עדכונים חיים

שני הסעיפים בחוק הראשון של הרפורמה המשפטית אושרו במליאה

לאחר המהומות שפרצו בכנסת, שניים מחוקי הרפורמה במערכת המשפט אושרו בקריאה ראשונה. שר המשפטים: "הלילה זוקפים קומתם המונים שנרמסו ע"י מערכת משפט"

רם בן ברק רם בן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) שניים מחוקי הרפורמה במערכת המשפט בקריאה ראשונה. הצעת החוק הראשונה נגעה להרכב הוועדה לבחירת שופטים, והשנייה לביטול הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. 63 חברי כנסת הצביעו בעד שתי ההצעות, ו-47 התנגדו.

עושים לכם סדר: כל מה שצריך לדעת לקראת ההצבעה בכנסת על הרפורמה המשפטית
שגריר ארה"ב בישראל במסר לממשלה: "המחויבות לדמוקרטיה מאפשרת להגן על ישראל"

כאמור, הצעת החוק הראשונה שעלתה נגעה להרכב הוועדה לבחירת שופטים. נכון למצב היום, תשעת חברי הוועדה מחולקים באופן הבא: ארבעה חברי כנסת (מתוכם שני שרים ושני ח"כים), שלושה שופטי בית המשפט העליון ושני נציגי לשכת עו"ד. על פי התיקון שבהצעת החוק, הרכב הוועדה ישונה כך שהחלוקה החדשה תהיה: שלושה שרים מתוכם שר המשפטים; שלושה שופטים מתוכם נשיאת ביהמ"ש העליון ועוד שני שופטים בדימוס שימונו בהסכמת שר המשפטים ונשיאת העליון; ושלושה ח"כים, מתוכם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מהקואליציה וח"כ מהאופוזיציה. כלומר, לפי חלוקה זו, לממשלה יהיה רוב של לפחות חמישה חברים מתוך תשעה.

בנוסף, הצעת החוק מבקשת לבטל את "חוק גדעון סער" שקובע שכדי למנות שופט לבית המשפט העליון נדרש רוב של שבעה חברי ועדה מתוך תשעה במקום רוב רגיל. כמו כן, הכנסת הצביעה על עריכת שימוע למועמדים למשרת שיפוט בבית המשפט העליון בפני ועדת החוקה, וכן על שלילת הסמכות של בתי המשפט לבחון או לפסול תוקפו של חוק יסוד.

הרפורמה במערכת המשפט (הוועדה למינוי שופטים) אושרה בקריאה ראשונה. צילום: ערוץ הכנסת

הרפורמה יוצאת לדרך

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את שני הסעיפים הראשונים ברפורמה המשפטית. ההחלטה התקבלה ברוב של 63 תומכים, מול 47 מתנגדים

מעריב אונליין

נתניהו: "צריך להיכנס להידברות"

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר ההצבעה: "לילה חשוב ויום גדול. צריך להיכנס להידברות ללא תנאים מוקדמים".

מעריב אונליין
יריב לוין צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

סגן ראש הממשלה, יריב לוין: "הלילה זוקפים קומתם המוני אזרחים שקולם לא נשמע ע"י מערכת המשפט"

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, בנאומו במליאת הכנסת: "סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, בנאומו במליאת הכנסת: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט, שהייתה עיוורת לצרכיהם, שזלזלה בהם. הלילה אני עומד בנחישות גדולה כדי להבטיח שמעתה והלאה קולם יישמע. יישמע במערכת המשפט, וכפועל יוצא גם במקומות אחרים, באקדמיה, בתקשורת, מקומות שבהם השיח היום הוא חד צדדי, הוא מתעלם מהרוב הגדול של אזרחי ישראל. הרפורמה תשיב את ישראל לרשימת המדינות הדמוקרטיות".

