עדכונים חיים

היועמ"שית נגד צמצום עילת הסבירות: "הממשלה תוכל לעשות בכך שימוש רע לצרכים פוליטיים"

המשנה ליועמ"שית ביקר בחריפות את קידום עילת הסבירות על ידי הממשלה במהלך דיון בוועדת החוקה: "החלטה שאינה מקיימת את דרישת הסבירות היא החלטה שרירותית"

גלי בהרב מיארה  גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

לאחר הסערה וחילופי הצעקות שאירעו בדיון שהתקיים אתמול, ועדת החוקה חידשה הבוקר (שני) את הדיון בסוגית צמצום עילת הסבירות. המשנה ליועמ"שית, מסר בין היתר: "החלטה שאינה מקיימת את דרישת הסבירות היא החלטה שרירותית".

כזכור, ההחלטה לקדם את החקיקה בעניין, התקבלה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות אי הוודאות סביב השיחות בבית הנשיא. נתניהו טען כי "הוכח שגנץ ולפיד שיחקו משחק. זה היה מצג שווא של כביכול הידברות. נתנו חודש ועוד חודש ועוד, הנציגים שלהם לא הסכימו להבנה המינימלית ביותר". עוד הוסיף כי "הכוונה הייתה למרוח זמן, למסמס כל תיקון. בשעה שרוב גדול בציבור מבין היום כי צריכים לעשות תיקונים במערכת המשפט. לכן השבוע אנו נתכנס, נתחיל השבוע את הצעדים המעשיים  נעשה אותם באופן מדוד ואחראי, אבל בהתאם למנדט שקיבלנו - נעשה תיקונים במערכת המשפט".

ועדת החוקה צילום: מרק ישראל סלם

המשנה ליועמ"שית: "איננו מבקשים להתעלם מהקשיים הטמונים ביישומה של עילת הסבירות"

המשנה ליועמ"שית הוסיף כי "איננו מבקשים להתעלם מהקשיים הטמונים ביישומה של עילת הסבירות לאורך השנים. אולם קושי ביישומה של העילה והזהירות הנדרשת בה, אינם מצדיקים את ביטולה". 

הוא ניסה להסביר את דבריו: "ניתן למשל לחשוב על הסדרת חובת הסבירות של רשויות השלטון, במסגרת הסדר המתייחס גם לאופי ההתערבות השיפוטית האפשרית במקרים בהם מופרת אותה חובה, ואשר כולל את הבניית שיקול הדעת השיפוטי ביישומה, על מנת להביא לצמצום השימוש בה למקרים בהם הדבר מתחייב. חוק יסוד: השפיטה הוא בוודאי לא האכסניה המתאימה להסדר שכזה".

מעריב אונליין
ועדת החוקה צילום: מארק ישראל סלם

לימון: "הביטול של עילת הסבירות הוא אמצעי קיצוני ביותר" 

עוד הוסיף לימון: "הביטול של עילת הסבירות הוא אמצעי קיצוני ביותר. אילו ההצעה היתה מבקשת לטפל באופן אמיתי במורכבויות של עילת הסבירות היא היתה עושה זאת באמצעות המשפט המנהלי ולא באמצעות חוק יסוד השפיטה. תכלית ההצעה היא יצירת חור שחור נורמטיבי ועמדתנו היא שזו פגיעה קשה בערכים הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית. ביטול עילת הסבירות יפגע ביכולת של בית המשפט להגן על הפרט מפני החלטות שרירותיות".

מעריב אונליין
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המשנה ליועמ"שית: "הממשלה תוכל לעשות שימוש רע לצרכים פולטים בעילת הסבירות"

גיל לימון, המשנה ליועמ"שית, טען כי עילת הסבירות תוכל להוביל לשימוש לשם צרכים פוליטיים: "הממשלה תוכל לעשות שימוש רע לצרכים פוליטיים בעילת הסבירות. באין עילת סבירות תיעלם אף חובתם של ראש הממשלה והשרים לפעול בסבירות. ולכן השאלה היא האם מוצדק לפטור את הממשלה ונבחרי הציבור מלפעול בסבירות. החלטה שאינה מקיימת את דרישת הסבירות היא החלטה שרירותית".

מעריב אונליין
אפרת רייטן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אפרת רייטן: "האם תפטרו את היועצת המשפטית לממשלה"

חברת הכנסת אפרת רייטן, תקפה: "האם אחרי שתעבירו את החקיקה הזו, תפטרו את היועצת המשפטית לממשלה? אני אשמח לקבל תשובה בעניין הזה".

מעריב אונליין
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן צילום: מרק ישראל סלם

שמחה רוטמן: "כשאני משמיע את אותם הדברים שאומר יאיר לפיד, צועקים 'קץ הדמוקרטיה'"

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן את חברי יש עתיד: "כשאני משמיע את אותם הדברים שאומר יאיר לפיד, צועקים 'קץ הדמוקרטיה'. כשהוא אמר שהאקטביזם המשפטי מאיים על הכנסת, אני הסכמתי איתו". 

מעריב אונליין
קארין אלהרר  צילום יונתן זינדל פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קארין אלהרר: "ככה גומרים את הדמוקרטיה"

בפתח הדיון, תקפה חברת הכנסת קארין אלהרר את חברי הקואליציה: "במודל הפולני עשו את זה לאט, בזהירות, שהעם לא ישים לב, ככה גומרים על הדמוקרטיה. ביטול עילת הסבירות זה לא צמצום - זה ביטול".

מעריב אונליין
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן תוקף את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. צילום: דוברות הכנסת