עדכונים חיים

המשנה ליועמ"שית נגד מתווה רוטמן: "הגברה של הפוליטיזציה"

ועדת החוקה סיימה את הדיון בסוגיית הרפורמה המשפטית. על אף שהייתה אמורה להכין את הצעת חוק יסוד השפיטה לקריאה שנייה ושלישית במליאה, הדיון הסתיים ללא שהדבר קרה

ועדת החוקה ועדת החוקה (צילום: מארק ישראל סלם)

ועדת החוקה סיימה היום (שני) את הדיון בסוגיית הרפורמה המשפטית. על אף שהייתה אמורה להכין את הצעת חוק יסוד השפיטה לקריאה שנייה ושלישית במליאה, הדיון הסתיים ללא שהדבר קרה. בנוסף, הוועדה לא הכינה גם את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לקריאה שנייה ושלישית.

השוואה בין המתווים

מעקב חקיקה

שמחה רוטמן צילום: אריק מרמור, פלאש 90

אורית פרקש הכהן: "ממשלה שהשתלטה על הרשות השופטת"

חברת הכנסת אורית פרקש הכהן, תקפה את יו"ר הוועדה שמחה רוטמן בנוגע להצעתו בסוגיית הרפורמה: "אתה יודע שאין פה ריכוך. אין כאן באמת ועדה למינוי שופטים, אלא ממשלה שהשתלטה על הרשות השופטת. אם הייתי מרגישה שיש אוזן קשבת הייתי מדברת על ההרכב של הוועדה". 

מעריב אונליין
עימות נרשם בוועדת החוקה צילום: מארק ישראל סלם

עימות בין חברי האופוזיציה לרוטמן בנוגע לסדר הדוברים

עימות נרשם בין יו"ר הוועדה למספר ח"כים מהאופוזיציה, לאחר שאלו טענו כי הוא נותן עדיפות בסדר הדוברים לחברי פורום קהלת, שהגיעו אל הדיון.

מעריב אונליין
ועדת החוקה צילום: מארק ישראל סלם

המשנה ליועמ"שית: "יש פה דחיקה של השיקולים המקצועים"

המשנה ליועמ"שית עו"ד אביטל סומפולינסקי, יצאה נגד המתווה החדש לבחירת השופטים, אותו הציע רוטמן. "יש פה דחיקה של השיקולים המקצועים, הגברה מאוד משמעותית של הבחירה הקואלציונות. ההגברה של הפוליטיזיציה נותרת בעיניה", טענה. 

מעריב אונליין
מתן כהנא צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מתן כהנא: "אתם מפורררים את הצבא"

לאחר שחבר הכנסת יצחק פינדרוס החליף את רוטמן בכס היושב ראש, חבר הכנסת מתן כהנא (המחנה הממלכתי) תקף את הקואליציה: "מה שקורה עכשיו במדינה מפורר את הצבא. אפשר להגיע להידברות, בינתיים מה אתם מפוררים את צה"ל. פינדרוס השיב: "היועמ"שית של גדעון סער אסרה על נתניהו להתערב בענייני הרפורמה".

מעריב אונליין
יוראי להב-הרצנו צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

להב-הרצנו על הצעת הפשרה של רוטמן: "המשמעות היא השתלטות על בית המשפט העליון"

חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו, תקף גם הוא את רוטמן: "אתה חושב שכולנו מטומטמים? המשמעות של החוק היא השתלטות על בית המשפט העליון. מי יעצור את הממשלה ששולטת בכנסת ויכולה להעביר כל מה שהיא רוצה. מה שכולנו מבינים שעצמאות בית המשפט העליון היא קובייה הראשונה שתיפול. ברגע שבית המשפט העליון נופל, הכול נופל".

מעריב אונליין
אורנה ברביבאי צילום: ראובן קסטרו, וואלה!

ברביבאי לרוטמן: "אתה נוול ברוח התורה"

חברת הכנסת אורנה ברביאי, תקפה את רוטמן: "הייתה לכם הזדמנות אחרונה כשמתווה הנשיא הוגש על השולחן. אתה העדפת על פני שקט, להביא הצעה שהתכלית שלה היא זיהום מלא של מערכת המשפט. זה שלא עצרם את החקיקה, קידום חוק הנבצרות והמתנות של נתניהו, ואז אתה מביא 'הצעת פשרה', זה קשקוש. אתה נוול ברוח התורה, כל הדבר הזה לא יכול להתקיים. אתם לא מבינים מה קורה מחוץ לכנסת. נעשה את הכול כדי שהמשטר הדמוקרטי במדינת ישראל ימשיך להתקיים על אף רוטמן, לוין ונתניהו". 

מעריב אונליין
יריב לוין, שמחה רוטמן צילום: מרק ישראל סלם

רוטמן: "יש את כל הזמן לטובת הידברות"

יו"ר הוועדה קרא לנצל את הפגרה הצפויה בכנסת, לטובת הידברות בנושא הרפורמה המשפטית בין הקואליציה לאופוזיציה: "אמרנו שעדיף שהרפורמה הזאת תבוא בהסכמה. לצערנו, שוב ושוב היד המושטת לא נתקלה ביד אחות. יש עכשיו למעלה מ- 50 ימים עד שתהליכי החקיקה ימשיכו. יש את כל הזמן הזה לטובת הידברות. אנחנו יכולים לחזור אחרי הימים הלאומיים מאוחדים, ואנחנו יכולים לחזור במריבה קשה מאוד שאין לה שום סיבה ושום בסיס". 

מעריב אונליין
שמחה רוטמן צילום: אריק מרמור, פלאש 90

רוטמן: "בחוק שאנחנו מביאים יש בשורה"

בפתח הוועדה, התייחס היו"ר שמחה רוטמן לשינוי הדרוש לתפיסתו במערכת המשפטית, וטען כי "ישנה קבוצה קטנה שלא מעוניינת בשינוי": "בחוק שאנחנו מביאים יש בשורה. אנשים מבינים שנדרש תיקון ושינוי במערכת המשפט. יש קבוצה קטנה שלא מעוניינת בשינוי. אני מנסה לפנות ולדבר אל כולם כי בסופו של דבר האחריות שלנו כקואליציה היא לכל עם ישראל, ובלי להתבלבל בכלל לקיום ההחלטות והערכים שבשמם שלחו אותנו לפה, זה לא סותר. הצעת החוק שעומדת היום בפני הוועדה, מראה בדיוק את זה. מצד אחד שמרנו על העקרונות שבשמם יצאנו לדרך, מה שהיה לא יהיה עוד". 

מעריב אונליין