עוד אמר לוין: "חברות וחברי הכנסת, אני רוצה מכאן להושיט יד, לכל אחת ואחד מכם אני מושיט את ידי. אני מציע לדבר עם כל חבר כנסת שירצה. אני רוצה לומר משהו לאותם אזרחים יקרים שיושבים עכשיו בבית, חלקם הפגינו, והם דואגים. לא פלא שהם דואגים – הם שומעים את מה שנאמר בתקשורת, הם שומעים ראשי ממשלות לשעבר שפועלים כאחרוני הבריונים ברחוב, אז לא פלא שהם דואגים. אני רוצה לומר להם בקצרה על מה אנחנו מצביעים היום, ולמה זה יחזק את הדמוקרטיה. אין אף מדינה בעולם בה מצד אחד בית המשפט מחליט שחוקי יסוד זו חוקה, וביד השניה מחליט שיש לו סמכות להתערב בחוקה. תנו לי בית משפט אחד בעולם שהוא שם עצמו מעל החוקה ואומר שהוא יכול לשנות את החוקה בפסיקותיו. אין כזה. אנחנו מצביעים היום על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. באף מדינה בעולם אין מצב בו השופטים ממנים את עצמם, שלצד אחד יש שליטה במערכת, והצד השני לא יכול לבוא בשערי בית המשפט. או כמו שאמר השופט בדימוס אהרן ברק: ׳צריך להבין שבית המשפט העליון הוא משפחה אחת. גם אם יש דעות שונות, טובתה של המדינה היא שיהיה בית משפט קוהרנטי, שהיחסים בו הוא כמו במשפחה, עם כל חילוקי הדעות. לא ניתן להכניס למערכת הזו מישהו שהוא לא משפחה׳. אני עונה לאזרחי ישראל - אנחנו נכניס לבית המשפט העליון את מי שאינו חלק ממשפחת האצולה הזו. יהיה בה מקום לכולם. מהצד הזה, וגם מהצד השני".

מתן וסרמן
טלי גוטליב צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ גוטליב: "המפגינים חיללו את הביטחון שלי, ארבו לי בבניין"

חברת הכנסת טלי גוטליב נאמה במליאת הכנסת: "היום חיללו את השלווה שלי ואת הביטחון שלי. חיות טרף ארבו לי בבניין. אתם ירדתם מהפסים אנשי השמאל. כל אדם בביתו יש את הצער והתמודדות  שלו. נתתם לי קריאת השכמה יש לי מטרה אחת קיבלתי כוח להיטיב עם עם ישראל. שאלתי את עצמי מה למען השם אני עושה פה. פעם אחת קפצו עליי כמו חיות טרף בוועדת החוקה. ובפעם השנייה היום בבוקר".

מתן וסרמן
ח"כ סימון דוידסון צילום: צילום מסך ערוץ כנסת

ח"כ דוידסון הניף מודעת אבל על הדמוקרטיה הישראלית

 ח"כ סימון דוידסון הניף מודעת אבל על הדמוקרטיה הישראלית מעל דוכן הכנסת.

מתן וסרמן
אפרת רייטן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ רייטן תקפה את ח"כ סעדה: "רק שנאה יוצאת ממך"

ח"כ אפרת רייטן תקפה את ח"כ משה סעדה: "אוי ואבוי למח"ש על מה שאתה הולך לעשות להם. אתה איש דחוי ואיש של נקמות. רק שנאה יוצאת ממך ומי שמביא שנאה כזו היא תחזור אליו באבי אביו". 

מתן וסרמן
חבר הכנסת אחמד טיבי במליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ טיבי: "ההצעות מקריסות את מערכת המשפט"

ח"כ אחמד טיבי: "השר לוין, הציבור הערבי לא מקבל אמפתיה ממערכת המשפט, גם לא מבית המשפט העליון. מחקר של פרופ' רטנר מאוניברסיטת חיפה מראה שעל אותה עבירה, נאשם ערבי יענש לחומרה ב30-40% מול נאשם יהודי. למרות זאת, אנחנו מחוייבים לתמוך במחאה, ובהתנגדות למהלך. ההצעות שלך אדוני השר מקריסות את מערכת המשפט".

השר לוין השיב לדבריו ואמר: "המצב כיום הוא הגרוע ביותר מבחינתכם. רק שופט ערבי אחד בעליון. למה?", טיבי ענה: "מגיע לנו 3 שופטים בעליון אבל אחרי ההשתלטות שלכם אתם בטוח תהיו יותר גרועים". 

מתן וסרמן
חמד עמאר צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ עמאר: ״הממשלה רוצה להפוך את בית המשפט העליון לסניף של הליכוד"

ח"כ חמד עמאר: "הממשלה הזאת רוצה להפוך את בית המשפט העליון לסניף של הליכוד. לפני זמן קצר שוב הורגשה רעידת אדמה בישראל בעקבות רעש אדמה שפקד את דרום טורקיה. במקום שהממשלה תקים אתמול בבוקר מנהלת ותמנה שר שיעמוד בראשה מה היא עושה? מתעסקת באיך להפוך ישראל לדיקטטורה כחול לבן. דמוקרטיה זה לא לדרוס את המיעוט, הדמוקרטיה שאתם עושים היום זה דריסה מוחלטת. במדינת ישראל יש 3 רשויות, מחוקקת, מבצעת ושופטת -ואתם גורמים לכך שהרשות המחוקקת והמבצעת היא נהפכה לגוף אחד".

