הקרב על הנמל הוכרע: המהלך שיזרים עשרות מיליונים בשנה לעיריית חיפה נחשף

העירייה עומדת לגבות לראשונה ארנונה מהנמל החדש (SIPG Bayport), שנחשב נכס כלכלי עצום: שטח של כ-600–700 דונם שמסווג כאזור עסקים ותעשייה - יכניס לקופה העירונית עשרות מיליוני שקלים בשנה

בתיה גלעדי צילום: ללא
נמל המפרץ (חיפה)
נמל המפרץ (חיפה) | צילום: רענן כהן
3
גלריה

עיריית חיפה העבירה לחברי ועדת הכספים את צו המסים לשנת 2026 וממנו עולה כי העירייה מתכננת מספר שינויים אשר יגידלו את הכנסות העירייה מארנונה.

בין היתר, העירייה מתכננת למקסם הכנסות מנמל המפרץ (חברת SIPG Bayport Terminal) וממעגן דרור אשר יסווגו לראשונה כאזור שומה א׳ לעסקים תעשייה ומלאכה. דבר שיכניס לקופות העירייה סכומים עצומים.

בחודש מאי האחרון חברת נמל המפרץ ביקשה  ממשרד הפנים לבטל את שיוך הנמל לתחום השיפוט של עיריית חיפה. החברה ביקשה כי נמל המפרץ, בהיותו תשתית לאומית אסטרטגית, יישאר  מחוץ לתחום השיפוט המוניציפלי ויישאר תחת ועדה מחוזית. בנוסף לשינוי זה, בעירייה מתכוונים לשנות סיווג של מספר שכונות חדשות לאזור א׳ (נאות פרס, נאות נבון, רמת הנשיא, גבעת זמר) ובכך להגדיל את ההכנסות.

מי האו ציאנג, מנכ''ל נמל המפרץ בחיפה
מי האו ציאנג, מנכ''ל נמל המפרץ בחיפה | צילום: נמל המפרץ
משה ארבל
משה ארבל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורם בעיריית חיפה הסביר כי אין כאן עניין של העלאת ארנונה כיוון שהנמל מעולם לא חויב ולא היה משויך לחיפה. כמו כן, זאת תהיה הפעם ראשונה שהנמל יחויב בתשלום ארנונה לעיריית חיפה והוא יוגדר בסיווג עסקים א'. ועדת הכספים כבר אישרה זאת, ועכשיו מועצת העיר צריכה לאשר בדיון בסוף החודש. מנמל המפרץ לא התקבלה תגובה.

מעיריית חיפה נמסר: "נמל המפרץ מעולם לא חוייב, נושא סיווג הארנונה לנמל יידון בישיבת מועצת העיר שתתקיים בסוף החודש".

תגיות:
ארנונה
/
נמל חיפה
/
עיריית חיפה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף