עדכונים חיים

החקיקה נמשכת: ועדת החוקה תדון בצמצום עילת הסבירות

הממשלה ממשיכה בחקיקת הרפורמה המשפטית. ועדת החוקה תתכנס היום על מנת לדון בסעיף נוסף של הרפורמה - צמצום עילת הסבירות. זאת, לאחר שנתניהו הצהיר כי "נתחיל בצעדים מעשיים בנושא"

ועדת החוקה ועדת החוקה (צילום: מארק ישראל סלם)

בצל חוסר ההתקדמות בשיחות ההידברות בבית הנשיא, הממשלה ממשיכה בחקיקת הרפורמה במערכת המשפט. הבוקר (ראשון) תתכנס ועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשותו של חבר הכנסת שמחה רוטמן, על מנת לדון בסעיף נוסף של הרפורמה - צמצום עילת הסבירות.

לקראת חידוש החקיקה: מהי עילת הסבירות ומהן ההשלכות של צמצומה?
צעד אחר צעד: מעקב אחר חקיקת הרפורמה המשפטית | תמונת מצב מתעדכנת
האמביציה מאחורי צמצום עילת הסבירות מגולמת בדמותו של אריה דרעי | בן כספית
 
ההחלטה לחזור לחקיקת הרפורמה התקבלה השבוע אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות אי הוודאות סביב השיחות בבית הנשיא. נתניהו טען כי "הוכח שגנץ ולפיד שיחקו משחק. זה היה מצג שווא של כביכול הידברות. נתנו חודש ועוד חודש ועוד, הנציגים שלהם לא הסכימו להבנה המינימלית ביותר". רה"מ הוסיף כי "הכוונה הייתה למרוח זמן, למסמס כל תיקון. בשעה שרוב גדול בציבור מבין היום כי צריכים לעשות תיקונים במערכת המשפט. לכן השבוע אנו נתכנס, נתחיל השבוע את הצעדים המעשיים  נעשה אותם באופן מדוד ואחראי, אבל בהתאם למנדט שקיבלנו - נעשה תיקונים במערכת המשפט".

בתגובה, מסר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אם נתניהו יתקדם עם ההפיכה המשטרית באופן חד צדדי כפי שהצהיר, הוא יגלה שהוא ראש ממשלה של פחות מחצי עם ישראל, עם פחות מחצי מהכלכלה, פחות מחצי מהביטחון ופחות מחצי מהכנסת". ראשי המחאה הודיעו: "האיומים ייענו בתגובה הולמת: הפגנות ושיבושים".

אמש, בצל הודעת ראש הממשלה, עשרות אלפים יצאו להפגין במאות מוקדים ברחבי הארץ, כשהמוקד המרכזי כמדי שבת, היה ברחוב קפלן בתל אביב. חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה השתתפה במחאה בחדרה, והצהירה: "נתייצב איתנים מול רוטמן בוועדת החוקה, ששב עם תוכניותיו הפשיסטיות להחלשת בית המשפט העליון". עוד אמרה כי "נמשיך להיות קיר ברזל ולא נוותר- נילחם, נתווכח ונפעל בכל אמצעי חוקי שיש מול ההפיכה המשטרית. זו לא באמת מלחמה רק על עילת הסבירות או על כן או לא נציגים של לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, אלא זו מלחמה על צביונה של מדינת ישראל".

לקראת הדיון: הסוגיות שמטרידות את הייעוץ המשפטי בצמצום עילת הסבירות

לקראת הדיון על צמצום עילת הסבירות, פרסם הבוקר (ראשון) הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה, חוק ומשפט מסמך שבו הוא מעלה שורה של שאלות בנוגע לנוסח הנדון.

כך למשל תוהה היועץ המשפטי של הוועדה האם כששר מאציל סמכות לפקיד שאינו נבחר ציבור, גם על פעולותיו לא תידון עילת הסבירות, והאם נכון כי לא תידון עילת הסבירות גם בהחלטות של חברי מועצה ברשויות המקומיות? שאלה נוספת שהוא מעלה בהקשר זה היא האם לא נכון להחריג ממשלות מעבר. המסמך המלא

אנה ברסקי
בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד ובני גנץ (צילום: לשכת רה"מ)