עדכונים חיים

הישג לקואליציה: "חוק דרעי 2" ופסקת ההתגברות אושרו בטרומית

בנוסף ההצעה המבקשת להעביר את מח"ש מהפרקליטות לשר המשפטיים עברה גם כן. לפיד תקף את לוין: "העדפת לתת למדינה הזאת להתפרק", שהשיב: "חסרי אחריות״

יריב לוין יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר שנדחו מהשבוע שעבר, מליאת הכנסת תדון היום (רביעי) ותצביע בקריאה טרומית על שתי הצעות חוק נוספות במסגרת הרפורמה המשפטית -"חוק דרעי 2" וחוק מח"ש.

ההצעה הראשונה עוסקת במתווה שיאפשר את מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, לאחר שנפסל על ידי בג"ץ - והיא מכונה "חוק דרעי 2". השנייה, של ח"כ משה סעדה (הליכוד), מבקשת להפריד את המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מהפרקליטות, להכפיף אותה ישירות לשר המשפטים ולהקנות לה סמכויות לחקור פרקליטים, לרבות פרקליט המדינה.

עוד קודם אושרו בקריאה טרומית  הצעת חוק תאגידי מים וביוב ברוב של 34 ח"כים וללא מתנגדים. על פי ההצעה, המועדים המחייבים להקמת תאגידי מים יידחו, המגבלה הקובעת כי מספר התאגידים האזוריים לא יעלה על 30 תבוטל. עוד אושר בטרומית כי תוארך תקופת ההתיישנות על עבירות מין בקטינים ותוקם רשות לאומית למאבק בעוני. 

הצעת "חוק שיפוט בתי דין רבניים" עברה בקריאה טרומית ברוב של 58 ח"כים

מעריב אונליין

הצעת "חוק החמץ" עברה בקריאה טרומית ברוב של 60 ח"כים

יוזם החוק ח"כ אוריאל בוסו במליאת הכנסת: 'לצערי, נחשפתי לא פעם ולא פעמיים למקרים בהם חולים ובני משפחותיהם נאלצו לעזוב את בית החולים לתקופת חג הפסח מתוך חשש של ״בל יראה ובל ימצא״ וזאת חרף סכנות ממשיות הכרוכות לפעמים גם בסכנת חיים'".

מעריב אונליין

הצעת חוק מח"ש עברה בקריאה טרומית ברוב של 62 ח"כים מול 52 מתנגדים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה (המחלקה לחקירת שוטרים), של חבר הכנסת משה סעדה. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 52 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה. מוצע לקבוע כי המחלקה לחקירת שוטרים תישא באחריות מנהלית לביצוע תפקידה בפני שר המשפטים ותהא כפופה לפיקוח המנהל הכללי במשרד המשפטים. כמו כן, מוצע לקבוע כי המחלקה לחקירות שוטרים תעסוק בחקירת עבירות תובעים מקרב הפרקליטות.

מעריב אונליין
איתמר בן גביר (צילום: ערוץ כנסת)

השר בן גביר לאופוזיציה - "לא תעצרו את המלחמה על שלטון החוק"

חברי האופוזיציה השיבו בקריאות לעברו, חלק מהם הוצאו מהמליאה. ח"כ ווליד אלהשואלה התפרץ עם חולצה שעליה כתוב: "ממשלת ההריסות". 

ח''כ ווליד אלהשואלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ח''כ ווליד אלהשואלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 

מעריב אונליין
שמחה רוטמן צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת חוק פסקת ההתגברות עברה ברוב של 62 ח"כים

הצעת חוק פסקת ההתגברות עברה ברוב 62 ח"כים מול 52 מתנגדים ותועבר לוועדת חוק, חוקה ומשפט. 

מעריב אונליין
יאיר לפיד תוקף יריב לוין (צילום: ערוץ כנסת)

לפיד תקף את לוין: "העדפת לתת למדינה הזאת להתפרק"

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את שר המשפטים לוין וכתב: "עם הכח באה האחריות. בעוד חצי שנה שהכלכלה תהיה מרוסקת, שהביטחון יהיה על הרצפה, שהמדינה תהיה מפורקת מבפנים. זה יהיה על ראשך. העדפת לתת למדינה הזאת להתפרק רק כדי לשנות את הוועדת לבחירת שופטים. אל תבלבל את המוח על הידברות בזמן שאתה מעביר את החוק".

במקביל לדבריו, קראו חברי כנסת מהקואליציה לעבר לפיד: ״BDS, מסית״, לוין קרא לעברו: ״אתם חסרי אחריות״.

מעריב אונליין

הצעת חוק דרעי 2 אושרה בקריאה טרומית

הצעת חוק דרעי 2 (אי התערבות בית המשפט במינוי שרים וזהותם) אושרה בקריאה טרומית ברוב של 62 חברי כנסת מול 53 מתנגדים. נתניהו הצביע בעד, דרעי עצמו נעדר מההצבעה. ח"כ מיכל שיר תקפה: "זו הצבעה למען העבריינים". 

ח"כ אופיר כץ הציג את הצעתו: "כל שר בישראל ממונה על ידי ראש הממשלה והממשלה בסיומו של משא ומתן קואליציוני ולאחר מכן מאושר על ידי הכנסת. המחוקק קבע מהם תנאי הכשירות של שר. המחוקק היה ברור באשר לשאלה כיצד שר מתמנה, אילו גורמים מפסיקים כהונת שר, ולמי נתון שיקול הדעת בעניינים אלו. אולם, נוצר מצב עם השנים בו הוחלף שיקול דעת ראש הממשלה והכנסת בשיקול דעת שופטי בית המשפט העליון".

מתן וסרמן
בין החוקים שיעלו להצבעה:
  • "חוק דרעי 2": ימנע מבית המשפט העליון להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים.

  • "חוק מח"ש": יעביר את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות להיות גוף עצמאי תחת שר המשפטים.

  • "חוק פסקת ההתגברות": שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ.

  • "חוק החמץ": לפיו תהיה אכיפה להכנסת ואכילת חמץ בבתי החולים ובקופות החולים.

  • "חוק שיפוט בתי דין רבניים": הרחבת הסמכויות של בתי הדין הרבניים.