מתן וסרמן
דודי אמסלם נגד האופוזיציה (צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ אמסלם: "מלחמת יום כיפור שלכם כאילו אנחנו לא היינו שם"

ח"כ דודי אמסלם: "אתם אדוני הארץ. אתה תעשייה של דקר אחת שלמה. כל הארגונים איתכם. חסר לכם רק דבר אחד קטן מצביעים בקלפי. אתם מכניסים את צה''ל לויכוח. מלחמת יום כיפור שלכם כאילו אנחנו לא היינו שם. בכניסה לחיפה יש גם ספינה למה שלא תביאו אותה? אמסלם דוד מחוקק פה חוקים זה הורג אתכם, "אתם זורעים אנרכיה פחד ברחובות".

מתן וסרמן
איימן עודה צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ עודה: "נצביע נגד למרות שלא קיבלנו צדק בבית המשפט"

ח"כ איימן עודה הצהיר כי הרשימה המשותפת תצביע נגד חוקי הרפורמה. "נצביע נגד ונסביר למרות שאנחנו לא קיבלנו צדק בבית המשפט הזה. חשוב לי שהמצב לא יהפוך ליותר רע. חשוב לנו שבית המשפט יהיה יותר דמוקרטי ולא להיפך".

מתן וסרמן
מירי רגב צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רגב: "מה שמעניין אתכם זה לקחת את השלטון בכוח"

שרת התחבורה, מירי רגב, פתחה את נאומה בכנס מציטוט מדבריו של טומי לפיד ז"ל: "האם פקידים יכולים לפטר ממשלות?", האופוזיציה השיבה בקריאות ביניים. בהמשך אמרה: "הסתה, גרירת טנק, קריאות לרצח, לא אכפת להם מהרפורמה המשפטית. מה שמעניין אתכם זה לקחת את השלטון בכוח".

מתן וסרמן
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד צילום: מרק ישראל סלם

לפיד: "אם אכפת לכם תעצרו את החקיקה"

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד: "״אני שואל את עצמי רק דבר אחד היום – אם עוד אכפת לכם? אם אכפת לכם מזה שמה שאתם עושים היום מפרק את הכלכלה הישראלית, מבריח מפה כסף? בסוף הכסף הזה מתרגם את עצמו לשכבות החלשות ביותר בחברה הישראלית, אז אני שואל אם אכפת לכם שאתם פוגעים בחקיקה הזאת בשכבות הכי חלשות בחברה הישראלית? אני שואל את עצמי אם אכפת לכם מהביטחון כי לא ביקשתם חוות דעת אחת מסודרת מה החקיקה הזאת תעשה לביטחון? מה היא תעשה לחיילי צה"ל שיהיו חשופים לתביעות משפטיות?".

"אני בעיקר שואל את עצמי אם בכלל אכפת לכם מזה שאתם מפרקים לשניים את העם הזה? שאתם חוצים אותו, שאתם מגיעים למצב שאנשים שונאים אחד את השני על בסיס העמדות הפוליטיות שלהם. כי יש רק שתי אפשרויות – או שעדיין אכפת לכם מעם ישראל וממדינת ישראל ואז אתם תעצרו היום את החקיקה או שלא תעצרו את החקיקה ואז מתברר שלא אכפת לכם", הוסיף.

מתן וסרמן
רם בן ברק צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ח"כ בן ברק: "גם בגרמניה הנאצית עלו לשלטון בצורה דמוקרטית"

ח"כ רם בן ברק, במהלך הדיון במליאה: "זהו יום עצוב. אתם אולי לא מודעים למה שקורה, אבל אנו הולכים ומתפלגים. מדינת ישראל מפסידה, אנו בתוהו ובוהו. מאות אלפי אנשים יוצאים לרחובות, ואומרים לכם תעצרו את החקיקה המטורפת הזו. אתם חושבים שנהיה מוכנים לחיות בדיקטטורה שלכם, ושאנו לא מבינים שזהו צעד ראשון בדרך לקחת אותנו לדברים הרבה יותר גרועים? לא ניתן לזה לקרות, זהו מהלך לא חוקי ונתנגד לזה".

מתן וסרמן אלון חכמון
שמחה רוטמן צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ רוטמן: "ממתינים למנהיגות אחראית מטעם האופוזיציה שתנהל הידברות"

ח"כ שמחה רוטמן הציג את הצעת החוק הראשונה כחלק מהרפורמה המשפטית: "החלק הראשון בהצעה מבקש לתקן את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כדי שתחדל להיות 'הוועדה לשכפול שופטים'. ההצעה שמונחת על שולחן הכנסת מציעה להותיר על כנו את מספר חברי הוועדה אך לשנות את הרכבה כך שמשקלם של נבחרי הציבורי יגדל מ-4 ל-6. לא יהיה ייצוג בוועדה לנציגי לשכת עורכי הדין. על פי ההסדר, במדינת ישראל, סוף סוף העם, שהוא הריבון – יבחר את השופטים, כמו ברוב המדינות הדמוקרטיות".

כמו-כן, ההצעה מעגנת לראשונה בתולדות ישראל נציג מטעם האופוזיציה בוועדה. הדבר הזה לא היה כבר כמה שנים טובות למעט בכנסת האחרונה. ההצעה מבקשת גם לקבוע שימוע לשופטי העליון בפני ועדת החוקה, כדי שכל חבר ועדה יוכל לשאול ולהציף את הטעון תיקון. הרוב בוועדה יהיה של 5 מתוך 9. בנוסף, ההצעה מבקשת לקבוע כלל ברור לפיו בית המשפט העליון לא יוכל לדון ולפסוק דבר בנוגע לתוקפו של חוק יסוד מתוך תפיסה שחוק יסוד אינו נתון לשיקול דעתו של בית המשפט מכל סיבה שהיא. 

מתן וסרמן
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלים (צילום: ערוץ כנסת)

חברי האופוזיציה הניפו דגלי ישראל והוצאו מהמליאה; אורחים דפקו על זגוגית היציע

בפתח הדיון על חוקי הרפורמה: חברי האופוזיציה הניפו דגלי ישראל. יו"ר הכנסת הורה להוציא מן המליאה את כלל חברי הכנסת שהניפו דגלים או התעטפו בהם, ואמר: "חשבתי שאולי חשוב שקולכם יישמע אבל כנראה שאינכם רוצים בכך. אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה". במקביל, אורחים דפקו על זגוגית היציע בזמן נאומו של רוטמן והוצאו בכוח

מפגינים מפונים מיציע האורחים בכנסת (צילום: מחאת הסטודנטים)
מתן וסרמן
גדי איזנקוט צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ח"כ איזנקוט: "במקום לחזק הרתעה מעדיפים לקדם מהפכה משפטית"

ח"כ גדי איזנקוט קרא לאי אמון בממשלה: "על רקע אובדן השליטה באתגרים הביטחוניים של מדינת ישראל. במקום לחזק הרתעה מעדיפים לקדם מהפכה משפטית".

"שורת צעדים וכשלים של הממשלה מובילים למדרון החלקלק שבו אנו נמצאים – בהתלכדות איומים שאני לא זוכר שנים רבות. הבעיה היותר גדולה היא שורה של החלטות טקטיות שגויות, ברמת השר לביטחון לאומי, שהיה אמור לעסוק במדיניות. במקום זה הוא עוסק בנושאים טקטיים, מגביר את המציאות הכאוטית, שובר את שדורת הפיקוד מעל הראש של המפכ"ל ומכריז הכרזה מגוחכת על מבצע 'חומת מגן 2'", הוסיף. 

מתן וסרמן
ח"כ אורית פרקש הכהן צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מחשש למהומה: יו״ר הכנסת הורה למנוע הכנסת תיקים למליאה

מחשש למהומה בזמן ההצבעה על הרפורמה המשפטית, יו״ר הכנסת הורה למנוע הכנסת תיקים למליאה. חברי האופוזיציה זועמים על הפגיעה בחסינותם הפרלמנטרית.  ח"כ מירב בן ארי הזדעקה והתרעמה: "לקחת תיק של חבר כנסת ולפתוח אותו? ירדתם מהפסים? למה אתם שותקים? בחיים לא בדקו לי פה תיק, את כל הכללים אתם שוברים".

בהמשך הבהיר יו"ר הכנסת אוחנה: "תיק קטן עם מסמכים מותר. תיק גדול לא. הדבר בגיבוי של היועצת המשפטית של הכנסת ושל קצין הכנסת. תיק גדול, כשאנחנו מבינים שיש מי שרוצה לעשות פרובוקציה, זה לא יהיה במליאה".

 
 

מתן וסרמן
הרפורמה במערכת המשפט (חוק יסוד השפיטה) אושרה בקריאה ראשונה. צילום: ערוץ כנסת