המבקר הדגיש בפני ראש הממשלה כי באירוע השריפה מהשבוע שעבר, "עמדנו כפסע מאירוע אסון של עשרות נספים שהיה עלול להיות חמור יותר מאירוע השריפה בכרמל בשנת 2010. זאת בהתאם לתובנות ראשונות של מערך הכבאות מהטיפול והחילוץ של למעלה ממאה רכבים ואוטובוסים מכביש מספר 1. ראוי כי אירוע של "כמעט אסון" זה ינותח ויטופל כאילו האסון התרחש".
עוד כתב במכתב כי לפי המטה לביטחון לאומי הגדיר את משבר האקלים כ"איום מן המניין" והמועצה הלאומית לכלכלה הצביעה עליו כסוגיה לאומית אסטרטגית. עוד ציין כי "למרבה הצער, מדינת ישראל לא נוקטת במכלול הצעדים הדרושים להתמודדות עם משבר האקלים", למרות ההתרעות הרבות.
הוא ציין כי כששוחח עם הפיקוד הבכיר של מערך הכבאות, עלו פערים רבים ויסודיים בתחום ההיערכות לכיבוי שריפות ולמתן מענה בתחום כיבוי האש. הוא ציין כי בעת הזו מערך הכבאות לא ערוך להתמודדות, וכי חסרים לו כ-1,200 לוחמי אש, 94 רכבי כיבוי, ו-31 תחנות כיבוי אש - ביחס לתקן הנדרש להתמודדות עם תרחיש הייחוס הקיים. עוד ציין כי הסיכונים והתרחישים של המערך מחייבים עדכון לאור האירועים האחרונים.
"מערך הכבאות מתנהל, מזה שבע שנים, ללא תכנית עבודה רב-שנתית. בנסיבות אלו אין אפשרות לקדם פעילות עקבית ושיטתית לתכנון והוצאה לפועל של פרויקטים להתעצמות ועיבוי בנין הכוח, שתאפשר התמודדות אפקטיבית עם האתגרים הניצבים בפני המערך. בפועל נמסר לנו כי גם התקציב השנתי לשנת 2025 לא כולל מרכיבי התעצמות", הוסיף.