עדכונים חיים

לפיד: "בית המשפט הוא קו ההגנה האחרון על הדמוקרטיה הישראלית"

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט התחדשה הערב בפעם ה-26 ברציפות. המחאה מתקיימת במאות מוקדים ברחבי הארץ, כשהמוקד המרכזי נערך ברחוב קפלן בתל אביב. איילון דרום נחסם לתנועה לאחר שמפגינים ירדו לכביש

יאיר לפיד יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)

השבוע ה-26 ברציפות: על רקע המשך החקיקה במסגרת הרפורמה במערכת המשפט, הערב (שבת) התחדשה המחאה במאות מוקדים ברחבי הארץ, כשהמוקד המרכזי כמדי שבוע, הוא ברחוב קפלן בתל אביב, לשם הגיעו אלפי מפגינים. בין הדוברים בהפגנה היו רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, מורן זר קזנצשטיין מובילת ארגון 'בונות אלטרנטיבה' ומשה רדמן, יזם הייטק ומרצה, וממובילי המאבק. מוקדי מחאה מרכזיים נוספים התקיימו באשדוד, ירושלים, באר שבע וחיפה.

מטעם 'כוח קפלן' נמסר: "מדינת ישראל ברגע שחור, זכויות הבסיס בסכנה איומה כשנתניהו ולוין זוממים לאסור הפגנות, לסרס את היכולת השיפוטית ולבחור בעצמם את השופטים כדי שיהיו שפוטים שלהם. כבר חצי שנה שמולם ניצבת מחאה היסטורית שבולמת כל ניסיון להפוך את ישראל לדיקטטורה. הזמן הוא עכשיו לצאת ולהתנגד בכל דרך חוקית ובלתי אלימה, בקפלן, בנתבג ובכל המדינה."

מחאת קפלן (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)מחאת קפלן (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

ביום שלישי האחרון, עשרות מפגינים נגד הרפורמה הגיעו להפגין מול ביתו של שר המשפטים, יריב לוין, במודיעין, על רקע ההודעה של הקואליציה לקדם את צמצום עילת הסבירות. במהלך המחאה חסמו את הכניסה לביתו של השר, התפתחו עימותים עם המשטרה, ושישה מפגינים אף נעצרו. מטעם המוחים נמסר בתגובה: ״ההתנהלות המשטרתית היא תוצאה של פעילות השולטים במדינה ראש הממשלה בפועל לוין ושותפיו לחטיפת המדינה סמוטריץ ובן גביר. הם חטפו מדינה שלמה. אנחנו נשחרר אותה״.

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה, חוק המשפט של הכנסת, חבר הכנסת שמחה רוטמן, התראיין השבוע לרדיו 103FM והתייחס לריאיון של ראש הממשלה לוול סטריט ג'ורנל, כי יוציא מהרפורמה את פסקת ההתגברות. לדבריו של רוטמן, "אני חושב שאנחנו מתקדמים ברפורמה לפי תוכנית שראשי הקואליציה קבעו והחליטו", אמר. "אנחנו מקבלים את עילת הסבירות. נושא ההתגברות כבר הונח על שולחן המליאה לקריאה ראשונה עוד לפני אותה עצירה, אני מאוד מקווה שאם נעשה גם את עילת הסבירות וגם, כפי שאמר נתניהו, נשנה את שיטת בחירת השופטים, הוועדה בהרכבה הנוכחי - אין לה זכות קיום".

בעניין עילת הסבירות, אמר רוטמן: "החשיבה כיום היא שיש רק דרך אחת לעשות ביקורת שיפוטית, וזאת עילת הסבירות. מאחר ואתה משפטן מנוסה ממני בהרבה אתה יודע שזה לא המצב, הרי יש עשרות עילות שקיימות במשפט המנהלי. בכל הנוגע למינוי מנכ"לים יש חוקים, תקנות ונהלים וצריך להראות תנאי סף לקבלה לתפקיד". 

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מחאת הסטודנטים)

בפעם השנייה: המפגינים ירדו לכביש - איילון צפון נחסם לתנועה

מתן וסרמן
רון חולדאי צילום: אבשלום ששוני

חולדאי: "שכחתם מה זה להיות יהודים בחווארה ובאום צאפא"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר במהלך הפגנה נגד הרפורמה המשפטית כי נתניהו וממשלתו "לא תכתיבו לנו מהי היהדות, וכיצד עלינו לחיות אותה. היהדות שלהם איננה היהדות שלנו. שכחתם מה זה להיות יהודים בחווארה ובאום צאפה. שכחתם מה זה להיות יהודים בהשתמטות מנשיאה בנטל. שכחתם מה זה להיות יהודים ברדיפה אחר קהילת הלהט"ב".
 

מעריב אונליין
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב צילום: גלעד פירסט

המפגינים טוענים: כמאה וחמישים אלף מוחים השתתפו בהפגנה בתל אביב

מתן וסרמן

מפגין נעצר בחשד לריסוס גז פלפל לעבר מוחים אחרים בתל אביב

אלון חכמון

שני מפגינים נעצרו בחשד להפרות סדר בתל אביב

אלון חכמון
יאיר לפיד צילום: אלעד גוטמן

לפיד בעצרת המחאה ברעננה: "מה שהם מקדמים זו לא עילת הסבירות, זו עילת השבירות"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת המחאה ברעננה: "רוצים לבלבל אותנו. הם אומרים לנו, 'אנחנו מעבירים רק את עילת הסבירות, זה קטן, זה טכני, האופוזיציה כבר הסכימה לזה בבית הנשיא'. זה שקר מוחלט. אף אחד לא הסכים להם לשום דבר. היינו שם. אנחנו יודעים את האמת. מה שהם שמו השבוע בכנסת לא דומה בשום דבר למה שדנו עליו בבית הנשיא. מה שהם מקדמים זו לא עילת הסבירות, זו עילת השבירות. זה ישבור את סמכותו של בית המשפט, זה ישבור את המבנה הדמוקרטי שלנו".


מתן וסרמן
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

מתן וסרמן
מחאת "אחים לנשק" ומובילי מחאת הדרוזים בכרמיאל (צילום: ללא)

מחאת "אחים לנשק" ומובילי מחאת הדרוזים בכרמיאל

מתן וסרמן
מחאת "בונות אלטרנטיבה" בנס ציונה (צילום: גלעד פירסט)

מחאת "בונות אלטרנטיבה" בנס ציונה

מתן וסרמן
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בנהלל צילום: צביקה גולן

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בצומת נהלל

לטענת מארגני המחאה, כ-1,200 מפגינים נמצאים במקום. לימור רגב ממובילות המחאה בעמק: "למעלה מ 1000 איש שהגיעו לכאן הערב ומגיעים לכאן כבר למעלה מחצי שנה הם ההוכחה לעוצמתה של המחאה, עוצמתו של העם הנפלא הזה, עוצמתו של העמק הנפלא ואנשיו הנהדרים  שידעו תמיד לעמוד בחזית ולהגן על המדינה והיום עומד בחזית להגנת הדמוקרטיה. לכולם ברור שבלי המחאה היינו חיים היום במדינה אחרת. עוד שבועות אחדים תצא הכנסת לפגרה. זאת הזדמנות להכריז על כישלון הניסיון למהפכה".

מתן וסרמן
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בצומת העוגן (צילום: גיא שמואלי)

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בצומת העוגן

אלון חכמון
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בצומת כרכור צילום: דוברות המשטרה

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בצומת כרכור

שוטרי מרחב מנשה ערוכים במקום לאבטחת המפגינים, שמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה בהתאם.

אלון חכמון
המחאה נגד הרפורמה המשפטית ברמלה (צילום: ללא)

המחאה נגד הרפורמה המשפטית ברמלה

מתן וסרמן
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: שב״פ)

צעדת מחאה ברחובות

מתן וסרמן

המפגינים ירדו לכביש - איילון דרום נחסם לתנועה

מעריב אונליין
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)