עדכונים חיים

ברוב של 64 ח"כים: חוק צמצום עילת הסבירות עבר בקריאה ראשונה

לאחר שאושרה בוועדת החוקה, הכנסת הצביעה על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. חברי האופוזיציה הגיעו בחולצות שחורות, והחוק עבר בקריאה ראשונה ברוב של 64 ח"כים

שולחן בממשלה במליאת הכנסת שולחן בממשלה במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

החקיקה במסגרת הרפורמה במערכת המשפט נמשכת: לאחר שאושרה בוועדת החוקה, חוק ומשפט, הכנסה דנה הלילה (שני) בהצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, והצביעה על החוק בקריאה ראשונה. לאחר דיון סוער, החוק עבר בקריאה ראשונה ברוב של 64 ח"כים נגד 56 ח"כים.

הדיון הסוער בכנסת החל לאחר שיו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, הציג את הצעת החוק. רוטמן אמר כי "הצעת החוק הזו שהוכנה בוועדת חוק ומשפט היא הצעה מאוזנת, אחראית, וגם שונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק". חברי האופוזיציה מצדם תקפו בחריפות את חברי הקואליציה, כשחבר הכנסת יאיר לפיד עלה לנאום ואמר: "מה זה קשור לפרנסה של אזרחי ישראל? מה זה קשור לביטחונם של אזרחי ישראל? מה זה קשור ליחסים שלנו עם העולם? יש בינינו הסכם, ואתם מפרים אותו היום?".

חבר הכנסת בני גנץ הצטרף לדבריו של לפיד: "כדור השלג הזה שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה, אם לא נעצור אותו עכשיו. המשמעות של החוק שאתם מבקשים להעביר פה היום היא תחילתו תהליך מסוכן, של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית".

חברי הכנסת של האופוזיציה בדיון על צמצום עילת הסבירות (צילום: מרק ישראל סלם, פול)חברי הכנסת של האופוזיציה בדיון על צמצום עילת הסבירות (צילום: מרק ישראל סלם, פול)

בתוך כך, מובילי המחאה יקיימו מחר "יום שיבוש" לאומי נוסף. במסגרת המחאות, יערכו הפגנות במאות מוקדים ברחבי הארץ וצפויים שיבושי תנועה רבים. במחאות ייקחו חלק בין היתר, גם ההייטקיסטים וגם חברי לשכת עורכי הדין. במסגרת "יום השיבוש", המחאות יחלו כבר בשעה 6:30 בבוקר, ויימשכו עד שעות הערב. בשעה 11:00 תתקיים הפגנת ההייטקיסטים בסמוך למתחם שרונה בת"א, בשעה 16:00 צפויה להתקיים מחאת ענק בנמל התעופה בן גוריון, ובשעה 20:00 יימשכו צעדות ושיירות בערים רבות ברחבי הארץ.

הצעת החוק לביטול עילת הסבירות אושרה בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 5) עילת הסבירות, מטעם ועדת החוקה, חוק ומשפט. בהצעה תמכו 64 חברי כנסת לעומת 56 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת חוקה.

בחוק-יסוד מוצע לקבוע: השפיטה כי רשות שיפוטית לא תוכל לדון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה במליאתה, של ראש הממשלה או של שר אחר וכן של כל נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, או להוציא צו כלפי דרג נבחר בעניין סבירות החלטתו.

מתן וסרמן

לוין: "הממשלה לא מעל החוק, תמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית"

לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה, שר המשפטים יריב לוין סיכם את הדיון על צמצום עילת הסבירות, ואמר: "החוק שמובא היום מחזיר את ישראל לימי הדמוקרטיה ולמה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו".

עוד הוסיף כי "הממשלה לא מעל החוק. היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק. כל פעולה הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה".
 

מתן וסרמן
בני גנץ צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב

גנץ: "כדור שלג שיצבור תאוצה וירמוס את המדינה"

יו"ר המחנה הממלכתי, חבר הכנסת בני גנץ, נאם במליאה ותקף גם הוא את חברי הקואליציה: "במדינה אחת החליטו השליטים לשנות את הכללים לבחירות ברשויות המקומיות בשביל אדם ספציפי שהשלטון היה חפץ בייקרו. באותה מדינה, החליטו שהבחירות לראשות אחד מהמוסדות המשפיעים ביותר במדינה, ידחו בשנה, כי בקואליציה לא הצליחו להסכים על המועמדים. כשמועמד שמקובל על האופוזיציה זכה בבחירות לראשות גוף משמעותי אחר, הם חוקקו חוק שhיקח את סמכויותיו. חוק טבריה, הבחירות לרבנות הראשית, חוק לשכת עורכי הדין – כל אלו עברו או מקודמים. מי יבטיח לנו שבעתיד לא ישנו את חוקי הבחירות לכנסת? מי מבטיח לנו שהיועמ"שית לא תודח? שלא ייבחר רמטכ"ל לא כשיר שמקורב לראש הממשלה או שר הביטחון?".

"אל תגידו – "אצלנו זה לא יקרה". אל תגידו זה "רק סבירות". אחריה בתור תהיה התגברות, יהיה מינוי שופטים פוליטי ויועמ"שים פוליטים. כדור השלג הזה שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה, אם לא נעצור אותו עכשיו. המשמעות של החוק שאתם מבקשים להעביר פה היום היא תחילתו תהליך מסוכן, של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית", הוסיף.

מתן וסרמן
יאיר לפיד צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפיד תקף את חברי הקואליציה: "יש בינינו הסכם ואתם מפרים אותו היום"

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, נאם במליאת הכנסת ותקף בחריפות את חברי הקואליציה: "זה חוק שאומר שיהיה אפשר למנות שר עבריין מורשע, כמו שהם ביקשו אתמול בישיבת הממשלה, להוציא צווי מעצר לכל מי שמתנגד לממשלה הזאת ומנסה להפגין נגדה, וזה חוק שאומר יהיה אפשר לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, כמו שהתחננתם אתמול כדי שתוכלו ליצור עסקת טיעון לבוס שלכם".

עוד אמר לפיד: "נגיד שכל זה יקרה, יש לי שאלה - מה זה קשור לפרנסה של אזרחי ישראל? מה זה קשור לביטחונם של אזרחי ישראל? מה זה קשור ליחסים שלנו עם העולם? יש בינינו הסכם, ואתם מפרים אותו היום, ההסכם בינינו אומר לא נפגע אחד בשני, לא נדרוס אחד את השני, לא נשבור את החוזה הקדוש של אזרחי ישראל אחד עם השני ואת החוזה הזה אתם שוברים. עמדתם פה על הפודריום ונשבעתם לעזור לעני, לשמור על ביטחון ישראל ועל עם ישראל, והחלטתם לשבור את כל השבועה הזאת, כי אתם לא מתכוונים לשום דבר חוץ מהטרלול הגמור של לוין ורוטמן".

מעריב אונליין
שמחה רוטמן צילום: מרק ישראל סלם

חבר הכנסת רוטמן במליאה: "הצעת החוק שהוכנה בוועדת החוקה היא מאוזנת ואחראית"

יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, עלה למליאת הכנסת כדי להציג את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות ואמר: "הצעת החוק הזו שהוכנה בוועדת חוק ומשפט היא הצעה מאוזנת, אחראית, וגם שונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק. עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה ותאמינו או לא, באותן שנים אפלות, נברתי בספרי ההיסטוריה של המדינה - בין השנים 1980-1948 השמש זרחה כל בוקר".

מעריב אונליין
מאיר פרוש צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ישיבה סוערת ביהדות התורה: השר פרוש דרש להחרים את ההצבעה

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, דרש בישיבת הסיעה של "יהדות התורה", להחרים את ההצבעות ביחד עם הקואליציה, כולל את ההצבעה על צמצום עילת הסבירות. זאת במחאה על כך שמשרד האוצר ״תוקע״ לטענתו את תקציב משרד ירושלים ומסורת בראשותו. יו״ר המפלגה גולדקנופף גיבה את דרישתו לקבלת התקציב אך לא הביע עמדה לעניין ההצבעות. 

בתום קרב צעקות עם חברי סיעת דגל התורה, הדרישה של פרוש נדחתה. אחד מהח״כים אמר: ״אתה רוצה בחירות? תגיד ונפרק את הממשלה״.
 

אנה ברסקי
רה"מ נתניהו: "עילת הסבירות היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוקה" (צילום: דוברות הליכוד)

רה"מ נתניהו: "עילת הסבירות היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוק הדמוקרטיה"

שעות ספורות לפני ההצבעה במליאה על צמצום עילת הסבירות, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "צמצום עילת הסבירות כפי שקבע שופט בית המשפט העליון סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוק הדמוקרטיה". עוד אמר כי "לכן רבים מראשי האופוזיציה ושופטים בכירים תמכו בתיקון עילת הסבירות. עילת הסבירות כפי שהיא היום מייצגת מרחב להחלטות שרירותיות".

"נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, אמר שעילת הסבירות 'מגדילה את אי-הוודאות המשפטית'. השופטת פרוקצ'ה אמרה שהיא 'עלולה להביא לפלישת בית המשפט לשטחים שבהם אין הוא אמור להיות', סבירות סולברג מתקנת זאת. גם לאחר התיקון, עצמאות בית המשפט וזכויות האזרח בישראל לא יפגעו בשום צורה. בית המפשט ימשיך לפקח על חוקיות הפעילות והמינויים של הממשלה. הממשלה והשרים לא יוכלו לשקול שיקולים זרים, לפעול בניגוד עניינים או למנות מינויים לא כשירים. להפך, הממשלה תהיה חייבת לפעול בתום לב, במידתיות, בהגינות ובשוויון. ולכן סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוק הדמוקרטיה, והיא בוודאי לא סיבה לקרוא לסרבנות או לשבש את חייהם של מיליוני אזרחים", הוסיף.

מעריב אונליין
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב

יו"ר הכנסת אוחנה: "חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים צריכים לעשות חשבון נפש, הכנסת לא תהיה איילון"

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, התייחס לאירוע החריג בו מפגינים ניסו להיכנס לאולם המליאה ופונו על ידי משמר הכנסת. אוחנה צייץ כי "אני מגבה ומשבח את קצין הכנסת, משמר הכנסת וסדרני הכנסת שלא נתנו לכנופיית פורעי החוק לחסום את מליאת הכנסת ופינו אותם במהירות, בנחישות ובמקצועיות. כעת יועברו למשטרת ישראל ולמערכת המשפט להמשך טיפול, שאני מקווה שיהיה נחוש באותה המידה. חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים צריכים לעשות חשבון נפש עמוק על הניסיון לשבש את ההליך הדמוקרטי - ולגנות בחומרה את המתקפה על הדמוקרטיה הישראלית. הכנסת לא תהיה איילון".

מעריב אונליין
מפגינים ניסו להיכנס לאולם מליאת הכנסת ופונו (צילום: יצחק ויס)

מהומה בכנסת: מפגינים שניסו להיכנס למליאה פונו בכוח מהאולם על ידי אנשי משמר הכנסת | צפו

מעריב אונליין
מפגינים ניסו להיכנס לאולם מליאת הכנסת ופונו צילום: יצחק ויס