלי". עוד הבהיר: "לא משפחות שכולות ביקשו, מה פתאום. מפגינים באו ואמרו שהם יפגינו. אף אחד לא ביקש ממני כלום, לא המשפחות השכולות, לא עיריית ראש פינה, אף אחד לא ביקש ממני כלום. המפגינים שגם מפגינים מול ביתי, נתנו לי להבין שהם יגיעו גם לבית העלמין. החלטתי שאני לא אבזה את בית העלמין כי כבודם של החללים וקדושתן של המשפחות - חשוב יותר מצביקה פוגל, ששירת בצבא 26 שנים".

מה אתה חושב על משפחות שכולות שמבקשות מבן גביר לא להגיע?
"אני לא נכנס לוויכוח עם משפחות שכולות. זה מקום שאסור לנו להיות בו. הם נתנו את היקר מכל לתקומתה של מדינת ישראל, לביטחונה. אני חושב שאיתמר רשאי, זכאי, חייב אפילו, ללכת למקומות שבהם הוא מרגיש שהוא רוצה לתת מאישיותו כי הוא נבחר ציבור. כל אלה שקוראים לו משתמט, לא מכירים את ההיסטוריה הנכונה".

לסיום שאל אותו מגל אם הוא לא יכול לבוא לבית עלמין צבאי ביום הזיכרון ולהספיד את הנופלים. פוגל השיב: "אני יכול, אני רציתי, אבל ברגע שהבנתי שעלולה להיות שם הפגנה של אנשים שאינם קשורים בכלל לנופלים, אלא רק מתוך שנאה הם באים לשם, החלטתי שאני את השנאה הזאת, לא אביא לבית העלמין".

"אני מכיר הרבה מאוד אנשים שלא שירתו בצבא, אבל היו בבתי עלמין ונתנו כבוד לנופלים. אני חושב שזה חלק מהישראליות שנציג ציבור, נבחר ציבור, מגיע ומדבר למשפחות השכולות ומביע השתתפות בצערן ובחובה שיש לכולנו כלפיהן. אנחנו לא מדברים שם פוליטיקה, אבל ההפגנות כבר מזמן יצאו משליטה".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm