עדכונים חיים

"רה"מ אתה בניגוד עניינים": נתניהו ואמסלם התעמתו על פיטורי היוע"משית

במהלך הישיבה דנו השרים במדיניות רשויות אכיפת החוק בסוגיית ההתמודדות מול הפגנות ופעולות מחאה. בן גביר ולוין נדהמו מהנתונים של כתבי האישום והנחקרים בגין התפרעויות

דודי אמסלם, בנימין נתניהו דודי אמסלם, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחרי השבוע הסוער שהיה, שכלל את חסימת נתב"ג וחסימה ממושכת של נתיבי איילון - אירועים שהסתיימו בפיזור המפגינים ובתקריות אלימות בין אנשי המחאה לשוטרים - הנושא עלה היום (ראשון) לדיון בישיבת הממשלה. בדיון, שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים דנו במדיניות רשויות אכיפת החוק בסוגיית ההתמודדות מול הפגנות ופעולות מחאה.

במהלך הדיון, דנו השרים עם היועמ"שית במספר כתבי האישום שהוגשו בגין הפרות סדר ותקיפות שוטרים. בן גביר שאל: "כמה כתבי אישום הוגשו?". היועמ"שית מעבירה ליואב תלם לנתונים. תלם: "שישה כתבי אישום מתוך 572 עצורים רק על תקיפות שוטרים". בן גביר ולוין שאלו: "כמה נחקרו בחשד לקשירת קשר לפשע על ארגון התפרעויות?". יואב תלם: "אף לא אחד". בן גביר: "פשוט בושה. אין אכיפה".

עימות פרץ בישיבות הממשלה בין רה"מ נתניהו והשר דודי אמסלם:

אמסלם: "צריך לפטר את היועמ"שית ואת פרקליט המדינה".

נתניהו: "לא מן השפה ולחוץ, אני מבקש להמחנע ממסקנות אישיות".

אמסלם: "ראש הממשלה אתה נמצא בניגוד עניינים".

המפכ"ל יעקב שבתאי, שנכח גם הוא בישיבה, ניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את מפקד מחוז תל אביב המודח ניצב עמי אשד: "המשטרה היא א-פוליטית, גם אם יש ניסיונות לצבוע אותה כמשטרה פוליטית כמו שנעשה ביום רביעי האחרון".

במהלך הישיבה התפתח עימות בין המפכ"ל לשרות רגב וסילמן:

המפכ"ל: "יש הנחיות ברורות להפגנות מול בתי ועובדי נבחרי ציבור".

דיסטל: "תסביר לי למה בנט יותר טוב ממני, היו מולו מגבלות מאוד ברורות".

מפכ"ל:  "ההנחיות הן להרחיק עד כמה שניתן ולקבוע כללים לגבי הרעש והדציבלים".

סילמן: "אתה יכול וצריך לאכוף רעש 300  מטר ביום וקילומטר בלילה"!.

כמו כן, אמרה השרה רגב ליועמ"שית: "נתב"ג הוא לא שטח ציבורי, הוא אזור בטחוני חשוב עבור מדינת ישראל, לא אקבל בשום פנים באופן פגיעה בשדה ובשגרת התעופה של ישראל ואו מניעת טיסות ואו חסימות כאלה ואחרות. אני מבקשת להפסיק את האכיפה הבררנית, את הפוליטיקה והדעות האישיות יש להשאיר מחוץ לשיקולים. טובת הציבור, חופש התנועה וביטחון המדינה חשובים יותר".

עוד תקפה רגב: "אם היועמ"שית תומכת ומאפשרת את הפרת הסדר הציבורי, בניגוד לעמדות העליון והיועמ"שים בעבר. אז מה תפקידם של נבחרי הציבור? מה תפקיד הממשלה?". אם היועמ"שית מחליטה הכל אבל לא מסוגלת לעזור לממשלה לתפקד, אז אולי צריך לפטר אותה".

לבסוף הממשלה קיבלה החלטה לפיה על היועמ"שית להניח תוך שבעה ימים מתווה כללי, כולל אופן הטיפול במקרים בהם תינתן חוות דעת של המל"ל -  על פעולות בהן יש פגיעה אפשרית בבטחון המדינה.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

עימות לוין- מיארה
שר המשפטים יריב לוין, הפנה שאלה ליועמ"שית: "אני חייב להגיד שבהתחלה רציתי לרוץ לרה״מ ולהגיד לו שחייבים לבטל את הדיון, אבל אז נזכרתי במה שגברתי עשתה עד היום. תוך ניצול מעמדה, גברתי מנעה עד היום הפצת תזכיר חוק של הרפורמה ומנעה קידום מדיניות של הממשלה כי זה לא מוצא חן בעיניה. אני נזכר שגברתי נשאה נאום נגד הרפורמה. אני שואל את גברתי האם זה לא מעורר קושי?

היועמ"שית: "חוות הדעת הן מקצועיות".
לוין: "בוודאי, תמיד".

היועמ"שית: "והוגשו תוך מסגרת הזמנים שהשר ביקש".
לוין: לא ביקשתי חוות דעת, ביקשתי תזכיר. האם את לא נמצאת בניגוד עניינים? אנחנו מבקשים לקבל מידע והבהרות על מנת לשקף אותם בפני כלל אזרחי ישראל. האם לא היה נכון לא לקחת צד בעניין הזה? איך הדבר הזה נראה? האם זה לא מעורר קושי רב ואי נוחות רבה?".

עוד בחר לוין לעקוץ את מיארה: "חובתכם להודיע לציבור בכתב, כדי שכולם ידעו - שכל עוד חוסמים את אילון רק פעם בשבוע, וכל עוד זה רק לשלוש שעות, זה בסדר. וכל עוד מותחים קונצטרינות על הכביש רק לשעתיים, זה בסדר. הרעיון להשתמש באיילון כבמגרש הביתי שלי, נשמע לי לא רע. ואולי נמחה שם על אי השיוון האכיפה".

במהלך הישיבה, רה"מ נתניהו תקף: "אתם לא מטפלים ולא עושים כלום מול הגורמים שמסיתים לסרבנות ואי שירות בצה"ל. מול הגורמים שפועלים להמרדה. חוסר מעש מוחלט! זאת פגיעה בביטחון המדינה".

מי שגם הצטרף לביקורת החריפה נגד היועמ"שית הוא שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף:  "כתבתי ליועמ"שית מכתב מפורט ולא קיבלתי תשובה בהתחלה ואחרי חודשיים קיבלתי נתונים. היא השיבה שהוגשו ארבעה כתבי אישום. מבירור שלי מדובר על שלושה כתבי אישום נגד אנשים שהפריעו למפגינים.

המפכ"ל אמר שאין לו יכולת לדעת מי המארגנים ואז רועי נוימן אמר בתקשורת שהולכים להחריף את ההתנגדות - אדוני המפכ"ל הנה לך מארגני המחאה. נשיא בית המשפט העליון אמר - חופש הביטוי אינו החופש לעצור את המדינה, יש הנחיות של פרקליטות המדינה והיועמ"ש מ2020 וכאן הם פשוט אומרים - אנחנו אוכפים את זה. בהתנתקות הוגשו 170 כתבי אישום ביום אחד".

עוד הוסיף: "כל אזרחי ישראל רואים את האכיפה הבררנית, ולכן אני מרים כאן דגל אדום בוהק, זה לא יהיה נעים אם נצטרך לעתור לבג"ץ נגד היועמ"שית של הממשלה שלא עושה את תפקידה כמצופה".

בתוך כך, ראש הממשלה אמר בדיון כי "הממשלה תקבל היום עדכון מהיועצת המשפטית לממשלה וגורמי האכיפה לגבי מדיניות האכיפה כלפי איומים, אכיפה ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי-ציות לחוק, חסימות כבישים ושביתות בלתי חוקיות. "אני מבקש להבהיר כמה דברים: הזכות להפגין במסגרת החוק, היא זכות מקודשת לכל אדם ולכל ציבור, ואנחנו מגנים בתוקף כל אלימות כלפי מפגינים מצד זה או אחר", אמר נתניהו. 

היועצת המשפטית לממשלה הגיבה: "מקווה שהממשלה לא מצפה שמערכת אכיפת החוק תעמוד ב'מכסות' של מעצרים או כתבי אישום נגד המוחים". המפכ"ל שבתאי הצטרף לדבריה: "במחאה הזו, הפגיעה בשוטרים אפסית באופן יחסי. אין אף שוטר שפונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים".

גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לדיון קדם ויכוח פומבי בין היועצת במשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לבין שורה של בכירי בממשלה, לאחר שזו הודיעה במכתב מיוחד כי היא מתנגדת לדיון מהסוג המתוכנן להיום. בהודעתה ציינה בהרב מיארה כי "דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק״.

"קיום הדיון במתכונת האמורה ובעיתוי הנוכחי, בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, מעורר קושי רב", הוסיפה. "למעשה, הממשלה מבקשת לדון באירועים קונקרטיים הקשורים למחאה נגד מדיניותה. זאת ועוד, חלק ממשתתפי הישיבה הם בעלי עניין אישי המטופל בימים אלה ממש על ידי מערכת אכיפת החוק. מדינה דמוקרטית מחויבת לקיים איזון ראוי בין מעמדה הרם והייחודי של זכות היסוד לחופש ביטוי לבין האינטרס הציבורי בשמירה על סדר ציבורי, על ביטחון אישי וזכויות אחרות - הן של הציבור הרחב והן של ציבור המוחים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "היועצת המשפטית לממשלה, בדומה לניצב עמי אשד, פוגעת אנושות בשלטון החוק ובאמון הציבור. במקום לעשות את תפקידה ולאכוף את החוק, היא הופכת לפוליטיקאית במדים, חורגת מסמכותה ועובדת על מלא בשירות האופוזיציה. אין פגיעה בשלטון החוק יותר מאשר התנהלותה הפוליטית המופקרת של היועמ"שית". גורם בכיר בקואליציה אמר ל"מעריב" ערב הדיון בישיבת הממשלה כי "שרי הממשלה לא עובדים אצל היועמ"שית. היא תבוא ותיאלץ לענות על שאלות קשות, ובהחלט יהיה לשרים מה לשאול אותה. אכיפה בררנית של הפגנות זועקת לשמיים". אחת הסוגיות הסוערות שהשרים נחושים להעלות בפני היועמש"ית נוגעת להפגנות ליד בתי השרים וחברי הכנסת. 

נתניהו על הרפורמה, צילום: דוברות הליכוד